Begrepp och definitioner

Jägmästare

18 inlägg 22960 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jägmästare

Sunilorblede  
#394619
alias skrev:
Då har du också stått och huttrat på en västerbottnisk myr med "Pjodd" a.k.a. Myrmannen (kan kursen ha hetat "från kust till fjäll"?)?

Kan väl köpa att de som jobbar med skogsbruk mer "hands on" vill att de som väljer en akademiska skoglig bana ska ha förståelse för den praktiska verksamhetens premisser. Att ha chefer eller beställare som inte har förståelse för verksamheten kan driva vem som helst till vansinne.

Angående kårens bevarande av traditioner och arrangerande av fester så har jag svårt att se något negativt i det (de jägmästare jag känner tycker inte sämre om fester än andra studenter och dessutom så hjälper Klubbmästeriets intäkter till att finansiera Kårhusförvaltningens jobb med att försöka hålla jämna steg med kårhusets underhållsbehov).

Skogshögskolans Studentkår borde väl närma sig 130-årsjubileum snart?

MVH
Alias


Precis, hav till fjäll var det och den var vi sista året som gjorde.

Angående fester och traditioner så ser jag inte heller det som något negativt i sig. Menade bara att för min del fick kåren gärna anordna mer av annat kopplat till skogsbruk. Och rent personligen hade jag svårt för de traditionstyngda delarna av festerna.

Givetvis ska man ha koll på verksamheten och förutsättningarna för den och det menar jag att en väl genomtänkt praktik kan ge. Att kunna handha motorsåg ser jag dock fortfarande inte som något grundläggande krav för att nå den förståelsen. Motorsågarna är ju trots allt relativt få i dagens skogsbruk. Däremot borde man få se mer av maskinerna och vad de klarar och inte klarar.

Användarvisningsbild

Re: Jägmästare

Peteflamingstar  
#394622 Kanske vore bra med ett krav om praktisk erfarenhet innan man ens kan söka till utbildningen, som inför skogsmästarskolan. Risken är väl dock att det redan vikande antalet sökande blir ännu färre. Minns att när vi träffade jägmästarstudenter slogs jag av att de var relativt unga, många sökte nog in direkt efter gymnasiet. Medelåldern i min kurs i Skinnsberg låg på 26 tror jag, när vi började.

Användarvisningsbild

Re: Jägmästare

Sunilorblede  
#394634 Jo i vår kurs var väldigt många direkt från gymnasiet. Ett krav på praktik tror jag inte vore helt lyckat. Det skulle nog leda till ytterligare likriktning av jägmästarkåren och minska mångfalden. Något som ju skogsbranschen onekligen har problem med. Sanningen är ju trots allt den att jägmästare till viss (och ökande?) del hamnar långt från det operativa eller ens tillämpade skogsbruket. Men jag tycker som sagt att det borde ges möjlighet för den intresserade till mer praktiskt skogsbruk i utbildningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).