Jakt och Fiske

Bockjakt!!

441 inlĂ€gg 114921 visningar 57 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Bockjakt!!

Vedmaskin  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#809085 Jo det var en fin morgon. 😀

NÀr jag började lessna efter tvÄ timmar. SÄ tÀnkte jag prova o locka. Det har ju inte lyckats innan. Kan lika gÀrna prova.

Tar en 10 minuter sĂ„ dyker det upp ett rĂ„djur pĂ„ vĂ€gen i hyggeskanten dĂ€rifrĂ„n jag kom. Den gick vidare lika fort som den kom. SĂ„ jag hann inte se om det fanns nĂ„gra horn. Även om det varigt det sĂ„ ville jag inte skjuta med bilen som kulfĂ„ng. đŸ€Ș

Fick ju se nĂ„got i alla fall. 😀

Jakt hos Bengtssons
AnvÀndarvisningsbild

JensSkoog  
Vedmaskin skrev:Även om det varigt det sĂ„ ville jag inte skjuta med bilen som kulfĂ„ng. đŸ€Ș

Men, dĂ„ hade du varit sĂ€ker pĂ„ att du trĂ€ffade nĂ„got Ă„tminstone đŸ€Ł đŸ€Ł

AnvÀndarvisningsbild

JensSkoog skrev:
Vedmaskin skrev:Även om det varigt det sĂ„ ville jag inte skjuta med bilen som kulfĂ„ng. đŸ€Ș

Men, dĂ„ hade du varit sĂ€ker pĂ„ att du trĂ€ffade nĂ„got Ă„tminstone đŸ€Ł đŸ€Ł

Jo. Bilen ska in pĂ„ service imorgon. SĂ„ nĂ„got kulhĂ„l mer eller mindre hade inte varigt hela vĂ€rlden.🙈

AnvÀndarvisningsbild

Boman  
#809193 Blev en pÄ morgonen idag!

Chainsaw Charlie  
#809529 Det blev en liten rackare pÄ premiÀrmorgonen.

1692563553_img_20230816_064452.jpg

Nu fÄr det nog vara tills hundjakten drar igÄng framÄt hösten.

AnvÀndarvisningsbild

Boman  
#850867 Nu Ă€r det inte lĂ„ng tid kvar! Är det nĂ„n mer som gĂ„r och vĂ€ntar. KĂ€nner igen kĂ€nslan fĂ„n nĂ€r man var liten och vĂ€ntade pĂ„ tomten pĂ„ julafton. Har intresset för bockjakt minskat över lag eller bara fĂ€re inlĂ€gg hĂ€r pĂ„ forumet?

AnvÀndarvisningsbild

bodaedet  
#850879 Sparar bockarna till vovven, hĂ€r finns lite rĂ„djur. Men en hjortkalv ska jag försöka fĂ„ ikull 🙂

AnvÀndarvisningsbild

#850905 Jo nu börjar man kÀnna att det drar lite i jakttarmen.

Har börjat fundera pĂ„ var man ska sitta pĂ„ premiĂ€ren.😃
1722006719_1000007703.jpg

Lutar Ät detta passet. Det gÄr ett promenadstrÄk bakom tornet. SÄ dÄ mÄste det vara morgonen innan folk Àr ute o gÄr.

Sedan har vi flyttat fram pojkens födelsedagskalas till lunchtid dagen efter. 👍

AnvÀndarvisningsbild

LindsnĂ€s  
#850911 TyvÀrr verkar det som att rÄdjuren hos oss i stort sett blivit utrotade av för högt jakttryck mÄnga som skaffat rÄdjursdrivande hundar och inget samordnande mellan jÀgarna sÄ hÀr behövs 2 Ärs jaktstopp för att ge dom en chans att ÄterhÀmta sig.

Tralsmo  
#850912 Nu Àr ju inte ja intresserad av jakt.

Men nÄtt pass verkar ju jÀgarna hÀr ta första morgonen.

Det har varit bedrövligt mycke rÄdjur hÀr dom senaste Ären men nu verkar dom ha blivit avsevÀrt fÀrre.
Skuts gör de inte i nÄn omfattning sÄ nÄt annat beror de pÄ

Allafall sÄg ja 2 bockar igÄr pÄ en av mina betesvallar.
Va lite större Àn rÄdjur Ä hadde samma teckning som Bambi i Disney

