Jakt och Fiske

vargen

1073 inlägg 254123 visningar 68 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vargen

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697021 Halvproffs hann före för jag skriver så långa drapor...
Inlägg av Josephine.
"Jag tycker det är för tättbebyggt sa langt söderut för en / flera vargflockar.
Den dödar tamdjur och sätter hästar i sken."

Det finns knappt någonstans man kan ha vargflockar i Sverige som inte MYCKET starkt påverkar människors liv. I renskötselområdena påverkar björn och varg och järv och örn samernas ryggmärg. Rennäringen.

I skogslänen är inte befolkningstätheten så hög men livsvillkoren och jakt/skogslivsstilen påverkas MYCKET starkt av rovdjurspolitik som man trycker upp i ansiktet på folk i demokratins namn.

I resterande, södra delarna, där Josephine tycker att man inte ska ha vargflockar pga att det är tättbebyggt, ber jag de som är eniga med den åsikten att tänka en vända till angående en antagligen ogenomtänkt åsikt.
Livsstilen är definitivt mindre påverkad av rovdjur för människor i de delarna av landet. Vidare finns hur mycket mat som helst i skogarna att göra vargbajskorvar av.

1611765215_scandinavia_dnb_2012.jpg

De som ser Sverige som obefolkat norrut, förutom Sälen och Åre och Keb. förstås, kan kolla bilden. Man ser att oavsett var du har vargrevir kommer det påverka tusentals medmänniskor kring reviret. Det är fel att ogenomtänkt förklara för människor norr om Mälardalen att de får tåla varg men i söder ska vi slippa, för det är så mycket folk.
Detta tilltal sliter itu landet. Det har redan gjort det, tyvärr. Det finns ju ett 18%-igt missnöjesparti i Sverige numera som fångar upp alla som tycker fel och inte begriper bättre än de rättänkande som för mig känns radikala, obstinata, avundsjuka och särintressenter. Så långt från lagbygge och enighet man kan komma.
100-tusen i Linköping har väl inga större problem med att det springer varg i Tjällmo och Ydre än glesbygdsbor i lilla Älvdalen. Där, just i Älvdalen är ju alla glesbygdsbor med sin täthet på befolkningen av ca 1 inv/kvkm. Hälften så tätbefolkat som Mongoliet vilket är världens mest glesbefolkade land.
Trots detta är helt troligt fler i Älvdalen som har vargproblem än i Linköping påstår jag. Definitivt procentuellt räknat och definitivt även i absoluta tal.
Så vargen gör nog mest glädje och minst skada i Götaland. Det blir perfekt att inte Dalarna och Värmland ska fortsätta bära hela Svenska vargpopulationen tillsammans Gävleborg och övriga Norrland utanför renlandet.

Användarvisningsbild

Re: vargen

HannuRöj  
#697028 Var spåret i snön. 7-9 hade vandrad genom min skog. 🐺
Två likadan storfamiljer och varierande mängder av ensamma och unga parer har vi här lite norr om Åbo.

Användarvisningsbild

Re: vargen

Josephine  
#697076 Hos Orup? han blir ju hellre jagad av dem....

Jag vet inte, men jag tror ju att det kommer att bli mycket liv i luckan den dagen de skrämmer ytterliggare hästar med småtjejer på ryggen i sken så som hände i Värmland. Flocken därborta på gränsen till Norge är väl den som har fått vara "ifred" längst. Jag har en bekant vars man är jägare därborta och de klagar på att de har mindre vilt att jaga nu. Om det stämmer så borde Niking bli glad...

Vilka metoder känner ni till för att skydda t.ex. en fårhage? Varg-urin? Inspelade varg-yl från en större konkurrerande flock? (ex. från östra Polen) Ska man ta med sig ett par grytlock att smälla med på sina skogspromenader för att kunna skrämma den ifall den kommer för nära? Ska ni sluta stamkvista så att man illa kvickt kan klättra upp i närmsta tall eller gran?...
Normalt sett är den ett mycket skyggt djur som skyr människor, men det finns säkert undantag med.

Allvarligt - kan nutidsmänniskan på nytt lära sig att leva med varg inpå knuten?

Avatar Fallback

Re: vargen

hfab  
#697089 Allvarligt - kan nutidsmänniskan på nytt lära sig att leva med varg inpå knuten?

Det beror på vilken del av landet man bor i.
Och vilken relation man har till naturen.

