Jakt och Fiske

Annat jaktlag nyttjar väg utan tillåtelse.

52 inlägg 15742 visningar 13 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: Annat jaktlag nyttjar väg utan tillåtelse.

Sörlänningen  
Tornedaling skrev:Jag förstår inte varför ni inte tillåter det andra laget köra på vägen.
De kör väl inte någon tung trafik som skadar vägen och inte heller året runt.
Vi i vår by här i norr tycker att får de köra på min väg så får jag nyttja deras väg mm.
Vi vill vara generösa vilket alltid brukar ge något tillbaka.
Visst finns det en knepig man även här i byn som inte gör det men han ses av alla andra som en knäppis

Man har rätt att välja själv som vägägare. De får ju gå på vägen. Om det finns en bom får de gå som normalt folk.

Bengtssons båtar

Sörlänningen  
LesterCGarreth skrev:Är väl få som har tyckt att det är "okej" i tråden, däremot att du kan ta det lite piano och gå vidare i livet...

Finns väldigt mycket andra gör som man inte kan påverka.

Det finns absolut de som har uttryckt att han borde tillåta folk att åka hursomhelst.

Varför skall han gå vidare? Att runda en bom med fordon ses där jag bor som stöld. Det är ju helt oacceptabelt. Jag misstänker att synen på det är lite annorlunda norröver, men det är ju ändå inte laglöst land ni bor i. Har man en helt privat väg så kan man välja att stänga bommar och då skall ingen komma och åka med en jävla fyrhjuling. Det är ju helt sinnessjukt beteende. Som tur är har jag inga så illa uppfostrade grannar.

Jag har för närvarande alla mina bommar öppna och haft haft i flera år, eftersom det är trevligast så, så länge som det fungerar. Men bommarna finns där för att folk historiskt har betett sig illa. Så vi stängde några år. Sedan vi öppnade dem igen har det gått bra.

LesterCGarreth  
#879932Det finns väldigt mycket som är "oacceptabelt" som är betydligt grövre än några tjommar som tjuvåker på en väg oavsett hur hemsk man tycker det är.

Gäller att ha lite perspektiv på livet. Kan inte vara lätt att vara en millimetermänniska som tror att även idioter kommer att bete sig bra. Den gyllene regeln är inte något som särskilt många använder sig av som äger en cross, ATV eller snöskoter direkt.... Det är åtminstone min erfarenhet av det hela.

Ett enkelt sätt att få slut på det kan ju vara att vara en riktig totalidiot själv, men jag ska inte ge någon tips.

Sörlänningen  
LesterCGarreth skrev:Det finns väldigt mycket som är "oacceptabelt" som är betydligt grövre än några tjommar som tjuvåker på en väg oavsett hur hemsk man tycker det är.

Gäller att ha lite perspektiv på livet. Kan inte vara lätt att vara en millimetermänniska som tror att även idioter kommer att bete sig bra. Den gyllene regeln är inte något som särskilt många använder sig av som äger en cross, ATV eller snöskoter direkt.... Det är åtminstone min erfarenhet av det hela.

Ett enkelt sätt att få slut på det kan ju vara att vara en riktig totalidiot själv, men jag ska inte ge någon tips.

Terrorisera folk är inte min grej. Men jag får en känsla av att sånt här funkar olika i ilkia landsändor. Om folk körde runt med fyrhjuling på min mark utan specifikt tillstånd skulle jag bli ytterst häpen. Sånt har vi inte i våra trakter, såvitt jag vet. Vi har haft någon som har försökt köra virkeslastbil på vägar de har vägrat att vara med och betala. Det kanske inte gick så bra för dem i just det ärendet...

Användarvisningsbild

Skog10  
LesterCGarreth skrev:Det finns väldigt mycket som är "oacceptabelt" som är betydligt grövre än några tjommar som tjuvåker på en väg oavsett hur hemsk man tycker det är.

Det skulle vara intressant att veta vad gränsen för "oacceptabelt" anses vara? Det finns ett underliggande problem här långt bortom bara att nyttja någon annans väg, vilket det flesta av oss nog gör om man skall vara ärlig. Som det har utvecklats så har mitt blivit ditt och gränserna tänjs ständigt på.

Sörlänningen  
Skog10 skrev:

Det skulle vara intressant att veta vad gränsen för "oacceptabelt" anses vara? Det finns ett underliggande problem här långt bortom bara att nyttja någon annans väg, vilket det flesta av oss nog gör om man skall vara ärlig. Som det har utvecklats så har mitt blivit ditt och gränserna tänjs ständigt på.

Jag nyttjar andras väg på sätt som vi antingen har kommit överens om eller som anses allmänt ok. Om en privat väg saknar skylt eller bom så kör jag in där med bil utan att blinka. Vill man inte ha bilar in på sin privata skogsväg så gör man det tydligt och då är det så. Då får man gå (eller cykla...). Och man kör inte in med t.ex virkesbil ens på en oskyltad skogsväg utan att komma överens med den som har hand om vägen (för det får man inte).

BörjeH  
#879945Hur snäll skall man vara som markägare?

Min erfarenhet efter 40 år är att det finns personer som tillskansar fördelar, rätten att köra på ett skifte etc. Men det slutar inte med det, de fortsätter. De flyttar fram sina positioner och vill bara ha mer. Men du kan inte räkna med något tillbaks från dem. Och det är svårt att ta tillbaks ett givet iillstånd.

Enklast är därför att redan från början vara korrekt och inte "låta udda gå före jämn". Annars är det lätt att fastna i en position som är jobbig och du inte trivs med. Jag säger därför nästan alltid nej eller kräver ersättning för intrång. Kräver du ersättning för intrång brukar de flesta backa. Jag försöker vara affärsmässig i mina relationer med grannarna, vänlig men affärsmässig.

Att vara för snäll betraktas ibland av andra som att vara dum...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).