Reymond  
#850947 Grattis Tralsmo att du fÄtt minskad rÄdjursstam. Finns nu att du kan fÄ upp bÄde planterad och sjÀlvföryngring tall över decimeterhöjd.
Gör att vi kan fÄ till blandskog som blir ljusare och bÀrriset kan etablera sej och ge Àlgen en chans att fÄ nÄgot mer Àn bulkfödan tall att Àta.
Men det kommer ta ca 30-40 Är innan vi Àr dÀr. RÀvstammen mÄste förvaltas pÄ rÀtt sÀtt. Inte bli för mÄnga med risk för skabb. Ej heller urskiljningslöst skjutas av jÀgare som inte begriper nÄgonting om hur man skapar balans i vÄra skogar.
Lodjurstammen skall ocksÄ den förvaltas pÄ ett klokare sÀtt Àn vad som görs idag. Att vi har bara ca 1500 lodjur i Sverige Àr ju anmÀrkningsvÀrt.
De Àr vÄra bÀsta rÄdjurspredatorer. Fridlys stammen helt nÄgra Är sÄ vi Ätminstone 2 dubbla stammen innan vi börjar licensjaga igen.
Undantag givetvis för skyddsjakt. Man undrar vad det sitter för rovdjursansvariga pÄ lÀnsstyrelsen.?
Varg dÀremot mÄste hÄllas ner till det som Àr bestÀmt ca 170 djur. Beter ju sej fruktansvÀrt i fÄrhagarna och i grupp Ànnu vÀrre för nötkreatur.
Dessutom omöjligt för jÀgare att slÀppa hund dÀr det finns varg.
Sen kan man ju undra vad det Àr för jÀvla svammel att Àlgen bör rödlistas? 200000 djur berÀknat finns. Vi bör ner till 4-5 Àlg per tusen hektar i vinterstam om vi skall kunna fÄ upp tillrÀckligt med tall över beteshöjd nÀrmaste decennierna.

Orsa  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#850998 https://www.falukuriren.se/2024-01-15/r ... e-falubor/

OcksÄ en anledning att jaga rÄdjur.

Ang lodjur sĂ„ Ă€r det sĂ„ att om man minskar jakttrycket ökar lodjuren. Jagar man som vanligt sĂ„ delar man pĂ„ jakten. SlĂ€pper de som har jakttilldelning som jobb, de som har som har lön, till fler lodjur ja dĂ„ blir det mer rĂ„djursjakt. HĂ€r har vi inga skogsskador av rĂ„djur att tala om och inga som sĂ€ljer Danskjakt för pengar heller. Vi litade aldrig pĂ„ Christian

Reymond  
#851010 HÀr nere i SmÄland ges inga rÄdjur bort. Men det va ju ett trevligt sÀtt ni ger bort rÄdjur till andra. Borde vi ta efter Àven hÀr nere. DÀremot har det varit skarpa förslag pÄ att ge vildsvinskött till Àldreboenden och skolor. Vet inte om det har kommit igÄng pÄ allvar.
Kan ju bero pÄ att köttet inte Àr nÄgot vidare om det tillagas pÄ fel sÀtt eller impregnerat med galtpiss.
Vad gÀller skador pÄ nyplanteringar sÄ har vi nÀstan överallt rÄdjursbetning. Förutom nÀr plantorna Àr behandlade med nÄgot avskrÀckande.

jannee  
#851011 Först ska jag sÀga att jag Àr INGEN jÀgare.
Men ni jÀgare skjuter sönder viltstammarna.
För en jÀgare Àr tydligen det optimala att avliva det stÄtligaste djuret oberoende om det Àr rÄdjur eller Àlg.
Dessutom kan ni mer eller mindre gÄ man ur huse för att jaga predatorer till dessa djur, varg, björn och lo - jÀrv Àr det ju sÄ ont om.
OvanstÄende djur gör annars tvÀrtom vad ni jÀgare gör, de tar de svagaste djuren, medans ni.......
Nu skyller man hÀr ner i söder pÄ klimatförÀndringarna eftersom vi har sÄ dÄliga, svaga eller undernÀrda viltstammar, medans största orsaken Àr at NI skjutet sönder stammarna.
DÀremot har vi fÄtt in en massa hjortar som ingen lyckas fÀlla - just den konkurrerar ut Àlgen och rÄdjuren..
MEN det finns INGEN jÀgare som vill hÄlla med om detta.
Men jaga gris i stÀllet, finns ett överflöd utan dess like, men de Àr tydligen mer svÄrjagade och sedan Àr det ingen status att skjuta en stor sugga eller för den delen en mega stor galt.

Varför jagar DU bock ????
Den bocken du nedlÀgger Àr sketafull av fÀstingar, Àr det nÄgot du ska hÀnga pÄ vÀggen - ELLER ???

Mikko  
#851014 NÀ ett rÄdjursskin fullt med fÀstingar Àr inget att hÀnga pÄ vÀggen. Det Àr vÀl köttet man tar reda pÄ.
Sen gÄr du vÀldigt hÄrt Ät jÀgare, vad skulle hÀnda om ingen jagade?

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).