Trädfällning (arborist)

Fälla träd som är av 3 meter upp och hänger mot annat träd

12 inlägg 1834 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Fälla träd som är av 3 meter upp och hänger mot annat träd

Glad Entusiast  
#905741Hej! Jag har en björk som knäckts av vind för en tid sedan. Brottet är ca 3,5 meter upp och resten av trädet hänger mot ett grannträd. Har ni några förslag på hur jag plockar ner björken utan att skada mig? Har inte tillgång till skogsmaskiner eller traktorer. Har motorsåg, vinsch och begränsad erfarenhet. Träden står i skogen, ej på hustomt.

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Fälla träd som är av 3 meter upp och hänger mot annat tr

jannee  
#905743Gör ett fällhugg i 90 graders vinkel mot det håll trädet hänger, såga bara sedan av det.
Beakta åt vilket håll som är lämpligast, trädet vill säkert själv åt något håll.

alias  
Glad Entusiast skrev:Hej! Jag har en björk som knäckts av vind för en tid sedan. Brottet är ca 3,5 meter upp och resten av trädet hänger mot ett grannträd. Har ni några förslag på hur jag plockar ner björken utan att skada mig? Har inte tillgång till skogsmaskiner eller traktorer. Har motorsåg, vinsch och begränsad erfarenhet. Träden står i skogen, ej på hustomt.

Just "begränsad erfarenhet" gör att jag i all välmening rekommenderar dig att ta hjälp av någon som vet vad de håller på med.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

anersimyra  
#905747Jannees förslag brukar jag själv tillämpa men då med drygt femtio års erfarenhet i ryggen..🙂 eftersom du har begränsad erfarenhet så ska du absolut inte göra på det sättet. Eftersom du har tillgång till vinsch så kan du göra på två sätt beroende på vinschens styrka. Är det inte så mycket som håller kvar trädet vid brottet så kan du anbringa en lina så nära brottytan som möjligt på den del som ligger mot grannträdet. Linan slår man med fördel över och tillbaka för dubblad kraft. Linan kommer då att glida runt stammen och funktionen blir då densamma som ett anbringat kastblock. Alternativ två är att du kastar upp linan så nära toppen som möjligt vilket ger en rejäl hävstång när du sen drar toppen i sidled. Det tredje alternativet är att du tar hjälp av någon med adekvat utbildning och erfarenhet. Funkar inget av detta så ramlar trädet i sinom tid av sig självt..😛

Användarvisningsbild

anersimyra  
1770067017_img_0957.jpg
. Såhär om du förstår hur jag menar..🙂

Användarvisningsbild

Glad Entusiast  
#905955Tack för bra svar. Förtydligande kring "begränsad erfarenhet". Jag har fällt en del träd, har motorsågsutbildningen AB, vet hur man använder vändband och några andra knep. Köpte en liten skogsfastighet häromsistens så jag misstänker att jag kommer att hantera en del vindskadade träd framöver, så lika bra att i lugn och ro utvecklas och bygga erfarenhet. Ska till skogen i helgen, går förmodligen förbi trädet och funderar. Som ni säger, funderar jag tillräckligt länge ramlar det nog ner av sig själv. I fall att någon våghalsig och mycket riskvillig person läser: Det är en mycket dålig idé att fälla trädet som björken lutar mot!

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Glad Entusiast skrev:Tack för bra svar. Förtydligande kring "begränsad erfarenhet". Jag har fällt en del träd, har motorsågsutbildningen AB, vet hur man använder vändband och några andra knep. Köpte en liten skogsfastighet häromsistens så jag misstänker att jag kommer att hantera en del vindskadade träd framöver, så lika bra att i lugn och ro utvecklas och bygga erfarenhet. Ska till skogen i helgen, går förmodligen förbi trädet och funderar. Som ni säger, funderar jag tillräckligt länge ramlar det nog ner av sig själv. I fall att någon våghalsig och mycket riskvillig person läser: Det är en mycket dålig idé att fälla trädet som björken lutar mot!

Jag hade med en filmsnutt tänkt visa en metod som det avråds från men som är mycket effektiv såvida man är säker på att det kommer fungera. Dessvärre fungerade det inte med en videokommentar..FREDRIK..😛

Användarvisningsbild

MartinH  
#907494Har själv arbetat med vinsch till en vanligt jordbrukstraktor och de är starka.
Förslag:
Först fästa vinschen på bästa sätt så långt upp du kan på den bit som står rakt upp.
Sedan göra ett riktskär åt hållet du vill fälla trädet (inte stå under den lutande delen så klart).
Sedan göra fällskäret MEN lämna kvar ett bredare gångjärn så trädet inte rör på sig förrän du börjar dra med vinschen (här får du så klart vara uppmärksam om det skulle börja röra sig ändå).
Gå till vinschen och dra ned trädet.

OBS! Detta arbete ska/bör inte genomföras som ensamarbete!

Ett alternativ är också att jobba med säkra hörnet, förspänna med vinschen och med långt svärd kapa säkra hörnet och sedan dra ned trädet.
Det går också att jobba med förspänning på vinschen från början, men ytterligare försiktighet måste då så klart iaktas (trädet skulle kunna spjälka med detta alternativ om förspänningen blir för stark).

Mvh!
MartinH

Riga  
#907636Hänger på den här tråden o hoppas det är ok.
Som syns på bilderna, tall drygt 40 i brösthöjd, ligger på en rätt stor sten ca 7 meter från roten. Resten uppe i luften. Hur får man ner den utan att bättra på den mycket sorgliga statistiken, olyckor vid vindfällehuggning.
Vet ju inte vart stammen tar vägen om jag rotkapar hur avancerat stormkap jag än gör.
Nu lutar jag åt att göra någon form av V-kap där det ligger mot stenen.
Förslag mottages tacksamt.

tallen100  
#907637Det bästa många gånger är att börja kapa från toppen och neråt istället...

Riga  
#907645@Tallen

Syns inte på bilden men efter stenen är det drygt två meter till stammen.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#907648Börja med att kapa en stocklängd ut från roten och stå på hitsidan av stammen..🙂

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).