Jakt och Fiske

Älgjakten 2022

72 inlägg 15525 visningar 7 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Älgjakten 2022

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#814417Vi har kvar 2st kalvar att skjuta, vi gör så att när de vuxna är skjutna så går halva kalven till skytten och den andra halvan går till de andra i laget som står på en lista vi har, så om jag står i tur på listan och skjuter en kalv så får jag hela kalven. Tankar kring detta?

Bengtssons båtar

alias  
Slurfi skrev:Vi har kvar 2st kalvar att skjuta, vi gör så att när de vuxna är skjutna så går halva kalven till skytten och den andra halvan går till de andra i laget som står på en lista vi har, så om jag står i tur på listan och skjuter en kalv så får jag hela kalven. Tankar kring detta?

Tja, det finns ju en hel uppsjö med varianter på att dela upp köttlotter. Där jag jagar så har vi en turlista på älgarna som baseras på att det ska bli vettiga storlekar på var köttlott, men ändå att det inte ska gå flera år emellan att man får en köttlott. Tror att målet är att varje lott ska innehålla ca 10 kg kött. Hur många köttlotter en älg delas i beror således på vad den väger när den är styckad och klar. Det är endast jägarna som får köttlott här.

Där jag har min fastighet så fördelas däremot alla köttlotter från älgjakten till fastighetsägarna efter arealandel och inga köttlotter går till jägarna.

MVH
Alias

jannee  
#814426Ta inte upp någon diskussion om hur man ska fördela älgköttet, finns nog lika många varianter som det finns jaktlag.
Här runt omkring är fastigheterna små, många jaktlag hyr/arrenderar jakten på många fastigheter, en del fastighetsägare lånar ut marken gratis mot en bit kött o.s.v.
Den älgen Victor sköt kommer nog att delas på upp mot 20 personer.
Skytten vill endast ha hornen, frugan vill ha 25 kg malkött, hur de gör med resten är jägarnas problem.
Charolaisstek är betydligt godare/mörare än älgstek

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Slurfi skrev:Vi har kvar 2st kalvar att skjuta, vi gör så att när de vuxna är skjutna så går halva kalven till skytten och den andra halvan går till de andra i laget som står på en lista vi har, så om jag står i tur på listan och skjuter en kalv så får jag hela kalven. Tankar kring detta?

Liknande upplägg som hos Alias hos oss.
En hög per X ha, alla stora älgar delas så här (+kalv som styckas samtidigt som de stora.)

Om det bara är kalv delas detta enligt ett löpande schema där laget delats in i 4 grupper, 1 kalven till grupp ett osv.

Enkelt och smidigt...

Slurfis metod kan ju slå heltokigt, speciellt om det är en eller ett par skyttar som alltid har tur och skjuter kalv.

Medans någon som är med och jagar lika mycket men har lite mer otur och aldrig får / kan skjuta lägger ner lika mycket tid, eller kanske till och med mer tid på jakten men får mycket mindre kött.

Användarvisningsbild

#814434Ok, jag vet att det finns många varianter och här har det förändrats iom fler älgar att dela på. Att skytten får halva kalven är för att fler ska känna lust att jaga fastän det bara är nån enstaka kalv kvar. Vi får mkt kött per jägare så det spelar såklart in jmfr hur det var förut när färre älgar skulle delas till löjligt små bitar.

tallen100  

Det är väl ett bra sätt att få folk att ställa upp, det brukar väl bli ganska glest mellan passkyttarna när jaktveckan är över och är det dessutom bara kalv kvar så brukar det bli ännu glesare...
Sen kan det väl såklart sticka i ögonen på de andra om "du" råkar få en hel kalv, men det handlar ju om tur som så mycket annat, och alla har ju den chansen... 🤔

Användarvisningsbild

1697175606_okt2023moosecowandcalfoutsidekitchenwindow.jpg

Såklart står älgarna inne i byn

Användarvisningsbild

Boman  
#8144707 grader svag vind man hör hunden som jobbar med en älg inte så tokigt!

isteskog  
#814471Hörde från grannlaget igår. De hade en tjur och kalv denna dag. En passkytt sköt en pinntjur, 20 min senare gick en 20-taggare förbi en annan passkytt bara några hundra meter bort. Den visade bredsidan både länge och väl och hade inte bråttom.... Ibland undrar man om älgarna vet hur dagens tilldelning går till ..... 😉 🤣

hfab  
#814525Vi har som regel att den som är i skogen får vara med och dela på den älg som fälls den dagen.
Förra hösten var alla utom jag hemma pga dåligt väder en dag.
Då passade jag på att skjuta en präktig älgoxe. 🤣

Tankar om det?

jannee  
#814527Fick du rum med allt i frysen ?
Självklart att du delade med dig, för du bor och lever väl inte ensam? 😤
Nu jagar jag inte älg, men skulle jag då mot förmodan skjuta en oxe på egen mark, ganska självklart delar jag INTE med mig.

hfab  
jannee skrev:Fick du rum med allt i frysen ?

Jag har tre frysboxar
jannee skrev:Självklart att du delade med dig, för du bor och lever väl inte ensam? 😤

Sambon fick givetvis äta av MITT kött
jannee skrev:Nu jagar jag inte älg, men skulle jag då mot förmodan skjuta en oxe på egen mark, ganska självklart delar jag INTE med mig.

Men du anser att det är självklart att jag skulle göra det?

tallen100  
hfab skrev:
jannee skrev:Nu jagar jag inte älg, men skulle jag då mot förmodan skjuta en oxe på egen mark, ganska självklart delar jag INTE med mig.

Men du anser att det är självklart att jag skulle göra det?

Men du är väl inte smålänning?
Det är jannee...😂😆

jannee  
#814550Självklart eller inte, men eftersom endast du kunde tänka dig ut och jaga, just p.g.a. vädret varför då dela med sig.
Helt eller annorlunda ställer det sig om du jagar på annans mark medans de andra utför lönearbete i sådana omständigheter delar man med sig.
Alla är då införstådda med att ni gör så, jagar när tid finns.
Jag vill gärna jämföra det med att fiska. Det regnar och ingen vill följa med, du får upp 10 rödingar, delar du då med dig till dina forna fiskekompisar, eller skulle de gjort det ?
Just när det gäller jakten.
Är ni överens om att jaga på söndag men vädret är då så dåligt att DU men även dina andra jaktkamrater backar ur förutom EN och denne lyckas fälla en oxe, tycker du då att du ska vara med om att dela ?
Tycker du det ? - dela med dig.
Tycker du INTE det, behåll allt själv.
Det är just så jag resonerar.
Jag hade i varje fall aldrig haft mage att kräva kött om eller när jag backat från en överenskommelse.

hfab  
jannee skrev:Helt eller annorlunda ställer det sig om du jagar på annans mark medans de andra utför lönearbete i sådana omständigheter delar man med sig.

Om jag tar ledigt för att jaga, ska jag då dela med mig av kött till den som är för snål för att ta ledigt?!

Och förresten jagar jag älg på annans mark 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).