jannee skrev:Mikko, om INGEN skulle jaga skulle rovdjuren säkert sköta utgallringen, troligtvis bättre än vad jägarna gör.
Förhoppningsvis skulle svinpesten lösa problemet med grisarna. 🤬
Jag känner till flera jägare här omkring som stoltserar med upp till 50 horn på sina väggar - djävla trofénjägare, men de kallar sig lik för bannat för viltvårdare.
Bockjakten - några dagar, sedan avskjutning av någon STOR på tilldelning av älg + väldigt på hugget när lodjuren blir lovliga.
Annars finns det ingen tid över - jaga gris går ju inte eftersom man måste jobba och gris skjuter man endast nattetid.
Så låter det från den äldre stammen och släppa in några yngre är de djävligt ovilliga till.
Inte bra att passa på gris, du skrämmer då bort älgarna är vad man fått höra.
Men mata med äpple går bra 😀
jannee skrev:Ja skrävla om att skjuta av den finaste bocken är en del pigga på, men varför NI skjuter sönder stammen vill ni inte diskutera ?
Är det något att skryta om när ni visar bilder på hur ni avlivat en bock med massor av taggar.
Då bättre med bilder på hur ni avlivat några utmärglade eller trafikskadade djur.
En del jägare (som tur var inte alla) är att som Ulf, plocka de finaste träden för att låta resten vara (stå)
jannee skrev:Då kan ni jägare självklart också förklara varför både rådjur och älgstammen är i så miserabelt skick.
Mat finns det i överflöd så det kan ni inte skylla på.
För övrigt är det nog så att den bocken som inte kan konkurrera ut den gamle är ej heller värd att betäcka några getter.
Har själv gott om rådjur på vår mark, men de är små.
Ja så små eller väger så pass lite att jägarna endast intresserar sig för bocken.
Reymond skrev:Jag röjer allt mitt själv och odlar fram så mycket Rase som bara är möjligt. Så jag har mycket men hårt betat. Ändå är jag den som i grannskapet har mest problem med viltbetning på plant o ungskogen jag är rädd om.
En förklaring tror jag att grannar i bygden runt om har via Södra Sydved och sågverk anlitar stora firmor med utländsk arbetskraft som inte har koll på hur man röjer för att gynna fodertillgången för viltet.
Jag har under senare år gått ochkollat på flertal fastigheters röjningsresultat.
Det är oftast beklämmande. Rönn röjs bort skoningslöst. Tall midjeröjs aldrig utan bara sopas ner.
Likaså sälg. Ek finns inte nämnvärt. Men samtidigt har dessa markägare små problem med viltbetning på gagnskogen. Så jag funderar nu på att ändra mitt sätt röja. För egen del har jag övervägande intresse att få upp fina skogsbestånd. Jagar inte. Men vill att det vilda skall finnas för naturen och de som är jaktintresserade.