Jakt och Fiske

Bockjakt!!

395 inlägg 104451 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bockjakt!!

r93  
#723774 Snyggt @Erre

Här har det varit trögt, men det har kryllat av bockar hela sommarn, då brukar dom vara borta till premiären, det är sen gammalt.

Grannen hade fyra olika bockar ute på morgonen, utan att lyckas komma till skott.

Användarvisningsbild

Re: Bockjakt!!

Erre  
#723776 Kan återge lite nu när man är hemma igen.
Bjöd upp farsan å två bröder.
Vi lottade passen. Eller ja dom fick göra det. Jag skulle sitta på egen mark för första gången. 😁 Dom fick vara på svärfars.

Jag har en bit att gå. Men tar mig sakta fram och upp i tornet. Hinner precis lägga lockpipan på hyllan och lägga geväret rätt och sätta mig tillrätta när en bock hoppar ur skogen på 120-130 meter. Å han går mot mig. Så det var bara att vänta in han lite och sen ta chansen.

Bär ut den till bilen. Hände så fort så jag kör ner med den till gården å tar ett nytt pass. Sagt å gjort. När den hänger i kylrymmet och jag ska åka så ringer äldste lillebror och säger att han skjutit en bock med. Så det blev inte mer jagat för mig. Vi fixade till den. Sen väntade vi ut farsan å andra brodern. Hann prata några ord innan vi skiljdes åt.
Lyckad och rolig kväll.
Lillebrors bock

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bockjakt!!

sundelius  
#723778 2 bockar blev det här idag, jag är dock oskyldig till bägge
1629147598_6507793611.jpg
1629147514_20210816_211929.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bockjakt!!

Maverick  
#723805 Förbereder mig för att sitta tills det är mörkt då det gått en del gris på gärdet där jag ska sitta.

Har sett en bock med 30cm långa spetsiga horn som hela jaktlaget bestämt ska bort gått på just detta gärde hela augusti.

Smyger ut på gärdet, ser mig omkring. Helt öde vid 17 tiden, tänker skönt då kan jag knalla bort till tornet utan stress. Tornet står så att man måste gå på en bro över ett dike på 5 m för att komma fram till det.

På bron står bocken och väntar 🤣

Vet inte vem som blev mest förvånad, jag eller bocken.

Blev inga skott avlossade och bocken försvann. Snopet.


Sätter mig i tornet och skramlar upp termos kikare smörgåsar och sätter mig tillrätta för nu vet jag att det kommer dröja ett tag innan denne herre vågar sig ut ur skogen.

Lyfter blicken och 100m bort står en annan bock så fint.

Kvällen blev lite kortare än vad jag hade räknat med

Han sitta 4min i tornet sen var det klart och en liten 4a låg i gräset.

Avatar Fallback

Re: Bockjakt!!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724023 Vilka tider sitter ni morgon och kväll? Tänkte plocka in några orienteringskontroller, och vill störa så lite som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Bockjakt!!

morco  
#724030 Jag och troligtvis de allra flesta är ute i gryningen och ett par timmar framåt samt ett par timmar på kvällen fram till skymning. Kan väl finnas en och annan som testar att locka mitt på dagen men inte så vanligt.

Går du ut runt lunch har du ju verkligen försökt att visa hänsyn och inga bör ha några synpunkter!

Däremot blir det kanske lite tråkigare om själva tävlingen river loss på premiärmorgonen😉

Användarvisningsbild

Re: Bockjakt!!

Boman  
#724041 Idag kvart över sex. Nu har ja smugit på han i 3 dagar

Avatar Fallback

Re: Bockjakt!!

Amatörhuggare 62  
#724116 Här har han fejat, men det blir nära.
Om han kommer.

Avatar Fallback

Re: Bockjakt!!

Amatörhuggare 62  
#724131 I väntan på fejarmäster .
Så gallrar jag m blicken.
Yrkessjukdom 😀

Användarvisningsbild

Re: Bockjakt!!

Erre  
#724153 På att igen.
1629402374_img_20210819_213114_814.jpg

Ikväll hade jag besök av get med 2 kid. Dom kom rätt sent. Så jag var med ifall det skulle komma en bock i släptåg. Klockan gick å det blev rätt mörkt. Så jag gjorde det enda rätta. Smög ner från tornet å sprang sen som en idiot rakt mot rådjuren å skrek. 😅.
Dom äter nog inte plantor där på några dagar.

På väg till bilen kommer jag på grisar. Men eftersom jag satt så länge så var det alldeles för mörkt för att hinna med där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bockjakt!!

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724156
Amatörhuggare 62 skrev:I väntan på fejarmäster .
Så gallrar jag m blicken.
Yrkessjukdom 😀


Själv funderade jag på röjningen som behöver göras. När jag gick till o från passet.

Användarvisningsbild

Re: Bockjakt!!

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756085 Det närmar sig. Har inte funderat på å ut i vår. Men det kan ju ändra sig.
1650307768_20220418_193413.jpg
Men i vilket fall så är det kul och ut o kolla läget.😀

Användarvisningsbild

Re: Bockjakt!!

Boman  
#765769 Nu är det bara 2 veckor kvar till julafton!

Användarvisningsbild

Re: Bockjakt!!

Saläng  
#765949 Ja nu börjar det dra ihop sig.
Lägger med några bilder på herren som aldrig visar sig när det är jakt, skam den som ger sig.

Användarvisningsbild

Re: Bockjakt!!

Brozzlaren  
#765956 Oj! vilken pjäs 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar