Jakt och Fiske

Jaktarrende hjälp med tolkning

10 inlägg 5450 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jaktarrende hjälp med tolkning

Nisseplutt  
#541115 Läser en kurs i fastighetsjuridik och skall skriva ett pm i jakt.
Det pratad väldigt mycket om jaktarrende men vad är det? Jag har inte sett något sådant avtal live,
I juridiken är jakt en nyttjanderätt och nyttjanderätten kan man inte arrendera.
Är det så att man hyr enbart nyttjanderätten (jakträtten) av fastighetsägaren? Och i folk mun har det blivit kallad jaktarrende tro.
Skulle man arrendera en del av fastigheten har inte fastightsägen någonting där att göra han får inte ens gå dit och ta en julgran. Går säkert att skriva in då vad som gäller vid arrendet men då jag alldrig sett ett avatal är svårt,

Så vad är ett jaktarrende?
/nisse



   TS
Avatar Fallback

Re: Jaktarrende hjälp med tolkning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541117 Du är helt rätt ute. Jaktarrende finns inte i lagens mening, det är fråga om ett nyttjanderättsavtal.

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende hjälp med tolkning

halvproffs  
#541120 I vårt avtal står det; jakträtten utarrenderas på 5år. Är detta felaktigt? Eller är det bara ordklyverier?

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende hjälp med tolkning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541124
halvproffs skrev:I vårt avtal står det; jakträtten utarrenderas på 5år. Är detta felaktigt? Eller är det bara ordklyverier?
Det är felaktigt eftersom jakt inte kan arrenderas. Ett arrende är en total nyttjanderätt till mark, skulle du t.ex. arrendera ut skog så är rätten till all avverkning arrendatorns. Å andra sidan går det av sammanhanget förstå att ni menar att det är nyttjanderätt till jakt avtalet gäller.

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende hjälp med tolkning

alias  
#541389
halvproffs skrev:I vårt avtal står det; jakträtten utarrenderas på 5år. Är detta felaktigt? Eller är det bara ordklyverier?


Jag vill hävda att en mer korrekt benämning istället för "utarrenderas" hade varit ordet "upplåtes", då det som sagt är en nyttjanderätt och inte ett arrende.

Talade även med en som jobbar på LRF och som hävdade att det blir juridisk skillnad på om man upplåter "jakträtten" på fastigheten eller om man upplåter "rätten att jaga".

Det skulle bland annat ha att göra med vem (fastighetsägaren eller jägaren) som har rätten att företräda ingående areal i viltvårdsområde och/eller älgskötselområde (kommer inte ihåg exakt).

Det påverkade även om jägaren hade rätt att t.ex. utfordra vilt på marken och företa andra viltvårdsåtgärder och vem som var ansvarig för t.ex. hygienen på foderplatser. Som jag förstod det så ska den som utfordrar vilt vara registrerad foderföretagare hos Jordbruksverket, på samma sätt som t.ex. ett jordbruk skall vara och att det skulle kunna ställa till problem för jordbruksdelen om en jägare på fastigheten misskött utfodringen av vilt på fastigheten.

Om jag förstod det hela rätt så behöver en jägare vara registrerad foderföretagare för att få utfodra viltet om jakträtten är upplåten till denne av fastighetsägaren, om jägaren endast har avtal som ger denne rätt att jaga på marken så bör vederbörande inte ha rätten att utfodra viltet utan särskilt tillstånd från fastighetsägaren.

Nu var detta ett tag sedan, så mitt minne kan svika mig gällande detaljerna varför jag reserverar mig för detta. Se ovanstående som ett uppslag att spinna vidare på om du känner för det.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende hjälp med tolkning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541478 Bra poäng @alias, det är skillnad på jakträtt och rätten att jaga.
Det med foderföretagande kan man diskutera och olika länsstyrelser hanterar det olika, det har väl inte varit någon större fråga så därför har det inte kommit något avgörande. Vanligen brukar man säga att man ska vara foderföretagare om man säljer foder, åtminstone i mitt län.

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende hjälp med tolkning

uge  
#541525 [Det finns mycket att tänka på om man upplåter jakträtten . Fastigheterna är väl ofta sammanslutna till älgjaktslag och dessa ingår frivilligt i ett Älgskötselområde som fördelar älgarna som får skjutas inom området. Kontrollera stadgarna i ÄSOT, för i mallen för stadgarna har markägare som upplåtit jakträtt ingen rösträtt, bara yttrande och förslagsrätt på årsmötet, om man inte skrivit in det i kontraktet. En annan fallgrop är vid en votering så röstar man med areal och finns det då något Viltvårdsområde med, så kan ordföranden i VVO rösta med hela arealen. Mallen för Äso stadgarna finns på Jägareförbundets Hemsida

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende hjälp med tolkning

Markägaren  
#551202 Låter som det var trevligare att bo i vilda western.
Jaktarrende och markjuridik, vad får ni allt ifrån.
Verkar ha varit ordentligt långtråkigt under lång lång tid.

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende hjälp med tolkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551213 Akta er för jägareförbundets stadgar. De är gjorda av marklösa jägare för att köra över jägare. Ska ni bilda ÄSO så använd de stadgar som LRF tagit fram om ni ska behålla inflytande som markägare.

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende hjälp med tolkning

bgsentr  
#551865
Skogsola skrev:Akta er för jägareförbundets stadgar. De är gjorda av marklösa jägare för att köra över jägare. Ska ni bilda ÄSO så använd de stadgar som LRF tagit fram om ni ska behålla inflytande som markägare.


Precis så!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).