Jakt och Fiske

Jaktbilder

522 inlägg 149210 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jaktbilder

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432083 Jo det gick bra idag. Trots att jag inte var i närheten av nåt vilt. Men det var fint väder att vara ute i skogen. :smile:

Hunden drev på direkten när den släpptes. När den varigt igång uppemot 1,5 timme och var på väg tillbaks. Så skulle vi samlas. När jag kommit till grillplatsen o lägger på ved. Så hör jag på radion att han driver. Dröjer inte lång stund förrän det smäller.
1485010020_20170121_103343.jpg

Avatar Fallback

Re: Jaktbilder

Amatörhuggare 62  
#433591
1485536810_img_0439.jpg
Grannen var snabb på passet.
Blev double.

Användarvisningsbild

Re: Jaktbilder

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434512 Avslutade tiden med löshundsjakten idag. Nu är det bara älg kvar. Nu kanske bonden börjar heja på en, han slutade att sikta på en med traktorn när man mötte honom efter förra jakten så hoppet finns. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Jaktbilder

vetinte  
#434514
Tåndemåla skrev:Avslutade tiden med löshundsjakten idag. Nu är det bara älg kvar. Nu kanske bonden börjar heja på en, han slutade att sikta på en med traktorn när man mötte honom efter förra jakten så hoppet finns. :grin:

Varför "siktar" han på dig med traktorn?
Är det där / hans mark du arenderar / jagar på ?

Användarvisningsbild

Re: Jaktbilder

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434517 Han har många små marker inget över tio ha vall/spannmål så han vill/kan inte skydda vallarna. Laget består av markägare och arrenderande jägare och han arrenderar/brukar åker/betesmarken på det mesta av inägomarken på vårt och kringliggande jaktlag och gnäller konstant att vi inget gör. Han har ca 200 nötdjur under betes perioden så många stängsel och åkrar har han att ta hand om så jag förstår honom. Det blir många flyttar av djur och mycket diesel att bruka och på det vildsvin! Men nu har vi gjort vad vi kan och stört vildsvinen flera gånger med hundar så det bör märkas. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Jaktbilder

vetinte  
#434526
Tåndemåla skrev:Han har många små marker inget över tio ha vall/spannmål så han vill/kan inte skydda vallarna. Laget består av markägare och arrenderande jägare och han arrenderar/brukar åker/betesmarken på det mesta av inägomarken på vårt och kringliggande jaktlag och gnäller konstant att vi inget gör. Han har ca 200 nötdjur under betes perioden så många stängsel och åkrar har han att ta hand om så jag förstår honom. Det blir många flyttar av djur och mycket diesel att bruka och på det vildsvin! Men nu har vi gjort vad vi kan och stört vildsvinen flera gånger med hundar så det bör märkas. :-BD

Ohfan !!!!!
Svårt om de ligger innom flera jaktlag (särskilt om lagen inte kommer överens). Men att lägga "trycket" på lagen e lite svårt när han brukar på flera ärenden. Gäller även markägare som ej har sammanhängande skiften.
Vore ju givetvis bra om alla lag kunnat styra så dom jagade tex en helg på alla ställen samtidigt. Va dom än tycker om varan. I en perfekt värld.
Ända lösningen e att få in fler jägare o jaga mer + dialog typ.
Att skjuta mer ligger ju i både jägarens o markägarens intresse.....

Avatar Fallback

Re: Jaktbilder

tyke  
#434531 Inte bara grisar som vill bli fotade på åteln.

Avatar Fallback

Re: Jaktbilder

tyke  
#436865 Sköt en hane och en tik på vak ikväll. Tiken kom först sedan hanen en halvtimme efter.

Användarvisningsbild

Re: Jaktbilder

Dagu  
#436901 Snyggt! Hoppas på sådana upplevelser själv.

Användarvisningsbild

Re: Jaktbilder

JensSkoog  
#442854 Det här torde vara intressant för jägare och viltförvaltning:
https://www.nrk.no/telemark/xl/elgforva ... 1.13324551

Avatar Fallback

Re: Jaktbilder

Fredrik N  
#442944
1488819532_dsc_0010.jpg
Jag var hos äldsta sonen i Sörmland förra helgen. Han jobbar på en gård där, och dom har ett litet hägn som dom ska ta ner. Och då får det inte vara några djur kvar i det.
Det låter lätt, men hänget är på 178hektar.
Men det blev en sån här.

Avatar Fallback

Re: Jaktbilder

tyke  
#463969 Gick en sväng i höstvetet på morgonen och så att det varit grisar i farten. Jag och sonen tog var sitt torn mellan skogen och vetet vid 22 tiden. Såg 4 rå och 4 harar men vid 23.30 kom det 2 suggor med 7 kultingar och en galtkulting på ca35 kg blev kvar.Hoppas att denna grupp håller sig därifrån ett tag.

Avatar Fallback

Re: Jaktbilder

Tosca  
#464171 Om kultingarna väger 35 kg var går det ju åt en del mat ja.

Avatar Fallback

Re: Jaktbilder

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464176
JensSkoog skrev:Det här torde vara intressant för jägare och viltförvaltning:
https://www.nrk.no/telemark/xl/elgforva ... 1.13324551


Jag minns från min älgjakt i Norge att vi skickade in tänder till någon organisation, vilken minns jag inte. En kollega var speciellt intresserad av att bestämma älgens ålder och han sågade själv någon tand, speciellt när vi var oense om åldern.
En viktig punkt han tar upp är att om regelverket är för detaljerat så hämmar det en optimal avskjutning och minskar därmed älgstammens kondition.

Avatar Fallback

Re: Jaktbilder

tyke  
#464212
Tosca skrev:Om kultingarna väger 35 kg var går det ju åt en del mat ja.

Kan så vara men det går åt en hel del kultingar med :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).