Jakt och Fiske

Jägare - enfaldiga och själviska samlare?

15 inlägg 4494 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jägare - enfaldiga och själviska samlare?

PeterKarlsson  
#598623 Undertecknad är så kallad utbo, till och med med en gammal jägarexamen, verksam och boende i Stockholm, kalla det storstadsmänniska eller vad du vill.

Jag lever alltså stora delar av året i en stad och läser på grund av mitt skogsintresse mest om skogen då jag som sagt är utbo och mycket intresserad av skogsägande. Trots min jägarexamen och mina sporadiska jaktpass så kan jag inte låta bli att undra - vad fan håller jägarna på med?

Exempel:

Jägareförbundet anser att skogsägarna i södra Sverige har planterat gran istället för tall och talar i videon nedan om att älgstammen äter 20 % av tallplantorna och att om skogsägarna bara kunnat gett fan i att plantera gran och istället bara tall så vore problemet med viltbete ur världen. Video:


Jägareförbundet tycker att Skogsstyrelsen och industrin lever i en ostkupa och att industrierna gott kan importera virke från Baltländerna när älgen äter upp den Svenska tallen. Video:


Utan att reflektera varför så rapporteras det om “hjältar”, mm när ett TV-team för ett jaktprogram kolliderar med en älg. Vilken tur att de hade en stor Dodge Van, vem vet vad som hade hänt om de hade haft en mindre bil, skriver tidningen Svensk Jakt. Det var också tur att de körde så sakta vid krocken med älgen - de hade redan väjt undan för rådjur och ren. Istället för att diskutera viltskador i trafiken tar de upp att detta kan bli ett häftigt TV-inslag då de försökte skjuta älgkon i en timma men kunde inte komma till läge för att hon flyttade på sig när hon hörde dem komma nära. Länk: https://svenskjakt.se/start/nyhet/jaktl ... iltolycka/

I samma andemening skanderas det om motioner till Naturvårdsverket om att lodjursstammen nu är över tusen djur och MÅSTE skjutas ner. Inte ett ord om utökade kvoter på klövvilt, en population långt över en miljon djur i Sverige. Länk: https://jagarnasriksforbund.mynewsdesk. ... ur-2949620

Det doftar enfald och man får känslan av att jägarna med sitt fritidsintresse har fått otroligt stort spelrum i samhället, det kan vara så stort att de gått in i psykos där de i sin enfald tappat både tid och rum. När jag tog jägarexamen för många år sedan var det inte dessa tankegångar. Man pratade om symbios mellan människa, rov och främst klövvilt. Idag verkar det tagit proportioner som är nästintill sjukliga.



   TS
Avatar Fallback

Re: Jägare - enfaldiga och själviska samlare?

isteskog  
#598625 Kan inte annat än hålla med! Videoexemplen visar på ett enfaldigt resonemang :shock:
Man får ju hoppas att älgförvaltningen lokalt tänker smartare :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Jägare - enfaldiga och själviska samlare?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598654
isteskog skrev:Kan inte annat än hålla med! Videoexemplen visar på ett enfaldigt resonemang :shock:
Man får ju hoppas att älgförvaltningen lokalt tänker smartare :ugeek:


Ja kanske en del men inte alla. Här kom de samlade jägarkollektivet i ett av de ÄSO som är en del av ÄFO:t jag är engagerad i, fram till att bästa ordningen är att gå ur och bilda "storlicensområde". De fick igenom beslutet då markägarna som till del är desamma ville det. De som inte ville se denna utveckling var i minoritet eller "frånvarande"
Syftet är att få "skjuta så lite älg som vi vill!". De har aldrig förlikat sig med tanken på att solidariskt ställa upp och jobba för den förvaltningsplan som en helt enig älgförvaltningsgrupp i övrigt kommit fram till.
Länsstyrelsen gör som vanligt ingenting utan bara låter allt fortgå och ska nu behandla ansökan om att bilda något som inte finns längre (storlicensområde).
Men det som är mest förvånande är att jägarna som i tid och otid bedyrar hur viktigt det är med inflytande och dialog omedelbart ställer sig utanför allt detta när det går dem lite emot. Nu väljer de statlig styrning rakt. Märkligt minst sagt.

(ÄBIN har visat på stora skador och men det viftas bort med att ÄBIN kan man inte lita på. Spillningsinventeringen visar på en stark stam som tål avskjutning enligt plan. Men den kan man inte heller lita på)

Avatar Fallback

Re: Jägare - enfaldiga och själviska samlare?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598657 Dom 2 klippen är bara på skämt väl?!
Dom håller ju inte ens en 3-årings logik?

Användarvisningsbild

Re: Jägare - enfaldiga och själviska samlare?

JohannesG  
#598663 Känns som vissa jägare inte är intresserade av att skjuta, de vill bara titta på djuren.
Händer till och med att när villaägare pratat med jägare om att skjuta av rådjur som huserar i trädgårdar så sätter sig jägaren uppe i skogen och verkar vara helt oförstående om att djuren han borde skjuta i samma stund går och mumsar i trädgården 500m bort. Att hitta djurens rörelsemönster och följa det verkar helt ointressant.

