Begrepp och definitioner

Körskada, markskada?

33 inlägg 28129 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Körskada, markskada?

Flax12  
#325336 Ställde frågan för över 10 år sen, när jag som entreprenör deltog i en tema dag i ämnet med dåvarande uppdragsgivare. Band o stockmattor och välplanerade avverkningar va det som va "nyckeln" till problemet. Men på min fråga: Vad är och hur definiera jag en kör skada på marken? Blev svaret:.........!? Nja........alltså det ligger i betraktarens ögon......typ. Hur är det i dag?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Körskada?

Camwood  
#325340 Jag tycker att det inte finns några KÖRSKADOR vid slutavverkning! Utan det tillhör främst vid gallring då man förstör marken kring rötterna/eller direkt rötterna för växande träd och på så sätt hämnar virkesavkastningen.
I princip så kan man plöja upp och vända jorden för att få ner humus längre ner på ett hygge. Typ som vid odling på åkrar.
Ärligt så förstår jag inte skillnaden mellan att odla på ett hygge eller en åker. Men jag vet att det inte är accepterat att tänka så om skogsbruk och att det skulle skilja sej från vilken odling som helst.
När JAG går på ett hygge som har Otroliga djupa spår efter maskiner så tycker jag det är helt naturligt!! det tillhör skogsbruket :grin:
Vissa fiskeföreningar och andra miljömuppar anmärker att vissa ytvattenflöden efter en slutavverkning och djupa spår efter maskiner sätter igen bottnar på bäckar o små vattendrag och det är helt rätt.
Men naturen löser även det efter någon enstaka kraftig snösmältning så rensas bottnarna i små vattendrag mm.

Avatar Fallback

Re: Körskada, markskada?

isteskog  
#325342 Markpackningen vid djupa körskador kanske inte är så lyckat. I jordbruket gör ordentliga markpackningar att det växer sämre efteråt, enligt min erfarenhet. :???:

Användarvisningsbild

Re: Körskada?

anersimyra  
#325345
Camwood skrev:Jag tycker att det inte finns några KÖRSKADOR vid slutavverkning! Utan det tillhör främst vid gallring då man förstör marken kring rötterna/eller direkt rötterna för växande träd och på så sätt hämnar virkesavkastningen.
I princip så kan man plöja upp och vända jorden för att få ner humus längre ner på ett hygge. Typ som vid odling på åkrar.
Ärligt så förstår jag inte skillnaden mellan att odla på ett hygge eller en åker. Men jag vet att det inte är accepterat att tänka så om skogsbruk och att det skulle skilja sej från vilken odling som helst.
När JAG går på ett hygge som har Otroliga djupa spår efter maskiner så tycker jag det är helt naturligt!! det tillhör skogsbruket :grin:
Vissa fiskeföreningar och andra miljömuppar anmärker att vissa ytvattenflöden efter en slutavverkning och djupa spår efter maskiner sätter igen bottnar på bäckar o små vattendrag och det är helt rätt.
Men naturen löser även det efter någon enstaka kraftig snösmältning så rensas bottnarna i små vattendrag mm.
Det där var allt en grovt " tillyxad " beskrivning av markskadornas konsekvenser för b.l.a vattendrag, Camwood, småvatten blir ofta helt förödda för all framtid genom sedimentavsättning, sen har vi självfallet problemet med metylering av tidigare bundet kvicksilver.. :shock: .. :roll: .. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Körskada, markskada?

anersimyra  
Användarvisningsbild

Re: Körskada, markskada?

Camwood  
#325349 Som jag skrev så RENSAS vattenflöden vid kraftig vattenföring! Vad är svårt att förstå med meningen?
Vissa vårfloder RENSAR så mycket att kanter och bankar åker med i flödet. Med fin sedement sätter igen det vattendraget för en tid men naturen tar hand om det ska ni se.
Det finns en otrolig oro märker jag att inte naturen ska klara sej utan hjälp av oss.

Användarvisningsbild

Re: Körskada, markskada?

anersimyra  
#325351
Camwood skrev:Som jag skrev så RENSAS vattenflöden vid kraftig vattenföring! Vad är svårt att förstå med meningen?
Vissa vårfloder RENSAR så mycket att kanter och bankar åker med i flödet. Med fin sedement sätter igen det vattendraget för en tid men naturen tar hand om det ska ni se.
Det finns en otrolig oro märker jag att inte naturen ska klara sej utan hjälp av oss.
Självklart förs slam med i vårflödet. Problemet med onaturlig igenslamning är ju att den ursprungliga faunan stendör på kuppen, vårflödet spolar alltså med sig det tillförda sedimentet, samt allt tidigare liv, ofta med helt ireparabla skador, det är inget tyckande från några " naturmuppar," det är hårda väl studerade och underbyggda fakta.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Körskada, markskada?

röjar kalle  
#325352 Håller med Camwood det löser sig sa han som sket i slasken lite spår inget att bråka om. :wink: :wink: :wink:

Avatar Fallback

Re: Körskada, markskada?

jannee  
#325356 Enkla slamfällor kan vem som helst anlägga, bara till att göra en riktig fördjupning vid varje trumma, sedan rensar man dem någon gång varje sommar när diket är torrt.
För övrigt hur skulle skogen sett ut om inte våra förfäder i anletes svett dikat ut massor av surhål, många gånger för att få odlingsbar mark men i dag hade det inte gått, miljömupparna skulle verkligen fått spel.
Det är dessa diken som man idag MÅSTE fördjupa för att inte marken återigen ska bli försurad, visserligen ett lagbrott men nöden har ingen lag.
Annars är körskador beviset på för stora maskiner vid fel tillfälle, men samma där, nöden har ingen lag. Med en liten maskin blir kostnaden för hög = kanske inget netto alls - så vad göra?
För övrigt håller jag med Camwood, vid slutavverkning blir eller behöver det inte bli några direkta körskador och de skador som blir försvinner vid markberedningen.

