Jakt och Fiske

Illegal vargjakt minskar den svenska vargstammen

37 inlägg 12916 visningar 14 följer Svara, dela mm...  

Re: Illegal vargjakt minskar den svenska vargstammen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mangan skrev:
Mettämies skrev:
Mangan skrev:Resonerar ni likadant om klövvilt, eller är det bara rovdjur?

Borde finnas forskning som visar hur många procent av klövviltet som tjuvskjuts, eller resonerar forskarna annorlunda när det gäller dem?

Ja, varken legal eller illeglat skytte är ens i närheten av att hota klövviltet så det är nog inte så akutellt att forska på det.

Det jag undrar var om ni tycker det är OK att tjuvjaga klövvilt om man tycker det finns alldels för mycket, och myndigheterna inget gör?

Fast det forskningen kommit fram till är att när det finns legal jakt så minskar den illegala mer än den legala ökar.
När det gäller klövviltet så sitter inte problemen hos myndigheter utan hos jägarna och den ideella viltförvaltningen. Tilldelning finns det i de flesta fall så mycket av att det inte är något större problem.

Bengtssons båtar
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632117När det gäller klövviltet, så kan vi börja med att sätta ett nationellt mål på säg 3 älgar/1000 ha. Hur ligger då tilldelningen i förhållande till det målet?
/Niklas

#632146Det finns inga nationella mål för älgstammen, den bestäms lokalt och om skogsägarna varit helt överens så hade de kunnat sätta det målet lokalt. Det hade kanske krävts några uppsagda jägare men om markägarna verkligen velat så har de den makten.

Användarvisningsbild

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mangan skrev:
Mettämies skrev:
Mangan skrev:Resonerar ni likadant om klövvilt, eller är det bara rovdjur?

Borde finnas forskning som visar hur många procent av klövviltet som tjuvskjuts, eller resonerar forskarna annorlunda när det gäller dem?

Ja, varken legal eller illeglat skytte är ens i närheten av att hota klövviltet så det är nog inte så akutellt att forska på det.

Det jag undrar var om ni tycker det är OK att tjuvjaga klövvilt om man tycker det finns alldels för mycket, och myndigheterna inget gör?

Hoppsan Kerstin, trodde inte att du skulle ta det så seriöst. Mitt inlägg var tänkt som ett skämt i samma anda som många av dina oneliners. Skulle ha lagt till nån glad gubbe kanske...

I ämnet har jag ingen åsikt, det skjuts säkert varg men förmodligen inte i nån större omfattning. Min känsla är att de inte skulle klara av att hålla tyst om det och jag har då inte hört nåt i mina krokar och här finns varg i alla väderstreck inom 3 mil.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
busholle skrev:
När det gäller klövviltet så sitter inte problemen hos myndigheter utan hos jägarna och den ideella viltförvaltningen. Tilldelning finns det i de flesta fall så mycket av att det inte är något större problem.

Det finns ju bara tilldelning om man är en stor markägare. annars sätter myndigheterna stopp. Även om grannjaktlaget har 40 älgar och bara orkar skjuta 30 (siffror från verkligheten), så skulle det vara tjuvjakt om jag sköt 1 älg på min mark alldeles bredvid.

Skulle grannarna anmäla mig, måntro? Eller är det Skjut, Gräv, Tig som gäller även för älg? 😈

Som utomstående fascineras jag över hur vissa vilt vårdas, stödutfodras och skjuts bara under vissa tider, medan andra djur skjuts året runt och hur mycket som helst.

Mangan skrev:
busholle skrev:

Det finns ju bara tilldelning om man är en stor markägare. annars sätter myndigheterna stopp. Även om grannjaktlaget har 40 älgar och bara orkar skjuta 30 (siffror från verkligheten), så skulle det vara tjuvjakt om jag sköt 1 älg på min mark alldeles bredvid.

Skulle grannarna anmäla mig, måntro? Eller är det Skjut, Gräv, Tig som gäller även för älg? 😈

Som utomstående fascineras jag över hur vissa vilt vårdas, stödutfodras och skjuts bara under vissa tider, medan andra djur skjuts året runt och hur mycket som helst.

I vårat ÄSO är det fri tilldelning av kalv hela säsongen oavsett storlek på laget. Tror inte att vi någon gång kommit över 2/3 av målet för kalvavskjutning.

80-90  
#632214Året runt å hur många som helst ???

RLMAS  
#632217Ja Vargfrågan engagerar... Märkligt att kunna dra sådana slutsatser på endast 28 st sändarförsedda vargar. Sändarna på vargarna fungerar så att de sänder ut sin position med jämna mellanrum och på vid tex älgjaktspremiären så sänder de ut sin position med några få minuters mellanrum. Man kan ju då tycka att det borde hittats några vargar med skottskador blod päls mm.
Bifogar även en text från Hans Boström före detta länsveterinär i Örebro län som efter att blivit pensionär forskat på vargen.

