Jakt och Fiske

Historisk dom - Girjas äger jakt- & fiskerätt

14 inlägg 4966 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Historisk dom - Girjas äger jakt- & fiskerätt

Torbjörn Johnsen  
#620687 Idag kom en historisk dom från Högsta domstolen. Efter långdragna rättsprocesser beslutade Högsta domstolen idag att det är Girjas sameby som äger jakt- & fiskerätten inom samebyns område. Inte staten som äger marken. Domen kan troligen anses som prejudicerande.

P4 Norrbotten har flera inslag om det här idag:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7390525



   TS
Användarvisningsbild

Re: Historisk dom - Girjas äger jakt- & fiskerätt

Rohdin  
#620706 Ska bli intressant och se hur dom tar detta vidare.
Dom klagade bland annat på utländska jägare.
Men skulle gissa dom vill ha färre jägare för att störa mindre, vilket betyder om dom vill få in maximal med pengar= mest pengar får jaga = utländska jägare.
Och hoppas för lokala jägare att samerna håller vad dom tidigare sagt att lokala skall få prioriterade på jaktkort.

Sen med det sagt tycker jag att samerna bör få bestämma. Urbefolkningar har blivit tillräckligt drabbade över världen.

Avatar Fallback

Re: Historisk dom - Girjas äger jakt- & fiskerätt

axwell  
#620724
Rohdin skrev:Sen med det sagt tycker jag att samerna bör få bestämma. Urbefolkningar har blivit tillräckligt drabbade över världen.


Urbefolkningen, vilka är dom som var i majoritet för 6000, 2000, 1000, 500 eller 100 år sedan ?

Användarvisningsbild

Re: Historisk dom - Girjas äger jakt- & fiskerätt

Rohdin  
#620742 "Ett urfolk härstammar från folkgrupper som bodde i landet eller i ett geografiskt område, som landet tillhör, vid tiden för erövring eller kolonisation eller fast-ställande av nuvarande statsgränser och vilka har behållit en del eller alla sina egna sociala, ekonomiska, kulturella och politiska institutioner"

Användarvisningsbild

Re: Historisk dom - Girjas äger jakt- & fiskerätt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620746 Här avser urfolk snarare en viss kultur än någon "renrasig" folkstam.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 20 dec 2021, 10:32, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Historisk dom - Girjas äger jakt- & fiskerätt

Värmlänning  
#620747
Rohdin skrev:"Ett urfolk härstammar från folkgrupper som bodde i landet eller i ett geografiskt område, som landet tillhör, vid tiden för erövring eller kolonisation eller fast-ställande av nuvarande statsgränser och vilka har behållit en del eller alla sina egna sociala, ekonomiska, kulturella och politiska institutioner"

Synd att Kvänerna inte fick del av kakan.

Avatar Fallback

Re: Historisk dom - Girjas äger jakt- & fiskerätt

Tjingen  
#620757 Det är lite knepigt att det är samebyn som vunnit dvs bara renägande samer som är en minoritet av samerna.
Jag funderar på vilka andra konsekvenser domen kan få för oss markägare i renbetesland. Kommer samebyarna kräva inflytande över skogsbruket om det påverkar renbete eller vandring?

Avatar Fallback

Re: Historisk dom - Girjas äger jakt- & fiskerätt

isteskog  
#620759 Du har en poäng där, Tjingen! 🙃

Avatar Fallback

Re: Historisk dom - Girjas äger jakt- & fiskerätt

Avslutat-02  
#620761 Detta är en orolig och otrevlig sak för äganderätten...

I och med denna dom så kan samebyar börja stämma eller kräva mer och mer...

Nä, inga fler dumheter från domstolarna om de inte kan se till vad deras domar betyder för kommande verksamheter......

Hela denna del med samernas rättigheter bör ses över, antingen så får varje sameby sin mark emot någon symbolisk summa, eller så får de köpa till marknads pris och börja agera som en del av en verklighet, eller så blir de utan totalt.

Avatar Fallback

Re: Historisk dom - Girjas äger jakt- & fiskerätt

bgl  
#620762 Domen gäller mark ovanför odlingsgränsen.
Däremot är det beklämmande att samma politiker från en majoritet av riksdagen som under långa tider motsatt sig inrättandet av en svensk författningsdomstol så totalt fegar ur i en svår fråga och lämnar över till en domstol som får agera författningsdomstol. Detta borde ha lösts på politisk väg, inte minst i Jämtland/Härjedalen där det väl inte finns någon odlingsgräns?. Risken är att över tid kommer ingen vinnare att synas. Därmed inte sagt att konsekvenserna för samerna efter 1993 var rimliga.

Användarvisningsbild

Re: Historisk dom - Girjas äger jakt- & fiskerätt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620796 Om det gällde samerna och om samerna vore ursprungsfolket här så skulle jag inte vara så irro.
Men det gäller bara de renskötselföretagare som är medlemmar i samebyn och samerna är ett nomadfolk
som inte varit i fjällen särskilt mkt, de som är där är nog till stor del tvångsförflyttade dit på 1900-talet av staten.
Jag tycker att man ska behandla alla lika på vår gemensamma mark, renskötseln har redan all makt de behöver
för att sköta renarna på ett bra sätt med avstängningar av känsliga områden osv osv.
En högintressant fråga som kommer att bevakas.
En kompis sa att nu kan alla ursprungsfolk alltså även Kväner börja kräva specialbehandling, det är inte hållbart
i ett så litet land som Sverige.
Om samebyn sköter detta på ett bra sätt så tror jag det kan funka bra, jag litar mer på ortsbefolkningen än på staten.
Men sköts det dåligt då blir det problem, kanske rent av våldsamheter.
Vi lär väl få se.

Användarvisningsbild

Re: Historisk dom - Girjas äger jakt- & fiskerätt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625449 Tydligen kan Girjas försäljning av jaktkort till lokals jägare strida mot EU-rätten https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7409287
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Historisk dom - Girjas äger jakt- & fiskerätt

Avslutat-02  
#625450 Kanske inte skulle ha gapat så förbannat innan man läst på...

Detta kan ju bli riktigt roligt för samebyn...
Mera folk som springer där...
Kanske kan börja med egen souvenir shop och allt... :d :-bd

Avatar Fallback

Re: Historisk dom - Girjas äger jakt- & fiskerätt

bgl  
#625451 Inte alls överraskande men däremot en möjlighet till uppvaknande för alla som inte inser vilken makt vi lagt i EU:s händer genom medlemskapet!
Som jag skrev tidigare i denna tråd, fega politiker som inte kunde lösa detta inom det regelverk som finns.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).