Trädfällning (arborist)

Fälla träd på annans mark, försäkring?

10 inlägg 1801 visningar 1 följer Svara, dela mm...   

Fälla träd på annans mark, försäkring?

henrik_85  
#858887 Hej!

Har sökt lite på nätet och forumet, finns svaret i någon tidigare tråd får man gärna tipsa.

Jag ska fälla ett par träd och undrar vad som egentligen gäller om något mot förmodan går snett. Försäkringsbolaget var inte till mycket hjälp i frågan..
"Det är inga problem"

Jag har motorsågskort- men inte markägaren.
Inga pengar är inblandade och jag ska inte ha veden.

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Fälla träd på annans mark, försäkring?

hfab  
#858888 Vet inte om det är mycket till hjälp.

Enligt mitt försäkringsbolag (länsförsäkringar) gäller min gårdsförsäkring vid eventuell skada vid trädfällning hos annan.
Om jag debiterar över ett visst belopp för trädfällning, rekommenderar dom att jag kompletterar med en ansvarsförsäkring.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#859018 Vid skada är det i första hand den drabbade egendomens försäkring som ska täcka skadan och beroende på hur skadan uppstod så är det inte alls säkert att ditt eget bolag ersätter skada på annans egendom. Är den skadade egendomen oförsäkrad så kan det hända att ingen ersättning överhuvudtaget utgår från ditt försäkringsbolag. Om din utrustning havererar, eller att skadan sker på grund av orsaker du rimligen inte kunnat förutse så är risken stor att ditt bolag nekar ersättning av skada på annans egendom. Att det ligger till på det sättet är inget som jag tror, dessvärre så vet jag av egen erfarenhet att det ligger till på det sättet..😬🙂

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#863613 Gör det enkelt för mig, fäller inget på någon annans tomt.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
bengt.a skrev:Gör det enkelt för mig, fäller inget på någon annans tomt.

Vad du gör eller inte gör är inte svar på trådskaparens fråga. Själv gör jag sådant efter noggrann riskbedömning. Kan något gå fel så får det vara.

hfab skrev:Vet inte om det är mycket till hjälp.

Enligt mitt försäkringsbolag (länsförsäkringar) gäller min gårdsförsäkring vid eventuell skada vid trädfällning hos annan.
Om jag debiterar över ett visst belopp för trädfällning, rekommenderar dom att jag kompletterar med en ansvarsförsäkring.

Betänk att det är höga självrisker på gårdsförsäkringen så det blir kännbart även om bolaget tar skadan. Så är det inte bara det ekonomiska. Det är skammen, nesan och våndan av att ha ställt till något.

hfab  
Skogsola skrev:
Betänk att det är höga självrisker på gårdsförsäkringen så det blir kännbart även om bolaget tar skadan. Så är det inte bara det ekonomiska. Det är skammen, nesan och våndan av att ha ställt till något.

Ska det resonemanget tolkas som att ingen ska fälla träd åt någon annan?

#863701 Absolut ska man göra det. Men man ska veta vad man håller på med. Man ska inte göra det på fyllan i entusiasm över att ha köpt en billig kinessåg på Jula på Black Friday.

hfab  
Skogsola skrev:Man ska inte göra det på fyllan i entusiasm över att ha köpt en billig kinessåg på Jula på Black Friday.

Typiskt.
Det är ju så jag jobbar 🤣

Tosca  
#863711 Jag gör en del trädfällning på andras tomter, jag har en ansvarsförsäkring som ska täcka om det går fel.
Jag talade om för försäkringsbolaget vilka jobb jag skulle göra, så de la upp en som ska passa.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).