Jakt och Fiske

Bockjakt!!

395 inlägg 104860 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bockjakt!!

superdave  
#403320 Bump.

Är det någon som spanat in årets bock?

Användarvisningsbild

Re: Bockjakt!!

Erre  
#403330 Har sett en rätt liten bock på samma ställe på marken 3 ggr nu.
Så någon finns det där ute iallafall. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bockjakt!!

JensSkoog  
#403332 Har sett två nästan varje gång jag har varit på väg till vedbacken ute i skogen, men
sista veckan har dom varit borta. Undrar om dom vet vad som väntar.

Avatar Fallback

Re: Bockjakt!!

superdave  
#403336 Dom brukar ju ha järnkoll på jaktkalendern men brunsten kanske är över helt hos dig och då ligger dom bara stilla och tar igen sig ett bra tag.

Man får hoppas att så inte är fallet.

Avatar Fallback

Re: Bockjakt!!

jannee  
#403337 Man kan ju alltid hoppas att ni inte skjuter sönder rådjursstammen totalt :oops:
Kan det verkligen vara helt rätt att skjuta av de finaste bockarna :?:
Nu säger jag inte att DU gör så men i många fall är det endast de finaste bockarna som skyttarna är ute efter = störst krona = duktigaste jägaren/skickligaste skytten :oops:

En utav mina grannar har minst ett femtiotal horn på vägen och självklart är han mest stolt över det största. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bockjakt!!

brassel  
#403338
superdave skrev:Bump.

Är det någon som spanat in årets bock?

Provsköt en bössa med far häromdan.
När jag markera efter ca 6-9 (a 3/gång) skott tjoa far till.
Han sa när jag kom tillbaka till skjutplatsen: -såg du inte bocken som smög på dig när du markera...

Avatar Fallback

Re: Bockjakt!!

superdave  
#403340 Bra fråga.

Rätt och rätt, bockjakten är väl något att betrakta som trofejakt och bäst vinner, så är det nog.

Det finns väl alla sorter i jägarkåren, en del skjuter första bästa bock som råkar komma i vägen utan tanke på en stark stam på samma sätt som det finns dom som lägger väldigt mycket tid på att reda ut statusen hos alla bockar på marken för att kunna göra en avvägning och ta bort en "dålig" bock.

Jaga rådjur har man gjort i alla tider och dom finns ju uppenbarligen kvar, om man tar en guldbock i augusti eller i januari har ingen betydelse tycker jag, den ska ju väck oavsett, antingen svälter den ihjäl, blir påkörd eller så gör man mat av den.

Det finns nog mer att säga om din frågan :)

Användarvisningsbild

Re: Bockjakt!!

Ängagärdet  
#403345 Har 5st revirbockar på mina 125ha som jag vet om, finns säkert ett par till, sedan lika många som inte markerar revir ännu, getter till det och smaldjur, åså nu kiden. Det gör åtminstone ett 30tal, så jag får ligga i om jag ska lyckas skjuta sönder den stammen! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bockjakt!!

JensSkoog  
#403348 Här finns många rådjur, men dom som jaktar vet vilka djur som finns och vilka bockar
dom ska ta, och dom lämnar "kungarna" så beståndet ska holla sig i topp skick. :wink:

Jaktar inte själv, men är med på planeringen eftersom jag möter för den skog jag får jobba i.

Användarvisningsbild

Re: Bockjakt!!

Erre  
#403349 Många skjuter dom små och dom stora.
Lämnar mittenbockarna som är på uppgång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bockjakt!!

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403361 Eg såg ein diger bukk i går, hjort altstå var nå begynt å mørkna men han hadde digert gevir men sprang ganske så fort. Har skåte inn geværet no med 140 gr partition og prøveskote fra jakthytta mi der eg sete og venta å håpa at da skal komma eit dyr. Skyte på kvite papptalerkna for å trena.

Användarvisningsbild

Re: Bockjakt!!

Erre  
#403490 Skitjakt på er alla som ska ut imorgon!
:-BD \M/ :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bockjakt!!

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403497 Skit jakt på er. \M/

Då gäller det komma säng i tid. ⏱ :roll:

Avatar Fallback

Re: Bockjakt!!

jannee  
#403498 Gör en god gärning, skjut några kronhjortar 😡 :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bockjakt!!

husqvarna_med_sthil  
#403502 Själv jobbar jag men kanske i morgon afton att man sätter sig i kanten en stund, vem vet, plötsligt står han där. Själv är jag inte mycket för trofeer, jag tycker om köttet samt att koka fond på benen. Min jakt har dock blivit mindre vid senaste åren så det blir mest några kvällar på duvsträck och älgjakten då förstås. Faktum att mitt skogsbrukarintresse tillsammans med familj och småbarn har fått mig att prioritera ned mycket av småviltsjakten. Jag får allt jag behöver inom jakten i vilket fall när jag får gå med hund på älgjakten, men likaså kan man känna ett jaktbett inför bockpremiären imorgon !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar