Jakt och Fiske

vargen

1073 inlägg 254335 visningar 68 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vargen

Amatörhuggare 62  
#548812 En Varg bet ihjäl en beagle i går.
Några mil hemifrån igår.
I Hornsö Högsby kommun.

Finns tydligen i Kalmar län också
Nuförtiden.
1549042760_1549042730955927140028.jpg

Användarvisningsbild

Re: vargen

Torbjörn Johnsen  
#558575 Sveriges Radio P1s program Godmorgon Världen 17 mars hade vargtema med frågan "Var är vargen?". Man frågar sig vart vargen tagit vägen i Dalarna. Enligt programmet har vargstammen halverats på kort tid. Beror det på tjuvjakt eller finns det andra orsaker?

Lyssna på programmet här.

Användarvisningsbild

Re: vargen

T Landström  
#558660
Torbjörn Johnsen skrev:Sveriges Radio P1s program Godmorgon Världen 17 mars hade vargtema med frågan "Var är vargen?". Man frågar sig vart vargen tagit vägen i Dalarna. Enligt programmet har vargstammen halverats på kort tid. Beror det på tjuvjakt eller finns det andra orsaker?

Lyssna på programmet här.


Orkar inte lyssna på sådana program...
Men det förekommer nog en viss tjuvjakt...men inte i den utsträckning som Länsstyrelserna, Naturvårdsverket och allsköns värnarföreningar vill få det till.
Jag är rätt säker på att felet ligger hos Länsstyrelserna...och kraven på obsarna,
Har sett en uträkning som säger att med de bekräftade familjegrupperna så föds det 100-120 valpar varje år och vargstammen minskar... Det innebär ju att det dör fler vargar än det föds varje år...
Jag får inte ihop den matematiken!

Länsstyrelserna borde samarbeta och lyssna på de som bor och verkar med vargen utanför huset...

Avatar Fallback

Re: vargen

tallen100  
#558668
T Landström skrev: Det innebär ju att det dör fler vargar än det föds varje år...

Låter för bra för att vara sant :wink:

Avatar Fallback

Re: vargen

sveakatten  
#558689 Obsar, där har jag ett problem.
Jag är ju rätt mycket ute och ser spår och avföring efter varg, lodjur och någon enstaka gång järv.
Har lagt in på scandobs vad jag sett, men ska man göra det ?
Många tycker att jag gör fel som hjälper till med obsar.
Men gjorde en obs på ett lodjur i vintras,(var ute sent på kvällen) dagen efter spårade jag detta och såg att det var 3eller 4 st, la in en notis om detta i min rapport.
Sedan ringde en viltspårare i ett annat ärende och jag frågade om lodjuren, han hade då inte sett rapporten eftersom dom inte kollar ensamma djur, och notisen hade han inte sett, vilket gör att dom inte finns och att vi inte har lodjur så det räcker till licens jakt.
Hur gör ni lägger ni in obsar?

Användarvisningsbild

Re: vargen

T Landström  
#558811
tallen100 skrev:
T Landström skrev: Det innebär ju att det dör fler vargar än det föds varje år...

Låter för bra för att vara sant :wink:


Mmm...visst gör det ;)

Användarvisningsbild

Re: vargen

T Landström  
#558815
sveakatten skrev:Obsar, där har jag ett problem.
Jag är ju rätt mycket ute och ser spår och avföring efter varg, lodjur och någon enstaka gång järv.
Har lagt in på scandobs vad jag sett, men ska man göra det ?
Många tycker att jag gör fel som hjälper till med obsar.
Men gjorde en obs på ett lodjur i vintras,(var ute sent på kvällen) dagen efter spårade jag detta och såg att det var 3eller 4 st, la in en notis om detta i min rapport.
Sedan ringde en viltspårare i ett annat ärende och jag frågade om lodjuren, han hade då inte sett rapporten eftersom dom inte kollar ensamma djur, och notisen hade han inte sett, vilket gör att dom inte finns och att vi inte har lodjur så det räcker till licens jakt.
Hur gör ni lägger ni in obsar?


Jag har slutat att skicka in obsar... Sist gångerna jag gjorde det så tog det 1 år att få svar på första skiten jag skickade in och de andra 2 obsarna på dagsfärsk vargskit hörde de aldrig av sig!

Ska jag hjälpa dom så får dom ge något tillbaka...

Avatar Fallback

Re: vargen

sveakatten  
#558864 Håller med fullständigt, men dom senaste gångerna som jag lagt in obsar på varg, har dom faktiskt ringt, både i fråm Dalarna och Örebro län.
Killen från dalarna sade att dom hade fått order på att ringa vid obsar, lite bättre tycker jag att veta att dom bryr sig.
Men ingen ringde dock vid dom senaste lodjurs obsarna. (Örebro)

Användarvisningsbild

Re: vargen

ThOnOr  
#558964 La förut in obs och spår från lo, då vi tidigare inte haft varg på besök. Slutade med det när jaktmotståndare började uppmana till sabotage. En vinterdag fick jag syn på 2 färska vargspår i nysnön och även spillning, ringde till grimsö för kunde vara kul om de kunde testa dna och eventuellt se var dessa kom ifrån, då vi nu befinner oss i sthlms län. De var absolut intresserade MEN jag var tvungen att markera ut plats med GPS koordinater på tex rovobs.

Resultatet av att märka ut en sån sak som blir kvalitetssäkrad av länsstyrelsen i sthlm är att direkt börjar det springa vargkramare och jaktmotståndare i skogen med sabotage som följd. Vad har man då att tjäna på att rapportera in obsar och spår?

Avatar Fallback

Re: vargen

sveakatten  
#559058 Var på älg möte i går, en av killarna där är väldigt intresserad av rovdjur och har lagt ut mycket obsar, han har också slutat att lägga ut nu, det kom fölk nedifrån västerås och stockholm, och åkte runt när obsarna kom ut. (bor i Kopparberg)
Nu ringer han direkt till länstyrelsen och rapporterar när det är varg, lodjur lägger han ut, dom är tydligen inte så intressanta för kramarna.
Det jag tycker är synd, är att då syns det inte hur mycket djur det är, och då kandet nog lätt heta att det är tomma hål på varg och annat.

Användarvisningsbild

Re: vargen

JensSkoog  
#573883 https://www.nrk.no/ho/gardbruker-skjot- ... 1.14611531
Varg tog sig in till fåren, och blev skjuten av bonden.
Nu blir det jobb för många innan man vet om bonden gjorde rätt eller ej.

Vargen skulle väl bara titta in och se om fåren mådde bra :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: vargen

tallen100  
#573914 Bra gjort av bonden ^:)^ ^:)^ :-bd :-bd :-bd :-bd :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: vargen

Maxior  
#576250 Heja bonden säger jag bara!

Avatar Fallback

Re: vargen

Avslutat-02  
#576295 Undrar om någon har koll på hur mycket det kostar att utreda en skjutning på varg även om man fredar sina djur.....


Först polisen, sedan ska det utredas efter rapport är skriven, av en speciell utredare.
Efter detta så ska det överlämnas till en miljö åklagare som sedan ska fattas beslut om stämning eller nedläggning.

Men innan dessa instanser fått allt på sitt bord så har väl ca 1-2 miljoner gått åt.

Jag är inte emot varg, eller jakt på varg.
Men emot att det kostar skattepengar att man nu skjuter en för att freda sin egendom.

Avatar Fallback

Re: vargen

tallen100  
#576299 När det gäller varg får det kosta vad det vill, konstigt, att det finns alltid pengar när något är tillräckligt dumt 😡

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).