Jakt och Fiske

Jaktarrende sökes Östergötland

30 inlägg 6836 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

hfab  
#619170 David93 Det finns fanatiker på SFO som inte kan tolerera växtätande vilt i sina skogar.
För dessa är det en styggelse att skjuta rovvilt.
Lycka till med sökandet efter jaktmark

Mangan hur mycket betalar du den som skjuter bort klövviltet på din mark?

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

Avslutat-01  
#619173
1579110563_51792c92-b2f7-4c76-b6a0-db2c387cedc6.jpeg
Mangan skrev:
David93 skrev:
Trams o trams, men definitivt orimligt att man ska skjuta rådjur men sen låta räv vara, då har man inte många rådjur kvar efter ett tag med tanke på hur mycket kid räv faktiskt tar. Tycker mest det låter konstigt och inte hört det innan bara


Jo, men det är ju därför man tar in jägare, för att man har för många djur.

Du har kanske inte tänkt på betesskadorna de orsakar på skogen varje år? Vi har ju en explosionsartad ökning av rådjur, kronhjort, älg och vildsvin i det här landet. VIldsvinen är väl inte det stora problemet för skogsägare, men de är det för lantbrukare. Kronhjorten orskar väldigt tråkiga skador på medelålders granskog, tex.

Så mycket räv och lodjur har vi inte här så att de orkar äta upp särskilt många hjortdjur, men något hjälper de till när jägarna inte hinner.



om man kollar statistiken så är det ingen älgexplosion nu
Senast redigerad av Avslutat-01 ons 15 jan 2020, 19:49, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619174 Tror aldrig jag har sett någon på skogsforum som förespråkat utrotning av växtätande vilt?

Nja, de betalar faktiskt rätt okej för att få skjuta bort klövvilt på min mark. De brukar inte vara några problem att hitta villiga jägare som tar hänsyn till markägarens önskemål. Om du har svårt att hitta arrende, kanske det är där du skall börja?

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

Norrtälje  
#619177 En fråga till jägaren som söker arrende. Jag undrar vilka stammar du vill fokusera på och om du fick välja, -hur vill du bygga upp, vårda och skjuta av dessa stammar?

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

David93  
#619182
Norrtälje skrev:En fråga till jägaren som söker arrende. Jag undrar vilka stammar du vill fokusera på och om du fick välja, -hur vill du bygga upp, vårda och skjuta av dessa stammar?


Beror ju mycket på marken och vilket vilt som uppehåller sig där. Men ett exempel där vi hade jakten senast ;

där kryllade det av räv som man va tvungen att hålla av för att inte rådjuren skulle försvinna, sen bara skjuta av små rådjur eller dåliga anlag för att råstammen skulle bevaras, låta 6or och stora getter va kvar. lyhörd för bonden som va livrädd för vildsvin, han ringde när de va ute på fälten och vi kom, vilket resulterade i väldigt lite skador. Fågel var nog det största problemet, kajor som sket ner kornas foder, kråkor som hackar sönder balar, gäss/duvor som käkar fälten (vilket inte gjorde mig nått då jag brinner extra för fågeljakt). En bra balans brukar va ett bra recept, även att det tar tid. Den korta versionen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619184 Det finns ju en anledning varför det under många år har planterats en hel del gran på tallmark. Orsaken är betydande betesskador o tallungskog av älg, rådjur och hjort, där inte jägarna orkar hålla nere klövviltet på en acceptabel nivå.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

Norrtälje  
#619186 Intressant, tack!
Det här goda samarbetet du haft tidigare tycker jag definitivt du ska framhålla när du söker arrende men ställer mig lite frågande till att du dels förväntades betala jaktarrende (i en tuff konkurrens med därtill högt marknadspris) men också rycka ut och plinka fågel som en sorts jour, låter lite skevt till markägarens fördel?

Gässproblem har ökat explosionsartat känns det som, skiter fullt på gräsmattorna gör de också!
Här finns inte så mycket vildsvin men jag tror den bonden har rätt och man bör definitivt mota olle i grind när det gäller svinen..mycket snack om den där svinpesten också som riskerar inhemsk grisproduktion.

Annars finns här i skärgården för mycket av både säl och skarv men den jakten verkar desto knepigare.

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

David93  
#619189
Norrtälje skrev:Intressant, tack!
Det här goda samarbetet du haft tidigare tycker jag definitivt du ska framhålla när du söker arrende men ställer mig lite frågande till att du dels förväntades betala jaktarrende (i en tuff konkurrens med därtill högt marknadspris) men också rycka ut och plinka fågel som en sorts jour, låter lite skevt till markägarens fördel?

Gässproblem har ökat explosionsartat känns det som, skiter fullt på gräsmattorna gör de också!
Här finns inte så mycket vildsvin men jag tror den bonden har rätt och man bör definitivt mota olle i grind när det gäller svinen..mycket snack om den där svinpesten också som riskerar inhemsk grisproduktion.