Men så finns det självklart bra jägare, som gör tvärt om, går ut och tittar och lyssnar efter hur djuren rör sig för att senare kunna lägga upp en effektiv handlingsplan. Dessa ska vi vara mycket tacksamma för!! 😀 👍

Användarvisningsbild

Re: Jägare - enfaldiga och själviska samlare?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598682 Enligt den ena videon skulle alltså alla dagens granskogar i södra Sverige planteras med tall vid nästa föryngring . Å detta bara för att kunna behålla dagens höga viltstammar? Jo, tjena.

Nä, jägarfurbundet behöver nog lära sig elementärt skogsbruk först.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Jägare - enfaldiga och själviska samlare?

Alvarsson  
#598699 Hur länge skall denna galenskap med den allt för höga klövviltstammen få hålla på?

Användarvisningsbild

Re: Jägare - enfaldiga och själviska samlare?

skogsBG  
#598756 Den skogsägaren utanför Bräcke som fick sin tall uppäten kanske hade tänkt sälja den och få inkomst från sitt skogsbrukande . ¨ Tänkte inte på det ¨ ! :-o
Nu verkar jägarnas stora bekymmer vara den stora lodjursstammen . Häromkring är det bara bra om det finns några lodjur som tar lite av dom dovhjortar som inte jägarna orkar skjuta .

Avatar Fallback

Re: Jägare - enfaldiga och själviska samlare?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598800 Alla rovdjur behövs för att i någon mån hålla ner klövviltet.
Jag blir alvarligt förbannad när man ser bilder i jakttidningar på
lyckad rävjakt 😡
Spec räven behövs för att hålla efter rådjuren

Avatar Fallback

Re: Jägare - enfaldiga och själviska samlare?

axwell  
#598811
Röjkvist skrev:ag blir alvarligt förbannad när man ser bilder i jakttidningar på
lyckad rävjakt 😡
Spec räven behövs för att hålla efter rådjuren


Behövs även pga skogssorken !

Avatar Fallback

Re: Jägare - enfaldiga och själviska samlare?

Elmhult  
#659345 Letade egentligen efter ett annat ämne men hitta detta nu. Jägareförbundet, som jag faktiskt är med i för annars hade vi väl haft totalt jaktförbud nu, är ofta helt ute o cyklar. Jag anser att många jägare är lata helt enkelt. Det ska vara lätt att fälla bytet och snabbt ska det gå. Posa för en bild till Facebook o sen hem igen o putsa på Blazern de helst inte vill ha ut i regn eller gud förbjude smutsa ner sina Chevalier/Härkila jaktkläder. Förvaltningen håller på att gå åt skogen på riktigt och det kommer nog sluta i att hela systemet kommer att avskaffas eller allvarligt förändras.

Att skjuta räv bara för att tycker jag också är ett ofog. Den gör mycket nytta i att hålla nere rådjur och andra småvilt. Jag antar att den även håller sjukdomar bland dessa djur nere.

Användarvisningsbild

Re: Jägare - enfaldiga och själviska samlare?

T Landström  
#659362 Och i andra ände äter räven och grävlingen äggen från skogsfåglarna.
Och vi vet ju hur en del fågelentuiaster resonerar krig tjäder och orre.
Det är svårt som jägare att göra alla nöjda verkar det som.

Avatar Fallback

Re: Jägare - enfaldiga och själviska samlare?

Elmhult  
#659366
T Landström skrev:Och i andra ände äter räven och grävlingen äggen från skogsfåglarna.
Och vi vet ju hur en del fågelentuiaster resonerar krig tjäder och orre.
Det är svårt som jägare att göra alla nöjda verkar det som.


Omöjligt göra alla nöjda. Men snart är det dags och jag hoppas iallafall jag blir nöjd. Slut är det i kylen och en fin trofé på väggen hade inte skadat.

Avatar Fallback

Re: Jägare - enfaldiga och själviska samlare?

tallen100  
#659370
Elmhult skrev:
Att skjuta räv bara för att tycker jag också är ett ofog. Den gör mycket nytta i att hålla nere rådjur och andra småvilt. Jag antar att den även håller sjukdomar bland dessa djur nere.

Och med mycket räv så blir det i sin tur rävskabb.....
Men allt har en tendens att gå till överdrift.

Avatar Fallback

Re: Jägare - enfaldiga och själviska samlare?

Elmhult  
#659379
tallen100 skrev:
Elmhult skrev:
Att skjuta räv bara för att tycker jag också är ett ofog. Den gör mycket nytta i att hålla nere rådjur och andra småvilt. Jag antar att den även håller sjukdomar bland dessa djur nere.

Och med mycket räv så blir det i sin tur rävskabb.....
Men allt har en tendens att gå till överdrift.


Man får väl anpassa lite efter hur det är. Bor man där man jagar så ser man ju lite hur läget är. Just i år tycker jag vi haft en bra jämvikt. Sett bara friska rävar och måttligt med rådjur samt en bra mängd harar och kaniner. Så i år känns det bra. Jag har kamera på några strategiska ställen för att jag tycker det är intressant att se vad som rör sig i skogen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).