Jakt och Fiske

Fråga om Elektrisk båtmotor.

3 inlägg 3358 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fråga om Elektrisk båtmotor.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758676 Jag undrar om någon här vet...

Jag har en lite flotte som jag kör med en elmotor på 50 - 55 Ib dragkraft, detta går fint så länge det inte blåser, då får jag ta till bensinmotorn på 4hk.

Nu har jag sett att det finns lite större elmotorer till skapliga priser, Hylte lantmän har en med dragkraft på 86 lb/37,2 kg, så nu undrar jag om någon här har provat dessa lite större motorer? hur stor är skillnaden mellan 50- 55 Ib och 86Ib?

Skulle det göra stor skillnad på min flotte? Eller är det bara en marginell skillnad?

https://www.hylte-lantman.com/lyfco-nrs ... r-74221949

TS
Jakt hos Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Fråga om Elektrisk båtmotor.

Fredrik Reuter  
#758699 Hej,

Det är stor skillnad (+50 %) plus att jag gissar att man går från 12 V till 24 V vilket också gör sitt. Å andra sidan är det ju väldigt individuellt för varje installation så du får nog gå mycket på egen känsla hur nära det är att du klarar dig med den du har idag. Enligt Minn kota så är en generell regel att det behövs 2 lbs i dragkraft för varje 100 lbs och båtvikt som ska köras.

Användarvisningsbild

Re: Fråga om Elektrisk båtmotor.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807090 En liten uppdatering...
Jag slog till och köpte en ny elmotor med 86 lb dragkraft, och jag är nog rätt nöjd med köpet, nackdelen är att man får släpa med sig en massa batterier nu, har 4 st batterier på 80Ah, är det riktigt stilla och lugnt så klarar jag mig på två batterier runt sjön, (kollade på google maps nu och det är ca 3,5 km runt sjön) men blåser det en del så måste jag göra ett batteribyte.

Har inte haft med den gamla motorn än, men jag märker att jag har helt annan fart med den nya, även i motvind.

Så för att svara på min fråga i trådstarten, JA det är rätt så stor skillnad.

1690189950_20230721_212049.jpg

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).