Trädfällning (arborist)

HUr skulle ni gjort här ?(Stormfälld gran)

36 inlägg 11475 visningar 10 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

HUr skulle ni gjort här ?(Stormfälld gran)

Sågad  
#831828Hyggligt grov gran enligt bilden.

Stormfälld in i en ek och ligger där fast i en klyka som inte kommer att ge sig.
Roten ligger i en slänt som ger motlut så att få ut och ner den i den riktningen utan en herrejösses vinsch är väl uteslutet.

Vill helst inte gör ved av den, så hur skulle ni göra då (utan en herrejösses vinsch) ?

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HUr skulle ni gjort här ?(Stormfälld gran)

lv_101  
#831835Om du kan få ner den i arbetshöjd och inte gör timmer, massa eller ved av den, då kan du kanske fundera på att såga plank med en timmerjigg på plats ? Jag gjorde så nyligen med en vindfälld gran, den var dock snäll nog att den la sig i bekväm arbetshöjd direkt...En enkel timmerjigg koster inte mycket.

Användarvisningsbild

Vildmark  
#831838Går det inte fälla eken åt detta håll, och björken så välter de i backen. Beror lite på hur klykan ser ut för man vill inte stå och få granen över sig. Har själv gjort såna fällningar vid ett par tillfällen. Eller om du kan kapa en 3 meters bit och få ner änden på granen, kan hända att det släpper något i klykan.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#831839Då återstår nog bara att lumpa ner den till ved..🙂

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#831840Det finns en teknik som heter "kana på slana" t.ex.
där man tar ner t.o.m. utan vinsch. Slanan reducerar dragkraften drastiskt och man behöver inte alls någon " herrejösses vinsch" 😀

Användarvisningsbild

Vildmark  
#831841Beror ju lite på hur hårt den sitter i klykan med förstås.

maltex  
#831842Rotkapa, vinch eller baxa bakåt om det går. Annars är det väl bara att lumpa tills det går att få den bakåt eller den ramlar ner.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Vildmark skrev:Går det inte fälla eken åt detta håll, och björken så välter de i backen.
Att fälla det träd som blivit påfällt är no-no i alla motorsågsutbildningar jag känner till. Maltex förslag är mycket bra.

Användarvisningsbild

Vildmark  
#831845Ok. Glöm att jag sa så. Det blir nog bäst.

jannee  
#831846Du får dra ned den med vinsch - vajerspel.
Hur transporterar du ut virket, använd dig av samma redskap.
Spelar INGEN roll hur mycket du lumpar, det slutar bara med att toppen hänger kvar i eken.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#831849Lägg märke till att borregranen fastnar i en klyka på en tämligen smäcker ek precis när vi dragit den av stubben. Trots en dragkraft om 7,2 ton så satt den som gjuten i klykan. Granen lättade flera meter från backen och eken spändes likt en gigantisk pilbåge..😅 ner kom den först efter det att vinschen anbringats i 180 grader åt motsatt håll så att grantoppen knäcktes..🙂.

Användarvisningsbild

anersimyra  
th skrev:Det finns en teknik som heter "kana på slana" t.ex.
där man tar ner t.o.m. utan vinsch. Slanan reducerar dragkraften drastiskt och man behöver inte alls någon " herrejösses vinsch" 😀

Sett ur en skojigare vinkel..😃.

Användarvisningsbild

Sågad  
#831855Många förslag här, att kapa eken som dessutom står i båge är helt uteslutet, jag tänker leva ett tag till…

Granen är ca 70cm i brösthöjd och kommer att lägga sig på backen med stubben i vägen rakt uppåt slänten när jag rotkapar. Kanske kana på slana i sidled?

Jag funderar annars på att få upp en wire i övre delen och dra den bort från eken och fotografen, ett par meter fritt till en Björk åt det hållet. Risken är att eken bara följer med och då är det ogjort.

TS

maltex  
#831857Det går att kapa med brytmån och dra uppåt bakåt. Annars kapa av och dra snett bakåt åt lämpligt håll. Koppla så du får lite lyft på rotändan.

jannee  
#831867Hade det varit för 55 år sedan hade jag gått upp och sågat av granen strax innan eken, för att senare glida ned på det rep jag hade satt fast mig med i eken.
Eller hade jag sågat av en del av klykan på eken, då hade jag bara stått kvar på granen medans den gått ned..
Tror om du vill eller inte men det är en ganska ofarlig manöver, granen går nämligen RAKT ned, snurrar inte alls och står du bara stadigt, inga som helst problem, dessutom landar granen mjukt - ja ,jag har gjort liknande MÅNGA ggr och jag lever fortfarande och har hälsan kvar.
Ser och låter farligt, men det är det INTE:

Jag vet att jag blir idiotförklarad, har blivit det många ggr, men ser f*n ta mycket värre ut än det är.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).