Avatar Fallback

Re: Körskada, markskada?

Blivande snickare  
#325358
Camwood skrev:Som jag skrev så RENSAS vattenflöden vid kraftig vattenföring! Vad är svårt att förstå med meningen?
Vissa vårfloder RENSAR så mycket att kanter och bankar åker med i flödet. Med fin sedement sätter igen det vattendraget för en tid men naturen tar hand om det ska ni se.
Det finns en otrolig oro märker jag att inte naturen ska klara sej utan hjälp av oss.

Naturen klarar sig riktigt bra utan oss.
MEN när vi går in å fingrerar i hennes finjusterade system å ställer till det så kan det vara bra å ge en liten hjälpande knuff tillbaka i rätt riktning :geek: :smile:

Å nej, jag är ingen miljömupp, snarare realist.

Avatar Fallback

Re: Körskada, markskada?

jannee  
#325373 Kan INTE hålla med Blivande snickare. Har själv ca 10 ha mossmark, idag planterad med gran (en del över 40 årig skog), hade inte mina förfäder dikat ut dessa marker hade det idag bara varit surhål. Detta är ungefär 10 % av min skogsmark. Skulle m.a.o. varit ungefär likadant i hela Sverige om inte våra förfäder dikat ur och hur skulle skördarna vara från våra åkrar vara om inte täckdikningen funnits.
Det vi förbättrar på landsbygden är inget gentemot vad stadsbefolkningen försämrar - där kan man prata om våldtäkt på moder jord.

Avatar Fallback

Re: Körskada, markskada?

Flax12  
#325375 Hoppsan! Vart visst intresse för ämnet :smile: . Men om jag får bryta in lite och förtydliga litegrann. Att vi påverkar våran jord om vi rör vid den det finns det hyllmeter med forskning o studier om. Min fråga: Vad är definitionen för markskada? Vem talar om för "Herr Förare" Du har orsakat en körskada! På grund av att si eller så djupt eller så långt. Är tolkningen helt fri? Ni entreprenörer av idag som lämnar "marskadegaranti" mot marskador hur tolkar ni det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Körskada, markskada?

sundelius  
#325379 Södras markskadegaranti ger jag inte mycket för. [-X
Ska vara 50cm djupt spår i 25m sammanhängande för att det ska gälla så med andra ord räcker det att de kör över en häll eller ett torrt parti för att sedan återigen göra djupa spår för att den inte ska vara uppfylld (garantin alltså) 😡

Avatar Fallback

Re: Körskada, markskada?

Blivande snickare  
#325382
jannee skrev:Kan INTE hålla med Blivande snickare. Har själv ca 10 ha mossmark, idag planterad med gran (en del över 40 årig skog), hade inte mina förfäder dikat ut dessa marker hade det idag bara varit surhål. Detta är ungefär 10 % av min skogsmark. Skulle m.a.o. varit ungefär likadant i hela Sverige om inte våra förfäder dikat ur och hur skulle skördarna vara från våra åkrar vara om inte täckdikningen funnits.
Det vi förbättrar på landsbygden är inget gentemot vad stadsbefolkningen försämrar - där kan man prata om våldtäkt på moder jord.

Nu pratar vi inte om samma sak janne. Din skog som är dikad är i pricip odlad, som ett fält, inte korrigerad efter t.ex en maskin.
För din skog skulle ju ha klarat sig riktigt bra som mosse på egen hand, eller hur? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Körskada, markskada?

Camwood  
#325400
Flax12 skrev:Hoppsan! Vart visst intresse för ämnet :smile: . Men om jag får bryta in lite och förtydliga litegrann. Att vi påverkar våran jord om vi rör vid den det finns det hyllmeter med forskning o studier om. Min fråga: Vad är definitionen för markskada? Vem talar om för "Herr Förare" Du har orsakat en körskada! På grund av att si eller så djupt eller så långt. Är tolkningen helt fri? Ni entreprenörer av idag som lämnar "marskadegaranti" mot marskador hur tolkar ni det?

Att vi RÖR våran jord lite gran eller helt extremt mycket som vid dämningar i älvar eller gruvbrytning är ingen ting mot naturen skälv !
Jag har som hobby att leta efter guld i bäckar och åar och för att få något utbyte för min hobby så har jag pluggat vattenströmningar genom landskapen både i nutid o historiskt och jag har fått ett bra perspektiv på mäniskans påverkan på naturens krafter. Och den till alla naturmuppars fasa så är den till våran fördel.
"vi på Tellus är inte betydelsefulla som vi tror. Naturen sköter sej skälv.
Dom här hyllmetrarna med forskning är bara resultatet av en förväntad !!!!!!!?????????????

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).