Hans Boström
Det är väl inte konstigt att en större andel av vargarna försvinner om stammen växer. När stammen växer så blir reviren mindre och konflikterna mellan olika revir ökar vilket leder till att vargar dödade av andra vargar ökar. Enligt en amerikansk forskare som föreläste på vargsymposiet så hade deras forskning visat att av olika dödsorsaker hos vuxna vargar så stod revirstrider för 40 % av dödsfallen. Dessa återfanns oftast aldrig utan åts förmodligen upp av de andra. Denna forskning är Olof Liberg bekant med eftersom han var med när det redovisades. Ändå är detta inte något som man tycks ha med i beräkningarna.

Ha det gott i skogen och släng en blick över axeln då och då, de har en väldig koll på dig och om de är nyfikna så kommer de i dina spår bakifrån, har själv upplevt det på väg till ett skifte då var man långt ifrån stöddig :-ss

Användarvisningsbild

svampbob  
#632255I Kanada är det staten som jag varg för att rädda vildrenarna.

https://pacificwild.org/campaign/save-bc-wolves/

Användarvisningsbild

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mangan skrev:
busholle skrev:

Det är väl bara att skjuta den där älgen på din mark, det är ju tydligen helt riskfritt eftersom det pangas så friskt i vargreviren och ingen har ställts till svars för det. :-bd

Användarvisningsbild

Hammaren  
#632283Jag ger inte mycket för dom så kallade vargforskarna och deras slutsatser. För inte så länge sedan påstod dom att jag bor i det så kallade "svarta hålet" här i Dalarna tjuvskjuts det tydligen mycket varg enligt ovannämnda. Vi har nu i höst haft två olika flockar som möts ungefär på vår jaktmark, den ena flocken är på 8 djur och den andra på 5 djur. lite västerut springer en flock på 13-15djur, vi är många som inte kan släppa våra älghundar på jaktmarker som vi betalar dyra pengar för till skogsbolaget. Grannen blev av med fem får utanför huset söndagen före älgjakten. nu i helgen blev en flicka jagad av en varg i grannbyn, hon hann hem till huset och när pappan gick ut var vargen fortfarande kvar. Vår livskvalitet som innefattar jakt och att kunna få hålla tamdjur är förstörd. Länsstyrelsen gnuggar och åker på skogen och frågar ut folk vad dom har för ärenden på skogen, skriver upp folks bilnummer. Vi är totalt maktlösa i den här frågan. Forskarna ger väl dom svar som uppdragsgivarna vill ha antar jag.

Användarvisningsbild

Göt  
Hammaren skrev:Jag ger inte mycket för dom så kallade vargforskarna och deras slutsatser. För inte så länge sedan påstod dom att jag bor i det så kallade "svarta hålet" här i Dalarna tjuvskjuts det tydligen mycket varg enligt ovannämnda. Vi har nu i höst haft två olika flockar som möts ungefär på vår jaktmark, den ena flocken är på 8 djur och den andra på 5 djur. lite västerut springer en flock på 13-15djur, vi är många som inte kan släppa våra älghundar på jaktmarker som vi betalar dyra pengar för till skogsbolaget. Grannen blev av med fem får utanför huset söndagen före älgjakten. nu i helgen blev en flicka jagad av en varg i grannbyn, hon hann hem till huset och när pappan gick ut var vargen fortfarande kvar. Vår livskvalitet som innefattar jakt och att kunna få hålla tamdjur är förstörd. Länsstyrelsen gnuggar och åker på skogen och frågar ut folk vad dom har för ärenden på skogen, skriver upp folks bilnummer. Vi är totalt maktlösa i den här frågan. Forskarna ger väl dom svar som uppdragsgivarna vill ha antar jag.

Visst är det märkligt med dom där vargflockarna som ena stunden är tjuvskjutna och som helt plötsligt dyker upp igen när det blir spårsnö, finns hela såna revir där länsstyrelsen har gått ut med sådana påståenden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mettämies skrev:
Mangan skrev:
busholle skrev:

Det är väl bara att skjuta den där älgen på din mark, det är ju tydligen helt riskfritt eftersom det pangas så friskt i vargreviren och ingen har ställts till svars för det. :-bd

Jo, det är ju det jag undrar. Eller om de avundsjuka jägarna bredvid som inte skjuter fult kommer anmäla en.

Norrtälje  
Mangan skrev:Jo, det är ju det jag undrar. Eller om de avundsjuka jägarna bredvid som inte skjuter fult kommer anmäla en.

Kan du skjuta det snyggt så, annars kommer språkpolisen.

Avslutat-01  
#632340tillämpar man skjut,gräv,tig på älg då ska man anmälas... 😈
tillämpar man däremot skjut,stek,ät då har då inte jag några invändningar... :-bd

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).