tor 13 aug 2026, 21:25#915028Skulle vara intressant att veta hur du löste detta Vindel Ved?
När jag ser bilderna tänker jag spänningar mellan träden, och arbeta utifrån hur träden spänner mellan varandra. Det kan i vissa fall vara bra att kvista först (där det går), då kan spänningar släppa och du får en bättre bild hur träden ligger (kanske inte så tillämpligt på denna bröt dock, höjden på de båda granarna försvårar en del).
Här skulle jag nog jobba mig fram till och runt det stora granen och ha järnkoll på hur den rör sig, för där är den största risken. Näst största risken så klart runt den mindre granen.
Men hela tiden ha en flyktväg som är rensad från ris och grenar, både när du kapar runt stora och den lilla granen.
I ett tidigt skede rensa mellan stora och lilla granen.
Sedan är väl rekommendationen att vindfällen är inget ensamarbete.
Denna ordning skulle jag nog ta detta:
Roten till stora granen borde inte vara så stort problem att kapa av och välta ned genom ett kapa stammen vid roten (risken verkar liten att roten ska gå åt fel håll). Naturligtvis stå så att inte stammen kan slå dig om den ligger i spänn och ha en flyktväg. Då borde stora granen "stabilisera sig" lite mer och du kan jobba vidare (finns bra instruktionsvideos på Youtube har jag för mig).
Sedan rensa runt nedre delen både på höger och vänster sida av den stora granen och kapa den sektionsvis.
I bästa fall så åker den ned eftersom och blir lättare att komma åt.
Sedan jobba med lilla granen till höger med samma försiktighet och börja med denna rot, för även detta träd är starkt nog att ge ett ordentligt slag om det vill sig illa.
Sedan jobba utifrån vad som verkar lämpligast.
Det finns ju också handvinschar som är bra, vilka skulle kunna fungera och dra ut träden baklänges, åtminstone den mindre granen.
Men som sagt hur gick det?
Mvh!
MartinH
PS. Kunde inte låta bli att ge ett scenario fast det nog är löst vid detta laget. DS 😀