Jakt och Fiske

vargen

1074 inlägg 293222 visningar 67 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: vargen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
gurka skrev:
Niking skrev:Å då jägarna tyck vara ointresserade av att ta sitt samhällsansvar, så återstår väl i praktiken bara varg.

Jägarna är ingen enhetlig grupp och många är också markägare.
Om någon grupp ska kritiseras så är det väl markägare och jägare som inte klarar av förvaltningen.

Å vilka är det då som bromsar avskjutningen, jägare eller markägare?
/Niklas

Bengtssons båtar

gurka  
Niking skrev:Å vilka är det då som bromsar avskjutningen, jägare eller markägare?
/Niklas

Jag vet inte hur samarbetet fungerar hos er.
Om man vill raljera kan man fråga, vem skjuter då?
Min erfarenhet på de ställen jag har fastigheter är att det fungerar bra, då de flesta är både markägare och jägare och båda parter inser att de både kan och måste samarbeta.

Användarvisningsbild

Erre  
#693446Markägare kan väl alltid gå på mötena och göra sin röst hörd oavsett om man har jakten utarrenderad till andra?
(ett normalt år då utan corona)

Så jägare eller inte så får man nog göra det man kan.

Likaså i skogen. Röj inte helt rent.

80-90  
Niking skrev:
gurka skrev:
Niking skrev:Å då jägarna tyck vara ointresserade av att ta sitt samhällsansvar, så återstår väl i praktiken bara varg.

Jägarna är ingen enhetlig grupp och många är också markägare.
Om någon grupp ska kritiseras så är det väl markägare och jägare som inte klarar av förvaltningen.

Å vilka är det då som bromsar avskjutningen, jägare eller markägare?
/Niklas

Det är synd att jag e totalt värdelös å uttrycka mej i skrift !! Men i stort sett tycker jag du är både dum å okunnig nu !!! Synd då jag tyckt du har mycket vettigt å säga annars

tallen100  
#693468Bönderna som håller landskapen öppna får antingen finna sej i att drabbas av vargangrepp, eller kasta in handduken, dom få öppna landskapen som finns kvar växer igen sakta men säkert, och byarna avfolkas allt mer.
Men vad gör väl det, bara niking får ha sina tallar ifred...

Användarvisningsbild

#693475Tja tallen, vill du bli rödlistad i södra Sverige?

Begriper ni inte att kvalitetstall (knivfura, stamblock och klass1-timmer) snart är ett minne blott. Å istället blir det bara tallebusk eller gran på tallmark, om vi inte verkligen tar tag i älgproblemet. 🤬
/Niklas

Användarvisningsbild

Grålle52  
Niking skrev:Tja tallen, vill du bli rödlistad i södra Sverige?

Begriper ni inte att kvalitetstall (knivfura, stamblock och klass1-timmer) snart är ett minne blott. Å istället blir det bara tallebusk eller gran på tallmark, om vi inte verkligen tar tag i älgproblemet. 🤬
/Niklas

Begriper du inte att vargen är dödsstöten för det öppna landskapet?

tallen100  

/Niklas

Snart är fårbönder, öppna landskap, levande landsbygd, och jakt ett minne blott om vi inte verkligen tar tag i vargproblemet 🤓

salix  

/Niklas

Du är ju dum på riktigt.

tallen100  
#693493Det är så att vissa ser bara och endast till sitt eget, verkligheten runt omkring existerar inte och saknar helt betydelse för dessa.

Det är synd om dom som inte kan lyfta blicken...

Användarvisningsbild

#693500Ja, jag tycker synd om er, som inte orkar lyfta blicken och se vad den misslyckade älgförvaltning har lett till.
/Niklas

Mikael A  
tallen100 skrev:

/Niklas

Snart är fårbönder, öppna landskap, levande landsbygd, och jakt ett minne blott om vi inte verkligen tar tag i vargproblemet 🤓

Ni är minsann inte dåliga på att överdriva. Det finns ju faktiskt som heter balans också vilket innebär att det kan finnas både varg och boskap i samma land och det kan finnas både biologisk mångfald i skogen och en lagom stam av rådjur och älg.
Ingen har gjort anspråk på en vargstam som glufsar i sig all boskap i Sverige, men samtidigt kan man inte bara släppa ut får i en hage mitt i skogen heller och skrika att det är för mycket vargar.
Lite mer tolerans har vi väl råd med eller?

tallen100  
#693506När vargarna kommer in på gårdarna och river får och tar hundar mitt på ljusa dan, då är det inte balans.
En varg ska vara skygg och hålla sej undan folk och bebyggelse, då vore det inga större problem..

Användarvisningsbild

#693507Å om älgen höll sig borta från tallarna (och vägarna), vore det heller inget problem...
/Niklas

tallen100  
#693510Det är bara den lilla detaljen att älgen faktiskt bor i skogen och går inte ut och äter på restaurang.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).