Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in
Glad Entusiast skrev:Hej! Jag har en björk som knäckts av vind för en tid sedan. Brottet är ca 3,5 meter upp och resten av trädet hänger mot ett grannträd. Har ni några förslag på hur jag plockar ner björken utan att skada mig? Har inte tillgång till skogsmaskiner eller traktorer. Har motorsåg, vinsch och begränsad erfarenhet. Träden står i skogen, ej på hustomt.
Glad Entusiast skrev:Tack för bra svar. Förtydligande kring "begränsad erfarenhet". Jag har fällt en del träd, har motorsågsutbildningen AB, vet hur man använder vändband och några andra knep. Köpte en liten skogsfastighet häromsistens så jag misstänker att jag kommer att hantera en del vindskadade träd framöver, så lika bra att i lugn och ro utvecklas och bygga erfarenhet. Ska till skogen i helgen, går förmodligen förbi trädet och funderar. Som ni säger, funderar jag tillräckligt länge ramlar det nog ner av sig själv. I fall att någon våghalsig och mycket riskvillig person läser: Det är en mycket dålig idé att fälla trädet som björken lutar mot!