Trädfällning (arborist)

Pris för trädfällning

62 inlägg 96287 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Pris för trädfällning

SäkSvan  
#688099 Får jag fråga dig då hur du ligger ungefär i följande scenarier:

5st träd som bara ska fällas och styckas upp.

4st Träd som måste sektionsfällas och tidsåtgången är 3-5 timmar med fällning och flisning.

Du får uppdrag att motormanuellt avverka 1hk träd.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Pris för trädfällning

SäkSvan  
#688623
Niklas berggren skrev:Tycker att en del ligger ganska normalt i prisbild i min region.

Men en sak som är väldigt värt att ha i åtanke när man får en offert som är väldigt billig är att tänka på:
Har detta företag rätt utbildning? Försäkringar? Vad händer om personen i fråga gör fel och lägger trädet över huset? Om detta företag inte har rätt utbildning, täcker försäkringen för alla skador? Eller ska "entreprenören" stå för detta? Har han råd med det?

Jag driver själv eget inom detta yrke. Och blir väldigt trött och frustrerad på dessa prispressare som lägger sig på 300 kr/h för avancerade trädfällningar. Kan man verkligen ha gått de utbildningar man ska ha då? Svaret är nog i stort sett nej.

Mina utbildningar, certifikat, och utrustning har kostat mig en bra bit över 1000 000 kr.
Motorsågskörkort: ABCE samt klättringsutb. Och detta är bara för att få såga(dessa utb borde alla "proffsiga trädfällare inneha)
Arbetar du nära vägområden (som vi alla trädfällare gör) ska vi också ha arbete på väg, kunskap om ta-planer och ta-skydd. Våra sågar bildar också gnista, och iomed det tillkommer heta arbeten. Detta gäller ju givetvis våra anställda & inhyrda.
Redan här såg man att det sprang iväg en stor peng 😀

Utöver detta står vi också för miniskotare, stubbfräs, motorsågar, skyddskläder, bilar, styr med bortforsling, lastbilar osv osv 🤣

Så får vår del är det inga 300 kr/h vi pratar om 🤣

Vill man ha en proffsig entreprenör så kolla vilka utbildningar de har, kolla recensioner osv. Har de inte c-kort på motorsåg har de inget på ett avancerat träd att göra, så länge det inte är deras eget. Med motorsågskörkort a&b får man inte ge sig på avancerade trädfällningar med. Och under alla mina år så är alla "tomt-träd" avancerade på något sett. Med tanke på alla byggnader/hinder som trädet kan träffa.

Se däremot upp med onormalt höga priser. Kan alltid vara värt att höra med någon annan firma i närheten, knäpp ett par kort så kan företaget oftast ge en uppskattad peng.
Jag har varit på olika platser och tittat på jobb. Och hos en del kunder har företag lämnat offert på 50 000 kr för 1 dags arbete för 2 gubbar. Skandal och de förstör för oss som är seriösa, likaså de som prispressar tyvär!


Får jag fråga dig då hur du ligger ungefär i följande scenarier:

5st träd som bara ska fällas och styckas upp.

4st Träd som måste sektionsfällas och tidsåtgången är 3-5 timmar med fällning och flisning.

Du får uppdrag att motormanuellt avverka 1hk träd.


Hur skulle du prismässigt lägga upp dessa?

//Mattias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).