Jakt och Fiske

vargen

1074 inlägg 293254 visningar 67 följer Svara, dela mm...  

Re: vargen

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693051Kan du tänka dig att betala en jägare rimlig timpeng för att hålla viltstammen på en nivå som du kan acceptera?
Dom flesta jägare har jakt som hobby och betalar dessutom för att få jaga,inklusive mig själv. Att då komma och kräva ett visst resultat av jägaren får iallafall mig att tappa lusten att jaga på den marken. Men som sakt, betala mig för utfört "arbete" som det då är frågan om så ska vi nog lösa problemet.[/quote]

Skulle jag annonsera om gratis jakt på mina marker skulle jag nog bli nedringd av jägare som kan tänka sig utföra ”arbetet” gratis. Tyvärr sätter div regelverk stopp för det.

Bengtssons båtar
Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Niking skrev:
Tåndemåla skrev:
Niking skrev:Hålls klövviltstammen nere, så blir det inga eller ytterst marginella viltskador och man vågar sätta tall på tallmarker.
/Niklas

Det är inte så enkelt Niking. Och det vet du om du tänker efter. Vi har ju snackat om detta förr.
Skulle du inte tänka på vilt. Tänker du på insekter. Ger du inga insekter tänker du på svampar.
Blir du av med svampen tänker du på plant förädling
Virkes priser grannar eller Miljöpartiet.
Man blir inte nöjd!🙄😬🤍

Det är väldigt enkelt, Tåndemåla. Inget klövvilt, inga viltskador.

Att det sedan finns andra skadegörare än klövvilt, förändrar inte saken.

Och ja, de vargar som ställer till elände i skogsbruket, tas med röjsåg, inte med bly...
/Niklas

Gutt då vet jag hur rudat du tänker. Men det visade ju bara att det jag beskrev var rätt!😊😎

Reymond  
#693053En vettig förvaltning av både räv och lostammen skulle få ner rådjurstammen rejält. Räven tar ca 50-60 % av rådjurskiden. Behövs då flertalet jägare gärna förvaltar sin jaktmark utifrån att ha så många rådjur som möjligt. Att RASE ser ut som bonsaiträd om dom inte är betade jämns med marken bekymrar inte. De flesta älgkalvar och även vuxna har minskat i vikt senaste 10-20 åren. Behövs inte varg för att hålla älgstammen i schack. Dessutom en plåga för jägare med tanke på deras hundar och alla som har får etc. Dom som har mycket dov och kronhjort på sina marker kanske har en annan åsikt. Har inte den erfarenheten.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693073Att RASE ser ut som bonsai-träd är ju ett av flera bevis på att viltförvaltningen inte alls fungerar idag.

Dessutom bidrar de höga viltstammarna till dagens storskaliga granifiering, efter som det blir mer eller mindre omöjligt att få upp något annat trädslag till vettig kvalité idag.

Vill jägarna ha högre slaktvikter på kalvarna, så måste ju viltstammarna ner, så att det blir balans mellan fodertillgång och foderåtgång. Å eftersom jägarna inte tycks klara det själva, så får vi anlita diverse rovdjur för den saken.

Liknelse: Fångar du inte tillräckligt med möss i dina fällor, kan du ju skaffa dig en katt istället.
/Niklas

Användarvisningsbild

#693075quote="Tåndemåla"]
Niking skrev:
Tåndemåla skrev:
Niking skrev:Hålls klövviltstammen nere, så blir det inga eller ytterst marginella viltskador och man vågar sätta tall på tallmarker.
/Niklas

Det är inte så enkelt Niking. Och det vet du om du tänker efter. Vi har ju snackat om detta förr.
Skulle du inte tänka på vilt. Tänker du på insekter. Ger du inga insekter tänker du på svampar.
Blir du av med svampen tänker du på plant förädling
Virkes priser grannar eller Miljöpartiet.
Man blir inte nöjd!🙄😬🤍

Det är väldigt enkelt, Tåndemåla. Inget klövvilt, inga viltskador.

Att det sedan finns andra skadegörare än klövvilt, förändrar inte saken.

Och ja, de vargar som ställer till elände i skogsbruket, tas med röjsåg, inte med bly...
/Niklas

Gutt då vet jag hur rudat du tänker. Men det visade ju bara att det jag beskrev var rätt!😊😎[/quote]

Det är nog inte jag som gör tankevurpan här...
/Niklas

gurka  
Niking skrev:Det är nog inte jag som gör tankevurpan här...
/Niklas

Erfarenheterna av att bo nära vargen och kunskapen på hur den påverkar finns redan i vargområdena....

Användarvisningsbild

gurka skrev:
Niking skrev:Det är nog inte jag som gör tankevurpan här...
/Niklas

Erfarenheterna av att bo nära vargen och kunskapen på hur den påverkar finns redan i vargområdena....

Erfarenheten av skyhöga viltstammar och dess skadliga inverkan på virkesproduktionen finns hos tusentals skogsägare...
/Niklas

r93  
#6930921987 sköts det 17 älgar i vårt jaktlag, nu skjuter vi en ibland två.

Det var mångt mer älg än rådjur, man såg älg varje vecka.

Ändå så finns det fina tallgallringar här, allt borde varit uppätet

Nu är rådjuren lite för många här, men det blir gott, nyttigt och klimatneutralt kött!

Ta vara på viltköttet istället för att mata rovdjur med det!

Användarvisningsbild

#693093Troligtvis har väl de betade tallarna redan röjts bort?

Dessutom säger väl tilldelningen mer om maktbalansen i älgskötselområdet än om de absoluta älgstammens storlek.

Enligt de lokala jägarna så finns det knappt någon älg här. Likväl sköt de fullt den första helgen.
/Niklas

Användarvisningsbild

#693106Jag hoppas för din skull att ni får en vargetablering på Hökensås så du får se det som många andra redan vet. Det verkar vara det ända sättet.

Användarvisningsbild

#693108Tack! Hoppas du får varg runt Tåndemåla också.
/Niklas

Användarvisningsbild

#693109Vill inte ha den här. Vet vad den ställer till med. Mina får älskar den inte heller. Lo har vi redan en massa här.

Användarvisningsbild

#693116Tja, vilket är djävligast, vargsäkert fårstängsel runt hagen, eller viltstängsel runt alla icke granföryngringar?
/Niklas

Användarvisningsbild

Grålle52  
#693121Vad äter vargen när älgen och rådjuren minskar då. Jo mina får, som finns här för att hålla landskapet någorlunda öppet.

Användarvisningsbild

#693123Har ca 3,5 km fårstängsel och inget runt mina tallföryngringar. Vi har bördiga marker som tål en hög viltstamm.
Skulle jag behöva varg säkra för fåren så rycker de. Det är inte värt det jobbet.
Då får hagarna växa igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).