Trädfällning (arborist)

Klurig fastblåst vindfälla

12 inlägg 1480 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Klurig fastblåst vindfälla

Vindel ved  
#910201Vad har ni för tankar om tillvägagångssätt för å lösa ut dehära plockapinnet, det kluriga i denna situation är egentligen storleken på vindfällan den är ca 65-70 cm i diameter, har plockat med sig 8-10 träd till men fastnat rejält i en ca 255 cm tall en bit bort (typ 7m från trädtopp på vindfällan) trädet som den fastnat i har börjat lita en del.

Har tänkt att man börjar med att rensa upp de som går men sedan göra ett stormkap och ev i samband med detta lämna lite mer på ena sidan för att få fällan att förhoppningsvis rulla ut ur fastfällningen, eller vad tror ni?

Hade det gått att ta dit maskin hade jag gärna gjort det men detta är inte ett särskilt tillgängligt område och vill försöka hålla nere åverkan på skogen, samtidigt som detta är en fara för förbipasserande.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Klurig fastblåst vindfälla

anersimyra  
Vindel ved skrev:Vad har ni för tankar om tillvägagångssätt för å lösa ut dehära plockapinnet, det kluriga i denna situation är egentligen storleken på vindfällan den är ca 65-70 cm i diameter, har plockat med sig 8-10 träd till men fastnat rejält i en ca 255 cm tall en bit bort (typ 7m från trädtopp på vindfällan) trädet som den fastnat i har börjat lita en del.

Har tänkt att man börjar med att rensa upp de som går men sedan göra ett stormkap och ev i samband med detta lämna lite mer på ena sidan för att få fällan att förhoppningsvis rulla ut ur fastfällningen, eller vad tror ni?

Hade det gått att ta dit maskin hade jag gärna gjort det men detta är inte ett särskilt tillgängligt område och vill försöka hålla nere åverkan på skogen, samtidigt som detta är en fara för förbipasserande.

Eftersom du inte tänker ta dit någon maskin så antar jag att du inte tänker ta reda på virket? I så fall så kan du ju bara låta bröthögen ligga som den gör till gagn för insekter och fågellivet.

Användarvisningsbild

Vindel ved  
#910206Delar blir nog absolut liggandes men jag måst först å främst få ner helvetet detta är ändå relativt vältrafikerat (vandringsled) och vill absolut inte att detta drattar på någon, sedan måste rotvältan stängas. Vissa delar kan nog absolut bli ved av eller så, några av de mindre björarkarna är ändå fina mem prion här ligger mset i säkerheten för alla so. Vistas i och runt träden

TS

maltex  
#910211Enklast är väl att börja med det som ligger överst,så börja med den stora. Stormkap eller ett mer eller mindre öppet motkap på lämpligaste stället blir nog bra.

jannee  
#910239Av bilderna att döma är det enkelt att upparbeta bröten, nu kan bilderna ljuga.
Börja bara med det enklaste för att längre fram eller senare såga loss den grova granen.
Känner du dig osäker, be då någon med lite större kunskap.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#910240Att få eller lämna råd om hur man angriper en bröt med vindfällen blir inget som man kan lita på alltför mycket. Det blir nåt man bör se i verkligheten och sedan kan man få byta beslut hela tiden efterhand man håller på. Visst kan man fråga om råd men dessa är sällan lika. Vart leder då detta? Jo, man får träna upp sej ev. Med en mer erfaren på plats. Man får börja upparbeta annat än stora brötar för att skaffa sej kunskap om sina grepp och vart det tar vägen innan allt ligger på backen. Det finns också brötar som har väldigt stora risker. Bästa frågan är redan ställd. Ska du ta rätt på något, så ta dit maskin redan vid upparbetningen så kan du ju säkra och dra. Vandringsleden stänger du bara av. Du kan lämna din bröt så lär sej folk hur naturen fungerar. Man kan inte hålla på och tillrättalägga för nåt slags allmänintresse/allemansrätt.
Tänkte jag.

Användarvisningsbild

HogbergetsVilma  
jannee skrev:Av bilderna att döma är det enkelt att upparbeta bröten, nu kan bilderna ljuga.
Börja bara med det enklaste för att längre fram eller senare såga loss den grova granen.
Känner du dig osäker, be då någon med lite större kunskap.

Sådär skulle jag också göra. Från ytterkanterna/överst med det enklaste för att sedan få en bättre överblick på dom träden som är svårare och kunna ta ett vettigt beslut över hur dom ska tas om hand. Även kvistning innan rotkap så gott det går för att få bättre överblick om ev spänningar. Chansa inte.

Användarvisningsbild

MartinH  
#915028Skulle vara intressant att veta hur du löste detta Vindel Ved?

När jag ser bilderna tänker jag spänningar mellan träden, och arbeta utifrån hur träden spänner mellan varandra. Det kan i vissa fall vara bra att kvista först (där det går), då kan spänningar släppa och du får en bättre bild hur träden ligger (kanske inte så tillämpligt på denna bröt dock, höjden på de båda granarna försvårar en del).

Här skulle jag nog jobba mig fram till och runt det stora granen och ha järnkoll på hur den rör sig, för där är den största risken. Näst största risken så klart runt den mindre granen.
Men hela tiden ha en flyktväg som är rensad från ris och grenar, både när du kapar runt stora och den lilla granen.
I ett tidigt skede rensa mellan stora och lilla granen.
Sedan är väl rekommendationen att vindfällen är inget ensamarbete.

Denna ordning skulle jag nog ta detta:
Roten till stora granen borde inte vara så stort problem att kapa av och välta ned genom ett kapa stammen vid roten (risken verkar liten att roten ska gå åt fel håll). Naturligtvis stå så att inte stammen kan slå dig om den ligger i spänn och ha en flyktväg. Då borde stora granen "stabilisera sig" lite mer och du kan jobba vidare (finns bra instruktionsvideos på Youtube har jag för mig).
Sedan rensa runt nedre delen både på höger och vänster sida av den stora granen och kapa den sektionsvis.
I bästa fall så åker den ned eftersom och blir lättare att komma åt.

Sedan jobba med lilla granen till höger med samma försiktighet och börja med denna rot, för även detta träd är starkt nog att ge ett ordentligt slag om det vill sig illa.

Sedan jobba utifrån vad som verkar lämpligast.

Det finns ju också handvinschar som är bra, vilka skulle kunna fungera och dra ut träden baklänges, åtminstone den mindre granen.

Men som sagt hur gick det?

Mvh!
MartinH

PS. Kunde inte låta bli att ge ett scenario fast det nog är löst vid detta laget. DS 😀

Användarvisningsbild

MartinH  
#915429Detta var denna film jag främst tänkte på, med instruktör från Skogskunskap Svante Hansson, den håller nog fortfarande måttet! 🙂:
Senast redigerad av MartinH tis 25 aug 2026, 21:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#915467Bra film men textningen föreslår ibland att man har med sig en vedkap 😉

Användarvisningsbild

MartinH  
#915584Ja ibland är det mycket att släpa på! 🙂 🙂 🙂

Användarvisningsbild

Raggarö  
#915590Stormen Alfrida ställde till det ordentligt längs Upplandskusten.

Rekordet: Vajerspel (traktor), 2 st. spakblock samt 4 st. grova spännband till ett bröte behöver jag förhoppningsvis inte använda igen....

Väldigt nöjd att jag kom ända fram med traktorn samt att det fanns gott om ankarpunkter att fästa alla laster i.

Djungelordspråket: "Man tar med sig det som behövs - och lite extra...." gällde även denna gång.

Raggarö

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).