Jakt och Fiske

Totalt blyhagelförbud

41 inlägg 10420 visningar 11 följer Svara, dela mm...   

Re: Totalt blyhagelförbud

gurka  
karldaniel skrev:Det är en självklarhet att vi ska bort från bly i ammunitionen.

Bly användes och sprids också från många andra användare men varför tar dessa inte sitt miljöansvar på samma sätt som jägarna?

Jakt hos Bengtssons

hfab  
gurka skrev:Bly användes och sprids också från många andra användare men varför tar dessa inte sitt miljöansvar på samma sätt som jägarna?

Kanske för att det finns en stor och högljudd opinion mot jakt?

Jag tycker att argumenten mot blyhagel och bly ammunition haltar en hel del om man backar lite och inte bara ser på jakten.

Ex. Sjöfåglar kan givetvis få i sig blyhagel då de betar i grunda våtmarker.
Det krävs dock en fast botten för att inte haglet ska sjunka ner i sediment. Och så fasta bottnar är förmodligen väldigt ovanliga.
Dessutom måste fågeln aktivt plocka upp haglet, vilket även det torde vara tämligen ovanligt. Men det kan hända.

Bygger du däremot exempelvis en järnväg över eller i närheten av en våtmark så har du genast försvårat för fåglarna.
Dels riskerar fåglar att bli påkörda av tåget. Sedan blir det en störning som faktiskt kan leda till att vissa fågelindivider inte får tillräckligt matro.

Att det skulle vara skadligt att äta bly kan jag köpa.
Men det måste väl ändå vara ett fritt val om vi vill äta bly eller inte?

Alkohol exempelvis är tillåtet. Trots att det finns tydliga fakta som visar att alkoholen är skadlig för både individer och samhället.
Men var och en kan själv välja att avstå alternativt minska på alkoholen.
Vi är förmodligen färre individer som äter vilt nästan varje dag, än individer som konsumerar alkohol varje dag.
Jag misstänker att majoriteten av de som äter vilt gör det ungefär lika ofta som jag konsumerar alkohol.

Vi kan inte lagstifta bort dumhet!
Det har provats i decennier, men resultatet verkar bara leda till mindre och mindre eget ansvar och en allt dummare befolkning.

Användarvisningsbild

Emanuel90  
gurka skrev:
karldaniel skrev:Det är en självklarhet att vi ska bort från bly i ammunitionen.

Bly användes och sprids också från många andra användare men varför tar dessa inte sitt miljöansvar på samma sätt som jägarna?

Jag vet inte riktigt vilka du syftar på när du säger att det sprids av många andra användare men argumentet att andra borde göra uppoffringar innan en själv ska göra uppoffringar hör man hela tiden i alla möjliga frågor och det är så trist inställning när ett problem ska lösas tycker jag.

gurka  
Emanuel90 skrev:men argumentet att andra borde göra uppoffringar innan en själv ska göra uppoffringar hör man hela tiden i alla möjliga frågor och det är så trist inställning när ett problem ska lösas tycker jag.

Jag skrev
"varför tar dessa inte sitt miljöansvar på samma sätt som jägarna?"

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
halvproffs skrev:
zorran skrev:Ja efter att läst detta köper jag 2000 plugg. bra att säkra upp, tror fler gör det nu.
Blir bra räcker 4 år.
Men vad gör man sen?
Kanske köper mer plugg

Zorran

Långt uppehåll Zorran!? Blev det något skogsköp i Baltikum?

Jo det blev det, men sjukt hur det gick till. Gick in med 2 mille i ett investeringsbolag/ cornsetium. Helt sjukt idag vet jag inte hur många ha jag äger själv, men. Gissar på 500 ha.
Skilljer tydligen varje redovisning.
Men tror att det blir bra när nästa generation ska ta vid.

Zorran

Användarvisningsbild

Hodal  
hfab skrev:Att bly är giftigt kan vi nog alla vara överens om.
Men trots det är bly ett väldans bra material att tillverka jakt ammunition av.

