Jakt och Fiske

Jakträtt

4 inlägg 1463 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Jakträtt

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#896413Jag ärvde en fastighet för 10 år sen där förra ägaren skrivit i testamentet att en namngiven person skulle få jaga där så länge han lever o vill.
Nu gick han bort för nån månad sen o han betalade arrendet i somras.
Har inte tänkt göra nåt med jakten denna säsongen men till nästa var tanken att ett annat jaktlag än den bortgångne tillhörde ska ha jakten .
Har de gamla jaktlaget nån rätt att hävda när bägge ursprungliga avtalsparter dött?

Senast redigerad av gnisten83 lör 18 okt 2025, 12:38, redigerad totalt 1 gång.

TS
Bengtssons båtar
Användarvisningsbild

Re: Jakträtt

Torbjörn Johnsen  
#896414Jag skulle svara definitivt nej på den frågan.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#896552Håller med Torbjörn men du har ändå allt att vinna på en formell uppsägning med hänvisning till nyttjanderättsinnehavarens bortgång. Om marken ska flytta till annat ÄSO, licensområde eller nyregistreras så ska det göras redan i januari beroende på Länsstyrelse. Så både det gamla och nya laget behöver informeras om vad som händer.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#896571De är samma område, jaktlagen byter redan mark mellan sig för att de ska bli lättare vid jakten med sammanhängande områden

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).