Trädfällning (arborist)

Vattenfall "bevakning"?

11 inlägg 595 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Vattenfall "bevakning"?

Raggarö  
#914944Vad menar Vattenfall med ordet bevakning? En kund har blivit lovad att Vattenfall skall fälla ett antal träd vid en elledning (400 V), detta har inte blivit gjort.

Kunden kontaktade mig för annan trädfällning på tomten, vi började diskutera träden vid elledningen, jag sa att kunden skulle kontakta Vattenfall igen.
Kunden har nu fått ett formulär "bevakning", där man anger att fällning får utföras av "kunnig entreprenör". Man skall beställa bevakning 14 dagar innan arbetet påbörjas.

Min frågor är:
Vad innebär bevakning?
Hur rigida är Vattenfall med datumet för arbetets utförande? Kan man ange ett datum för påbörjan och hålla på en vecka. Det gäller inte många träd men väder och vind kan ställa till det.

Raggarö

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Vattenfall "bevakning"?

aho  
#914949Bevakning brukar innebära att elbolaget skickar ut en person som övervakar arbetet, verkar vara så även hos Vattenfall.
https://www.vattenfalleldistribution.se ... a-ledning/

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#914960Jag blev kontaktad av en sommarstuge/skogsägare som hade en död 90 cm ask med ledningar åt två håll och hus åt det tredje.
Det var en del kommunikation fram och tillbaka med nätägaren (Eon) och precis som du skriver Raggarö så kanske just den utpekade dagen vore direkt olämplig medan dagen före och efter kanske vore idealiska.

En vindstilla höstdag var jag där utan publik och fällde andra träd, fick då feeling och fällde asken också.
Känns som sagt väldigt krångligt och opraktiskt att boka en specifik dag, känns också som en rejäl försämring mot tidigare när nätägaren fällde träd.
.....nätavgiften går upp och servicen går ner! 👎

Användarvisningsbild

anersimyra  
#914961När nätägaren ”bevakar” fällningen, vilket inte behöver betyda att de själva är på plats, har de tagit över ansvaret om man råkar fälla ett träd på ledningen..🤑

Användarvisningsbild

Raggarö  
#914962Tack för svar.

Svårigheten blir att välja rätt dag 14 dagar i förväg. Jag kommer att använda winsch oavsett men det är bättre med sydlig vind (och regnfritt 😎 )

Raggarö

TS

Axl  
#914965Utmaningen är att få kontakt med den som ska utföra bevakningen. Men lyckas man med det brukar det inte behövas så många dagars framförhållning.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#914979Man brukar kunna om man får tag på nr till driftcentralen på vattenfall ringa in till dom o berätta vilken ledning/transformator man e o jobbar kring så kan dom koppla ur återinkopplingen på ledningen ifall det värsta skulle hända att man råkar fälla på träd över ledningen

alias  
Lindveden skrev:Man brukar kunna om man får tag på nr till driftcentralen på vattenfall ringa in till dom o berätta vilken ledning/transformator man e o jobbar kring så kan dom koppla ur återinkopplingen på ledningen ifall det värsta skulle hända att man råkar fälla på träd över ledningen

Gör de det för vem som helst?

Det låter som en arbetsbegären om arbetsbevis som ledningsägarnas upphandlade röjnings- & avverkningsresurser ägnar sig åt. Kravet på dessa är ju i regel att man ska ha ESA-röj, motorsågsbehörighet A-B-C och en ansvarsförsäkring om minst 10 miljoner kr.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Lindveden  
#914982Vet att dom kan göra undantag iallafall.
Minns att vi varit ute på vissa trakter där virkesinköparen inte haft koll på att det gått en ledning genom beståndet vid exv en avverkning,som vi entreprenörer fått lösa själva genom att ringa in till vattenfall driftcentral o berätta vilken ledning det va.
Nu har ju vi visserligen esa-utbildning men driftcentralen har nästan aldrig frågat om det i dessa någorlunda akuta tillfällen i samband med avverkning.

Användarvisningsbild

Bax  
#914983Även avverkningslag som arbetar nära en ledning brukar kunna ringa in och meddela det. Är planeringen bra gjord ska kontaktvägar till ledningsägare finnas nedskrivna i traktdirektivet.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#914986En av anledningarna med att begära bevakning är för att inte riskera att behöva använda sin försäkring vid en påfällning av ledningen, det påstod i vart fall en kursledare när jag gick ESA-röj. Anläggningsägaren kan alltså välja att skicka egen upphandlad entreprenör, eller låta den som begärt bevakningen utföra fällningen. Jag har själv varit med om att anläggningsägaren skickat entreprenörer som ”kommit förbi” och tittat på träden och sen lämnat platsen, men även att de varit med under jobbet och ”bevakat” det hela. Ibland har ”bevakningen” enbart bestått av att återinkopplingen kopplats ur. Vem som i praktiken får ”stå för fiolerna” om anläggningen skadas under fällning är nog en öppen fråga oavsett vad kursledaren påstod..🤔

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).