Jakt och Fiske

Bockjakt!!

461 inlägg 136753 visningar 56 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Bockjakt!!

Boman  
#891196Har fått äran att skjuta 2 fina herrar en den 16e på kvällen och en på morgonen den17e. Sen har det blivit 1 räv och 2 grävlingar

Bengtssons båtar
Användarvisningsbild

Boman  
#893642Vilken kväll började med att se en stor ältjur och en räv en stund senare kom det 2 små bockar tillsammans med 2 getter och en killing. Och nu tror ingen på mej lägger! Men såg även kronhjort en spets. Och när ja skulle gå hem efter att ha ståt på ett hygge i ösregn i 2 timmar så gick jag rakt på denna herren. Så han fick följa med hem.

Användarvisningsbild

Boman  
#915109Är det någon som ska ut i morgon?

Användarvisningsbild

Stenbo  
#915111Självklart! Sitter ute och rekar i detta nu.

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#915156Kom ut på en sittning ikväll.
Tyvärr inga rådjur inte heller den obligatoriska bocken på hemvägen.

Däremot så såg jag en älgko med kalv.😀

Användarvisningsbild

Stenbo  
#915159Ingen lycka för min del idag. Dröjde till skymningen ikväll innan jag fick se en bock men den hade bråttom iväg så jag hann inte få något läge.
Men det betyder ju bara att det blir ett nytt försök en annan dag!

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#915161Fick åka hem och byta kalsonger. Har ett torn i en åkerkant med en 3 m slyridå och sen en mindre grusväg bakom ryggen. Lockade en del och jag har en stor bock som hörs långt uppe i skogen och har flyttat runt i reviret på 2-300 m håll. Har har den på saltstenen ibland. i sista halvtimmen kom en get ut på,åkern på 30 m håll. Sen gick hon tillbaka till höger om mig, Tänkte kanske bocken kan komma också. Efter en kvart fräste det till i gruset bakom mig och det började vrålskälla intensivt på riktigt nära håll. Den fick vittringen, är jag säker på. Det hördes riktigt effektfullt med fullt uppställda sordinlurar. Spåren där bocken kastade är 15 m från tornet. Sen blev det mörkt.

WarPeter  
#915215Jag bröt min trend i år, har skjutit bock första morgonen tre år i rad men blev inget på premiären. Igår gick det bättre, efter att ha släpt en bock pga för långt håll, kom det fram en till precis när skymningen började. Det gick bra men när jag gick ner kunde jag inte hitta den. Letade nog en halvtimma utan att finna den. Åkte sedan hem och hämtade hunden. Då tog det 3 minuter att hitta den. Den hade gått 25m men lagt sig i ett buskage, cirka 2m ifrån där jag letat.

Så från och med nu får hunden alltid följa med på bockjakt också.

Mikko  
#915225Ja det var bra att du har en duktig spårhund.
Det är väl lag på att ha tillgång till en spårhund när man jagar rådjur.

WarPeter  
Mikko skrev:Ja det var bra att du har en duktig spårhund.
Det är väl lag på att ha tillgång till en spårhund när man jagar rådjur.

Ja, du har helt rätt. Du behöver inte ha hund själv men du skall kunna få tillgång till en eftersökshund inom 2 timmar. Det gäller vid all skövviltsjakt. Det är faktiskt första gången jag inte har hittat en bock själv på bockjakten.

Upplever här i Halland iaf att brunsten så gott som var över i år när jakten började, har ni andra samma upplevelse i år?

Tralsmo  
#915258Nu är ju inte ja jägare men här 3mil öster om värnamo är de betydligt mindre rådjur just nu.
Förr om åren har de drällt om dom.
Varje resa man gjort på morgonkvisten eller kvällskvisten har man sett ett antal på kanske 4 5 eller mer.
Nu har ja inte sett mer än möjligen ett par stycken i år.

Svin, ja vildsvin då naturligtvis är de i övertal å lika med älg men dom ser man oftast inte, bara spåren.

Edit:
Jävla stav program.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).