Jakt och Fiske

vargen

1074 inlägg 293246 visningar 67 följer Svara, dela mm...  

Re: vargen

slatte  
gurka skrev:En bra skogsbruk i kombination med en bra viltförvaltning ger bäst resultat.
De som inte klarar av viltförvaltningen bör arbeta vidare med detta.
Vargen jagar gratis hos alla markägare !!

Jag som flera andra på forumet som bor och lever i skogen med barn och husdjur mm, vill inte ha vargen springande runt husknuten, viltförvaltningen kan däremot bli bättre kan jag hålla med om.

Bengtssons båtar
Användarvisningsbild

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
halvproffs skrev:
gurka skrev:En bra skogsbruk i kombination med en bra viltförvaltning ger bäst resultat.
De som inte klarar av viltförvaltningen bör arbeta vidare med detta.
Vargen jagar gratis hos alla markägare !!

Det är sant men den kostar mycket pengar och lidande hos hund och fårägare tyvärr.

Ännu värre är allt lidandet vargarna utsätter sina bytesdjur för. Tänk dig själv om du skulle ta livet av en älg och det enda redskap du har till din hjälp är en hundkäft. Hur lång tid tror du det tar?

När vargar ger sig på vuxna älgar så kan det nog ta ett eller två dygn från det att dom börjar bita i älgen till den dör. Ett oerhört djurplågeri.

Man kan ju undra hur många älgar som går med bitskador just nu, med några vargar runt om kring sig som väntar på tillfälle att ge nästa bett. Och som väntar att älgen till sist ska bli så dålig att den lägger sig och inte orkar upp igen så dom kan börja äta på den tills den dör.

Och detta finns det folk som vill att vi ska ha mer av. För mig är det helt obegripligt.

"Vargvännerna" kan inte kalla sig djuvänner, dom måste hata alla andra djur.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693343Å hur många tallar lider då inte utav älgarnas betesskador? Å hur mycket skjutskadade djur har vi inte idag?Lidande som lidande.
/Niklas

isteskog  
#693345Vi ska nog inte förmänskliga djurens beteende när de jagar, naturen är grym, äta eller ätas är det som gäller. Djuret människan är inte ett dugg bättre.....
Sen tycker jag att det vore nog klokt att lära rovdjuren att människan och dess omgivningar är farliga. Skjut bort rovdjuren när de kommer inpå byar och samhällen, men tillåt att det finns ett begränsat antal ute i skogarna!

axwell  
#693346@Tåndemåla kan du beskriva detta mer i detalj :?:

Tåndemåla skrev:
hur stor avskjutning ni har du kan gå in på biktfars så kan du se.

Vad är "biktfars", menar du att det finns offentliga uppgifter om hur många som skjuts, dvs även lokalt.?

gurka  
Niking skrev:Å hur många tallar lider då inte utav älgarnas betesskador?
/Niklas

Jobba då för att få en fungerade viltförvaltning.

Att låta vargen(statens vilt) få avkastningen av alla fastigheters jaktliga värde är väl en sämre lösning för alla?

Användarvisningsbild

#693348Mitt förslag till älgförvaltning är mycket enkelt:

Fri avskjutning på älg under säg september till mars. Krav på max 3 älgar per 1000 ha.

Enkelt, billigt och troligtvis en mycket effektiv älgförvaltning.
/Niklas

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
axwell skrev:@Tåndemåla kan du beskriva detta mer i detalj :?:

Tåndemåla skrev:
hur stor avskjutning ni har du kan gå in på biktfars så kan du se.

Vad är "biktfars", menar du att det finns offentliga uppgifter om hur många som skjuts, dvs även lokalt.?

Jag vart lite krasslig i magen så jag har inte varit aktiv idag.
Biktfars är viltfakta som min kära telefon ändrade till ovannämnda ord!😩

Användarvisningsbild

#693371Varför skogsbolagen inte vill ha vargarna är främst för att jakten blir svårare att utföra när jägarna inte vågar eller vill släppa sina hundar. De blir även färre älgar skjutna då älgarna rör sig över större områden och klumpar ihop sig. Vissa jaktlag sparar även några älgar då vargen tar älg. Då blir de inte skjutna.

Användarvisningsbild

#693373Hur vida älgen tas av jägare, sjukdom eller varg, är ju av underordnad betydelse. Viktigast är att älgstammen minskas radikalt.

Å då jägarna inte verkar vilja ta sitt samhällsansvar här, återstår ju varg eller sjukdom...

Att kunna få upp fin kvalitetstall från en tallplantering (ca 2500 plantor/ha) -utan viltbehandling - borde vara ett rimligt mål när målet för avskjutning/ kvarvarande viltstam sätts.
/Niklas

Användarvisningsbild

#693383Håller med dig om älgstammen måste minska. Men det är inte vargen som ska göra jobbet för den drar med sig så mycket annat negativt. Den skulle ta bort all lust att utveckla landsbygden med öppna landskap och välskötta beteshagar. Det är redan tillräckliga problem med vildsvinen för de öppna markerna.

Användarvisningsbild

#693390Vildsvinen torde vara ett klart farligare djur för oss skogsaktiva än vargen.

Å då jägarna tyck vara ointresserade av att ta sitt samhällsansvar, så återstår väl i praktiken bara varg.
/Niklas

Användarvisningsbild

Granstorp  
#693392Ni som påstår att älgstammen är för hög, hur stor älgstam har ni? Hur stor är en lagom älgstam? Trots att älgstammen är halverad sen 2011 så påstår skogsstyrelsens ÄBIN-inventeringar att betesskadorna fortfarande är oacceptabla? Är det då verkligen antal älgar som är problemet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693394Här fälldes det 2,9 älgar/ha 2010/11, och förra säsongen fälldes det 3,1 älgar/ha (ÄFO 9, Västra Götaland).

Samma älgstam som 60-talet, dvs ungefär en tredjedel mot nu, hade säkert gjort att man fick upp tallskog.

(edit: per tusen ha förstås)

gurka  
Niking skrev:Å då jägarna tyck vara ointresserade av att ta sitt samhällsansvar, så återstår väl i praktiken bara varg.

Jägarna är ingen enhetlig grupp och många är också markägare.
Om någon grupp ska kritiseras så är det väl markägare och jägare som inte klarar av förvaltningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).