Annars finns här i skärgården för mycket av både säl och skarv men den jakten verkar desto knepigare.


Det var till ett väldigt bra pris just pga av den hjälpen som vi gärna gav (eftersom fågeljakt är den roligaste tycker jag). Tyvärr är det väl många i jägarkåren idag som betalar för att markägaren vill ha bort sina problem (lite som att en rörmokare skulle betala mig för att toaletten gått sönder). Men just den här mannen såg hellre att samarbetet funkade bra istället för att ta överpris för marken.

Skarv skulle definitivt behöva skjutas mängder av! Aldrig fått chansen att prova på men tror inte det är överdrivet många som jagar skarv ordentligt plus att de ska va svårjagade. Men både säl och skarv kommer förstöra hela vårt fiskbestånd om de inte görs nått åt det snarast

   TS
Avatar Fallback

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

Norrtälje  
#619192 Okej då blir det mera begripligt :wink:

För att kommentera fiskbestånden så är det ju en intressant kontrast mot djuren på torra land och ökningarna där, i vattnet går det åt andra hållet och nu helt dött men inte är det vare sig fågel eller säl som jag skulle säga är orsak. Syrefria bottnar till följd av mänskliga aktiviteter sen på det så blir trålningen dödsstöten. Åland är ett föredöme när det kommer till fiske och som ligger nära till havs. Står helt klart för mig att en bättre skärgårdsmiljö har dom där så hatten av.

Skarven..fridlyst är den..men snacket går ju att fel fågel blivit fridlyst och de invasiva skadedjur vi dras med nu är "kinesisk skarv".

Mer glädjande i skärgården är ju i så fall att havsörn är tillbaka, väldigt majestätiska segelflygplan.

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

torpöbo  
#619362 Vildsvin som bökar fram rotbenen på granen tror jag kommer bli dyrt för skogsbruket. Vildsvin som rycker upp nyplanterade plantor blir dyrt det med.

Min hockeyfostrade jaktgranne och hans vänner firar med smörgostårta för var 100 rådjur de skjuter. Gör jakten till en hockeymatch med antalet fälda vilt som en statusfråga. Det är inte viltvård för mig. Viltvård är att kunna förvalt rådjursstammen så man kan skjuta en guldbock.

Fågeljakt är roligt, har 10 kanadagäss och cirka 30 skarv på mitt samvete i år. Kommer prova att jaga kråka framöver.

Gemensamhetsjakt med spetshundsägare som tror att de är gudsaliga, alenarådande. Den är innefektivt, tråkigt och suger allmänt hängballe. En hund som förföljer vilt ska göra detta med skall, punkt. En spets som går tyst bakom en gris är värdelös.

Räv skjuts givetvis om chans ges. När katten finns i skogen kommer rådjuren hållas tillbaka ändå. Det börjar bli för mycket katt i östergötland.
Vildsvinen har gått jägarkåren ur händerna.

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619448 Vi har alldeles för lite rovdjur i skogen.
Lo och räv. Rådjur och hjort har fullkomligt exploderat i Östergötland.
Grisarna ska vi inte tala om, måste vi börja lägga ut gift?

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

tallen100  
#619453 Är det någon som är så idiotiskt dum och lägger ut gift i skogen, så hoppas jag innerligt att hela dennes skog ruttnar...

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

jannee  
#619458 Grisarna har blivit ett väldigt stort problem här i södra Sverige.
De som har drabbats värst är jordbrukarna (bönderna) men även skogsägarna drabbas eftersom planteringar delvis ödeläggs men även finrötterna i granskogen far illa när en jordfräs rotat runt.
Kommer troligtvis att på sikt bli rötskador.
Ändå är det mest tidningsskriver om att villaägarna i samhällen och städerna som får sina gräsmattor upprivna.
Jägarna har även de börjat erkänna att de mött oövervinnliga problem.
Grisen är skygg, nattdjur med enormt bra luktsinne = svårjagad.
Dessutom förökar de sig snabbt, inga riktigt kalla snövintrar.
På den gamla "goda" tiden nyttjade man t.o.m. arsenik för att minska skadedjuren vilket grisen idag blivit.
Annars gick man man ur huse för att driva in vildsvin i fållor där man sedan dödade dem med spjut och på det viset lyckades de helt och hållet utrota vildsvinen, åt vargen gjorde man varggropar, men även en åtel spetsat med arsenik.
Rävsaxen var nog ej heller något direkt humant sätt att fånga räv eller varg.
Men Tallen hur är din lösning på att effektivt sätt decimera skadedjuren eftersom jägarna går i bet.
Där det finns gris ska du inte räkna med någon skogsfågel, utan tvivel är grisen det största hotet mot ett mångfasetterat djurliv.

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619470 Äter grisarna fågeläggen?

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

Erre  
#619478
tallen100 skrev:Är det någon som är så idiotiskt dum och lägger ut gift i skogen, så hoppas jag innerligt att hela dennes skog ruttnar...

+1

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).