Jakt och Fiske

Bockjakt!!

441 inlägg 114484 visningar 57 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bockjakt!!

rokon  
#851023 Inte för att jag är jägare men far var, och jag minns att mors tillagning av rådjurssadeln var det godaste jag visste, detta var i Hälsingland. Här säger jag åt jägarna skjut alla rådjur ni ser på mina marker för här hör dom inte hemma. Låt dem i byn mata dem men kommer de hit så skjut dem, det räcker med betande älgar och renar samt björnar, men som en sista påminnelse säger jag skjut rådjuren de är ju goda att äta, men här hör dom inte hemma.

Jakt hos Bengtssons

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#851032 Förtydligar att det är rådjur på kommunens mark som går till äldreboenden istf att bli påkörda på E16 runt stan…
Sen så om det är jakttid på ”hornbärande djur”, så fälls det som regel bockar och någon enstaka hornbärande get…

Håller med om att trofejakt är främmande, även för mig. Skulle man brottas om saken vore det något att posera med. Huvudet på bilden gick till ÅVC, vilket kommunen hänvisar till själva.

Tänkte inte starta ngn osämja med Småland. Håller smålänningar övervägande högt.

jannee  
#851050 Mikko, om INGEN skulle jaga skulle rovdjuren säkert sköta utgallringen, troligtvis bättre än vad jägarna gör.
Förhoppningsvis skulle svinpesten lösa problemet med grisarna. 🤬
Jag känner till flera jägare här omkring som stoltserar med upp till 50 horn på sina väggar - djävla trofénjägare, men de kallar sig lik för bannat för viltvårdare.
Bockjakten - några dagar, sedan avskjutning av någon STOR på tilldelning av älg + väldigt på hugget när lodjuren blir lovliga.
Annars finns det ingen tid över - jaga gris går ju inte eftersom man måste jobba och gris skjuter man endast nattetid.
Så låter det från den äldre stammen och släppa in några yngre är de djävligt ovilliga till.
Inte bra att passa på gris, du skrämmer då bort älgarna är vad man fått höra.
Men mata med äpple går bra 😀

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jannee skrev:Mikko, om INGEN skulle jaga skulle rovdjuren säkert sköta utgallringen, troligtvis bättre än vad jägarna gör.
Förhoppningsvis skulle svinpesten lösa problemet med grisarna. 🤬
Jag känner till flera jägare här omkring som stoltserar med upp till 50 horn på sina väggar - djävla trofénjägare, men de kallar sig lik för bannat för viltvårdare.
Bockjakten - några dagar, sedan avskjutning av någon STOR på tilldelning av älg + väldigt på hugget när lodjuren blir lovliga.
Annars finns det ingen tid över - jaga gris går ju inte eftersom man måste jobba och gris skjuter man endast nattetid.
Så låter det från den äldre stammen och släppa in några yngre är de djävligt ovilliga till.
Inte bra att passa på gris, du skrämmer då bort älgarna är vad man fått höra.
Men mata med äpple går bra 😀

Ja en vargflock rensar snart ut dom och lite får dessutom 😤

Mikko  
#851063 Nu är jag från Norrland så jag har inte så bra koll på vildsvinen men jag har trodde vildsvinen minskat dom sista åren i Sverige tackvare jägarna. Jägarna har väl gjort ett bra jobb i området där svinpästen började sprida sig. Den smittar väl böndernas grisar också?
Jag kan väl hålla med om att det är inget att skryta med en himla massa horn på väggen men självklart ska man väl ta reda på ett fint horn som minne av en spännande jakt.

Användarvisningsbild

Bert1  
#851065 Jag har tur med engagerade jägare och inte så mycket gris och skador på mina marker men inte så många km bort ser det ut som fräst på vallarna på våren och där skjuts ändå en hel del detta är i västra blekinge

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#851072 Har med jägare som jobbar med vildsvinsstammen men svinen har ändå kört sönder delar av mina små vallar o tomten fick vi sätta elstängsel runt efter besök med ett par hundra kvadrat plöjt 😢
Södra Småland

Användarvisningsbild

Boman  
#851127 Nu har det blivit lite tråkig ton på denna tråden. Det ska vara en glad och positiv tråd där man delar med sig av bilder och trevliga jakt upplevelser och det som rör bockjakt. Vill ni klaga och gnälla var snälla och starta en annan tråd. Det har varigt nästan 400 glada och positiva inlägg. Låt det fortsätta så!

jannee  
#851133 Ja skrävla om att skjuta av den finaste bocken är en del pigga på, men varför NI skjuter sönder stammen vill ni inte diskutera ?
Är det något att skryta om när ni visar bilder på hur ni avlivat en bock med massor av taggar.
Då bättre med bilder på hur ni avlivat några utmärglade eller trafikskadade djur.
En del jägare (som tur var inte alla) är att som Ulf, plocka de finaste träden för att låta resten vara (stå)

Användarvisningsbild

runejo  
jannee skrev:Ja skrävla om att skjuta av den finaste bocken är en del pigga på, men varför NI skjuter sönder stammen vill ni inte diskutera ?
Är det något att skryta om när ni visar bilder på hur ni avlivat en bock med massor av taggar.
Då bättre med bilder på hur ni avlivat några utmärglade eller trafikskadade djur.
En del jägare (som tur var inte alla) är att som Ulf, plocka de finaste träden för att låta resten vara (stå)

Och precis som Ulf har du Janne förbannat mycket åsikter om ämnen du uppenbarligen inte begriper ett ända dugg om.
Varför diskutera en "sönderskjuten stam" som bara finns i din fantasi. Vad är det som är sönderskjutet?

