Jakt och Fiske

Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

187 inlägg 49809 visningar 16 följer Svara, dela mm...  

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
r93 skrev:Jo, man blir ju nyfiken, har aldrig hört från en markägare att man vill ha in varg på sina marker, även dom som hatar övrigt vilt som pesten har jag aldrig hört att dom vill ha varg hemma.

Okej, är det dina jaktkamrater du pratat med? ;)

Antar att lo och räv också är farliga för människor, för de skjuts ju rätt friskt också.

Bengtssons båtar

tallen100  
Hema skrev:Jakt är viltvård och då kan man väl inte bara tycka att det är helt okey att vissa, bara äter de goa bitarna ur asken. Men men.

Du har rätt på ett vis, men bollen ligger lika väl hos markägaren som vill ha bort tex svinen.
Inte nöjd med jägarna som är där, bryt kontraktet och få dit andra, går inte det så måste ni få jägarna intresserade på något sätt. Och det tror jag inte går genom att ta betalt av dom för att skjuta djuren som ni vill minska på era marker.

tallen100  
Niking skrev:Den ohyran som Anticimex grejar, brukar inte vara ätbar. Det brukar däremot klövviltet vara. Och vem tar det ätbara köttet, markägaren eller jägaren?

/Niklas

Jovisst men finns inget eller litet intresse för köttet eller jagande, så måste ni ju hitta en lösning om ni vill bli av med problemet.

#430949Så länge de har en så starkt lobbyorganisation som håller nere rovdjurens mängd och samtidigt vill ha så mcyekt djur som möjlitg att panga på, så får jägarna ta ansvar för sin egen politik.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
tallen100 skrev:
Niking skrev:Den ohyran som Anticimex grejar, brukar inte vara ätbar. Det brukar däremot klövviltet vara. Och vem tar det ätbara köttet, markägaren eller jägaren?

/Niklas

Jovisst men finns inget eller litet intresse för köttet eller jagande, så måste ni ju hitta en lösning om ni vill bli av med problemet.

Lösningen stavas mer bly!
/Niklas

tallen100  
#430952Ni skulle kunna ha vargrevir/reservat på era marker, staten står säkert för staket och för transport av dom små liven.
Och vi andra blir kvitt ohyran, och kan börja jaga igen :grin: :grin: :grin:

tallen100  
Niking skrev:
tallen100 skrev:

/Niklas

Lösningen stavas mer bly!
/Niklas

Ja då är det bara ut å blya på då :wink:

Användarvisningsbild

#430954Japp, gäller bara att jägarna fattar galoppen...
/Niklas

tallen100 skrev:Ni skulle kunna ha vargrevir/reservat på era marker, staten står säkert för staket och för transport av dom små liven.
Och vi andra blir kvitt ohyran, och kan börja jaga igen :grin: :grin: :grin:

Om du lovar att ha älgreservat inom hägn på dina marker, så kan vi odla skog igen utanför. :grin:

r93  
Mangan skrev:
r93 skrev:Jo, man blir ju nyfiken, har aldrig hört från en markägare att man vill ha in varg på sina marker, även dom som hatar övrigt vilt som pesten har jag aldrig hört att dom vill ha varg hemma.

Okej, är det dina jaktkamrater du pratat med? ;)

Antar att lo och räv också är farliga för människor, för de skjuts ju rätt friskt också.

Lo vete fan om det skjuts friskt, den jakten är ju reglerad.

Ja räv är farlig som fan för människan den sprider dvärgbandmask :wink:

Bra att du är tillbaka! Detta måste diskuteras och lösas mellan markägare, jägare. Ska nån myndighet lägga sig så går det åt helvete, det kan nog dom flesta hålla med om.

Du har nog tyvärr fel jägare mangan, jag har själv hjälpt jaktlag som fått ultimatum att få bort grisarna.

tyke  
Niking skrev:
jannee skrev:Finns inte en jägare som skulle acceptera Nikings förslag. Är raka motsatsen till hur jägarna vill ha det, desto mer sönderbetad eller skadad skog desto bättre jaktmarker för jägarna :grin:
Jag visade "mina" jägare ett område med sönderfejad 20 årig granskog (ungefär ett 30 tal träd).
De bara ryckte på axlade och undrade vad de skulle göra åt detta.
Skjut hjorten som håller på med sådant var min tanke, men mitt förslag har nog hamnat i träda. :grin:

Men så ger ju fortfarande skogsbruk ca 10 ggr större avkastning än jaktarrendet hos mig.
/Niklas

Såklart du har ju inget vilt på marken. :lol: :lol: :lol: :lol:

#430960Det är mest älg som är mitt problem.

Varför är ni mer rädda för varg som dödar noll(0) människor om året mot älg som dödar runt fem stycken varje år? Vi borde koncentrera oss på att få ner antalet älgar.

Användarvisningsbild

tyke skrev:
Niking skrev:
jannee skrev:Finns inte en jägare som skulle acceptera Nikings förslag. Är raka motsatsen till hur jägarna vill ha det, desto mer sönderbetad eller skadad skog desto bättre jaktmarker för jägarna :grin:
Jag visade "mina" jägare ett område med sönderfejad 20 årig granskog (ungefär ett 30 tal träd).
De bara ryckte på axlade och undrade vad de skulle göra åt detta.
Skjut hjorten som håller på med sådant var min tanke, men mitt förslag har nog hamnat i träda. :grin:

Men så ger ju fortfarande skogsbruk ca 10 ggr större avkastning än jaktarrendet hos mig.
/Niklas

Såklart du har ju inget vilt på marken.[emoji38][emoji38][emoji38] :lol:

Hade det varit viltfritt hos mig, hade nog skogsbruket säkert gett den dubbla avkastningen idag. Bl.a. hade jag ju kunnat få upp en massa kvalitetstall på mina tallmarker.
/Niklas

Användarvisningsbild

vetinte  
Mangan skrev:Varför är ni mer rädda för varg som dödar noll(0) människor om året mot älg som dödar runt fem stycken varje år? Vi borde koncentrera oss på att få ner antalet älgar.

Klockren !

Användarvisningsbild

vetinte  
#430975Jaja lösningen kanske e på G :)
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/hallan ... rg-i-torup

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).