Avatar Fallback

Re: vargen

Ekman  
#697117
Josephine skrev:Allvarligt - kan nutidsmänniskan på nytt lära sig att leva med varg inpå knuten?


Dåtidsmänniskan har inte levt med varg, snarare uthärdat tror jag.
Nutidsmänniskan kanske kan göra samma sak. nyckeln är kontinuerlig jakt, lågt antal och dessutom spridning över landet av rättvise- och utbildningsskäl.

Det är inga gosedjur, och det minsta man kan begära är att de hålls från folk och fä. Den delen bättras med kontinuerlig jakt, de är ett vilt bland andra.
Jag har får på marken tidvis och hade en tid en vargföryngring intill. Rovdjursstängsel funkade då men innebär givetvis en del jobb och kostnader.

Användarvisningsbild

Re: vargen

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697133 Har nog skrivit det här tidigare men jag tror att mycket skulle vara vunnet om det togs snabba beslut att avliva varg som rör sig i byarna i varglänen, som det är nu så går det månader medan frågan idisslas hos länsstyrelsen. På sikt skulle det förmodligen leda till skyggare varg.

Snabba beslut om avlivning kommer ju för varg nära våran kungliga hufvudstad, men det kanske är skillnad på folk och folk.

Jag har personligen inget emot varg i skogen, har stått öga mot öga med varg 2 gånger men jag ju på deras spelplan då. Rovdjur och vildsvin är en del av arbetsmiljön för mig som jobbar ensam i skogen på heltid. Fast det är klart att om det blir större flockar så slutar jag nog och börjar jobba inomhus istället 🤓

Avatar Fallback

Re: vargen

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697347
1611918701_screenshot_20210129-092048.png
$matches[2]


Nu börjar de vara närgångna, vore bra om de ville äta lite gris också 🙄
Mitt hus nere till vänster.

Avatar Fallback

Re: vargen

salix  
#697430 Varför ska vi över huvud taget ha varg den tillför inget positivt över huvud taget enbart bekymmer, lidande,sorg,oro och ilska för oss som ska tvingas leva i så kallad romantisk symbios med detta SKADEDJUR. Råttor och möss som kan dyka upp i den fina delen av svedala kan man bekämpa med alla medel utan att blinka men vargen som mest drabbar folket i busken helgonförklaras.

Vargen har blivit en symbol för den delen av vår befolkning som får dåligt samvete när någon så kallad fin människa pekar med fingret och säger usch och fy så vi bär oss åt. Avundsjukan är enorm på buskfolket som reda lever som finfolket drömmer om men inte klarar av på grund av avsaknaden av bekvämligheter som den "civiliserade" människan inte kan vara utan.

Att använda varg som klövviltreglering är dömt att misslyckas då naturen styrs av uppgång och fall och inga jämna hårda uttag som vissa vill här vill ha. Så vi ska hylla vår jägarkår som till och med betalar för att balansera våra viltstammar som av några här har mage att kräkas skit som tack.

Användarvisningsbild

Re: vargen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697436 Det klövviltet som är skadedjur i skogen, inte de fyrbenta vargarna.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: vargen

tallen100  
#697507 Ja men se då till och håll dom fyrbenta vargarna kvar i skogen och helst på din egna mark.
För dom flesta är varg just skadedjur, utom för stadsbor och vissa skogsägare..

Användarvisningsbild

Re: vargen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697523 Jägarna kan ju hålla klövviltet på sina marker, så slipper vi produktionsinriktade skogsägare få våra tallungskogar förstörda.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: vargen

tallen100  
#697531
Niking skrev:Jägarna kan ju hålla klövviltet på sina marker, så slipper vi produktionsinriktade skogsägare få våra tallungskogar förstörda.
/Niklas

Jodå oftast håller dom till på jägarnas jaktmarker 👍

Användarvisningsbild

Re: vargen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697570
tallen100 skrev:
Niking skrev:Jägarna kan ju hålla klövviltet på sina marker, så slipper vi produktionsinriktade skogsägare få våra tallungskogar förstörda.
/Niklas

Jodå oftast håller dom till på jägarnas jaktmarker 👍

De håller tyvärr ofta till på de icke jagande skogsägarnas marker och orsakar kostsamma skador. 👎
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: vargen

Erre  
#697590 Kanske dags att du börja jaga då?

Användarvisningsbild

Re: vargen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697597 Hade jag haft talang för skytte, så skulle jag nog tagit jägarexamen för länge sedan...
/Niklas

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).