För några år sedan avlivade jag en bock som nyss blivit påkörd, fick ta den med kniven så det blev ganska stökigt men det hade varit en perfekt bock att ta en bild på för att skrävla? Nu var ju bocken fin som tusan så det kanske hade varit fel ändå i dina ögon?

Och ditt tidigare påstående att rovdjuren rensar upp dom klena och svaga djuren är ju också rent skitsnack, dom äter alla djur friska som svaga. Ja förutom räven då som kanske törs ge sig på ett vuxet rådjur som är svagt.

Mikko  
#851136 Ibland kan det vara bra att skjuta bort en gammal stor bock för att få in yngre bockar. Ungefär som att hugga bort varjar när man röjer om man nu ska jämföra jakt med skogsbruk.

jannee  
#851142 Då kan ni jägare självklart också förklara varför både rådjur och älgstammen är i så miserabelt skick.
Mat finns det i överflöd så det kan ni inte skylla på.
För övrigt är det nog så att den bocken som inte kan konkurrera ut den gamle är ej heller värd att betäcka några getter.
Har själv gott om rådjur på vår mark, men de är små.
Ja så små eller väger så pass lite att jägarna endast intresserar sig för bocken.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
jannee skrev:Då kan ni jägare självklart också förklara varför både rådjur och älgstammen är i så miserabelt skick.
Mat finns det i överflöd så det kan ni inte skylla på.
För övrigt är det nog så att den bocken som inte kan konkurrera ut den gamle är ej heller värd att betäcka några getter.
Har själv gott om rådjur på vår mark, men de är små.
Ja så små eller väger så pass lite att jägarna endast intresserar sig för bocken.

Det finns nog tyvärr fler än ett svar på varför vissa viltstammar är i dåligt skick, utan att det enbart skett via selektiv avskjutning av dom för viltarten, högproduktiva avelsdjuren. Senaste årens forskning på bl.a. Älgstammen visar att, det är till stor del bristen på varierat bete av bärris o begärliga lövträdarter som fått medelvikten hos främst kalvar att minska. Då de inte växer, minskar överlevnaden o även förmågan att i tid bli en del av avelsstocken.
Ser jag på den Rådjursstam jag har på våra ägor, så har just det ökade utbudet av varierat foder o mängden, förmodligen spelat stor roll i dess utveckling. Reproduktionen är hög o även slaktvikterna.
Tyvärr så minskar ju Älgstammen, som en effekt av en allt för hög avskjutning på omkringliggande bolagsmarker. Bete, oavsett från vilken viltart, har ju aldrig varit ett problem för mig. Jag odlar ju ett enormt utbud av just de alternativa, mest begärliga arterna o får på sätt mina gangträd att bli lämnade ifred. Ett "Win-Win" för både mitt skogsbruk o jaktintresse.

Reymond  
#851153 Jag röjer allt mitt själv och odlar fram så mycket Rase som bara är möjligt. Så jag har mycket men hårt betat. Ändå är jag den som i grannskapet har mest problem med viltbetning på plant o ungskogen jag är rädd om.
En förklaring tror jag att grannar i bygden runt om har via Södra Sydved och sågverk anlitar stora firmor med utländsk arbetskraft som inte har koll på hur man röjer för att gynna fodertillgången för viltet.
Jag har under senare år gått ochkollat på flertal fastigheters röjningsresultat.
Det är oftast beklämmande. Rönn röjs bort skoningslöst. Tall midjeröjs aldrig utan bara sopas ner.
Likaså sälg. Ek finns inte nämnvärt. Men samtidigt har dessa markägare små problem med viltbetning på gagnskogen. Så jag funderar nu på att ändra mitt sätt röja. För egen del har jag övervägande intresse att få upp fina skogsbestånd. Jagar inte. Men vill att det vilda skall finnas för naturen och de som är jaktintresserade.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Reymond skrev:Jag röjer allt mitt själv och odlar fram så mycket Rase som bara är möjligt. Så jag har mycket men hårt betat. Ändå är jag den som i grannskapet har mest problem med viltbetning på plant o ungskogen jag är rädd om.
En förklaring tror jag att grannar i bygden runt om har via Södra Sydved och sågverk anlitar stora firmor med utländsk arbetskraft som inte har koll på hur man röjer för att gynna fodertillgången för viltet.
Jag har under senare år gått ochkollat på flertal fastigheters röjningsresultat.
Det är oftast beklämmande. Rönn röjs bort skoningslöst. Tall midjeröjs aldrig utan bara sopas ner.
Likaså sälg. Ek finns inte nämnvärt. Men samtidigt har dessa markägare små problem med viltbetning på gagnskogen. Så jag funderar nu på att ändra mitt sätt röja. För egen del har jag övervägande intresse att få upp fina skogsbestånd. Jagar inte. Men vill att det vilda skall finnas för naturen och de som är jaktintresserade.

Om du betänker att du i ett slutbestånd ska ha mellan 600 - 800 gagnträd kvar. Kan du se att det finns den möjligheten, även efter både röjning o gallring, utan att det inkräktar på just det förstnämnda ? Då har viltet fått sitt o du ditt !
De skogar vi idag mest utnyttjar, växte upp under den så kallade "Älgexplosionen", o ändå gör sågverk o massaindustrin miljardvinster.
Vad är det vi inte ser av helheten ? Röjer o gallrar vi inte sönder de bestånd vi vill ha kvar till gagn för vår egen ekonomi, så inte blir viltet det problem vi så gärna ger dom skulden för ! Självreflektion av egna aktiviteter / brukningsform, borde ge en hint om vad vi klagar över !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).