Begrepp och definitioner

Skogsbruk alt skogsindustri

9 inlägg 14193 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsbruk alt skogsindustri

svampbob  
#621100 Nu till lördagsmiddagen kom frågan upp om var som räknas som skogsbruk och vad som här till skogsindustrin.
Jag trodde det var enkelt men det blev snabbt rörigt.
En entreprenör som utför en slutavverkningarjobbar personalen med skogsbruk eller inom skogsindustrin?



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbruk alt skogsindustri

Norrtälje  
#621126 Jag resonerar som så att jord och skogsbruk hör till råvaruledet och industrin till förädlingsledet, en skogsåtgärd inkl avverkning faller då under skogsbruk även om råvaran processas och anpassas mot den specifika industrin ifråga, en kvistad och apterad timmerstock är fortfarande skogsråvara och inte sågat virke från en industri.

Fast nu när jag tänker efter och vi självklart ska dra det på sin spets så vid avverkning är ju redan skogen de facto 'färdigbrukad' så det blir ju efter rotkap ett lite diffust mellanläge på väg till industrin, å ena sidan råvara å andra sidan högst industriell nivå av mekanisering när avverkningsgrupper rullar in och timmerbilar lastar och kör iväg.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruk alt skogsindustri

valtra mega  
#621178 skogsbruk bedrivs i skogen och skogsindrustri på industriområdet

Avatar Fallback

Re: Skogsbruk alt skogsindustri

Norrtälje  
#621193
Bild

Bild

Bild


Olika exempel i skogen, skogsbruk, industri eller annat?
Är ju också ganska vanligt med kedjesågverk med bensinsåg och såga ute på plats men verkade som tre bilder är max per inlägg(?).
För att fortsätta hårklyverierna lite :grin:

Avatar Fallback

Re: Skogsbruk alt skogsindustri

grybbe  
#635742
valtra mega skrev:skogsbruk bedrivs i skogen och skogsindrustri på industriområdet


Håller med!

Avatar Fallback

Re: Skogsbruk alt skogsindustri

simon.91  
#636274 Men man kan också prata om det industriella skogsbruket \:d/

Vet dock inte vad motsatsen skulle vara, det (motor?) manuella skogsbruket kanske?

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruk alt skogsindustri

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636299
simon.91 skrev:Men man kan också prata om det industriella skogsbruket \:d/

Vet dock inte vad motsatsen skulle vara, det (motor?) manuella skogsbruket kanske?

Typ bågsåg och röjkniv?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogsbruk alt skogsindustri

AKKAMAAN  
#642822 Skogsbruket gallrar, slutavverkar, markbereder, planterar, röjer, gödslar, dikar, stamkvistar...dvs allt som har med den areella delen att göra. Skogsindustrin "köper" avverkat virke av skogsbruket och hämtar med timmerbilar. Vidaretransporten är den gränsdel där skogsindustrin tar över. Enligt mig så är det areella definitionen för skogsbruk. Industrin har alltid styrt när och hur de vill ha sitt virke levererat från skogen. Skogsindustrin betaler som regel alltid för vidaretransporterna. Prislistor gäller vanligen "fritt bilväg".
Skogsbruket har sina "kontor" nära skogen, skogsindustrin har sina "kontor" vid industrin.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruk alt skogsindustri

Lars Lundqvist SLU  
#642997 ... och tillsammans utgör dom skogsnäringen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).