Det finns fall där folk har fått ganska otäcka skador av att ha ätit viltkött med små bitar av kopparmantel.
Ska vi då förbjuda koppar i ammunition?

Skadat och kontaminerat kött bör skäras bort och kasseras, just av den anledningen att det inte är nyttigt att stoppa i sig varken bly eller andra metaller från ammunition.

Om man nu är så snål/dum eller okunnig att man inte följer ett så enkelt råd som att putsa bort skottskador.
Blir man då per automatik en klokare, rikare och mer upplyst människa bara för att bly ammunition förbjuds?

Expanderande kulor i klass 1 och många klass 2-kalibrar går att göra lika bra utan bly. De blir lättare, men funkar bra, och med en restvikt på 99% är risken för intag av kopparmantel mycket liten. I övrigt är blyfritt dåligt, ibland omöjligt, och mestadels helt onödigt, och EU-förslaget borde få alla att vilja lämna EU omedelbart.

hfab  
Hodal skrev:Expanderande kulor i klass 1 och många klass 2-kalibrar går att göra lika bra utan bly. De blir lättare, men funkar bra, och med en restvikt på 99% är risken för intag av kopparmantel mycket liten. I övrigt är blyfritt dåligt, ibland omöjligt, och mestadels helt onödigt, och EU-förslaget borde få alla att vilja lämna EU omedelbart.

Har du förslag på blyfria expanderande kulor i cal .429 som inte fragmenteras?
Eller en .224 på 50-55gr?

Användarvisningsbild

Raggarö  
#786196 Det är bara att inse att jaktmotståndarnas lobbyverksamhet har slagit jägarnas/skyttarnas dito med hästlängder.

Det har urskillningslöst förespråkats blyfritt i Europa under många år, om man stött på patrull, t.ex. via rikoshettrisken hos kopparkulor så har det blixtsnabbt dykt upp forskning som friskriver dessa kulor.

Jag tror inte att någon medlem i FACE hade uppmärksamheten riktad mot den illvilliga handlingen att s.a.s. låta kartan motsvara en imaginär terräng, vilket utökat våtmarker långt mer än Ramsardirektivet.

Vi får se hur svenska jägare tar emot denna förordning med "omvänd oskuldspresumtion" mm. De flesta hade redan accepterat nu gällande blyhagelförbud i våtmark, den utökade våtmarken (efter 2023 02 15) kommer att skapa många tillfällen av trots t.ex: Sjöfågeljakten flyttas upp på land 100 meter från vatten, vettar görs om till bulvaner och sjöfågeln skjuts med blyhagel.

Raggarö

Användarvisningsbild

Hodal  
hfab skrev:
Hodal skrev:Expanderande kulor i klass 1 och många klass 2-kalibrar går att göra lika bra utan bly. De blir lättare, men funkar bra, och med en restvikt på 99% är risken för intag av kopparmantel mycket liten. I övrigt är blyfritt dåligt, ibland omöjligt, och mestadels helt onödigt, och EU-förslaget borde få alla att vilja lämna EU omedelbart.

.429 är inte någon kaliber jag eller någon mig närstående använder, och förmodligen inte så många andra jägare heller, så där har jag inget att tillföra. I .224 finns barnes tsx 50 gr som åtminstone lite hårdare laddad skjuter bra i bössor med högst 14 tums stigning, dvs normala 222 rem och 223 rem.

Cat554  
hfab skrev:

Har du hittat nogra kulor i .429 passande för större vilt ? Jag har gjutit mine egna, men da inte blyfria. Endast bly.
OH

hfab  
Cat554 skrev:Har du hittat nogra kulor i .429 passande för större vilt ? Jag har gjutit mine egna, men da inte blyfria. Endast bly.
OH

Använder Hornady ftx fabriksladdat.
Dom gör jobbet, men skulle gärna fått vara lite mjukare och något tyngre.
Helt klart är dom ljusår bättre än de remington core-lock jag använde tidigare. Dom behövde grova ben för att svampa upp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).