Trädfällning (arborist)

Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

35 inlägg 11686 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

Torbjörn Johnsen  
#799248 Husqvarna presenterade flera nya produkter på ett pressevent igår. Bl a en ny version av Husqvarna 560/562 XM Mark II som vi skrev om i tråden Husqvarna släpper 560 XP och 562 XP Mark II

En annan nyhet som nu lanseras är en version av batterisågen 540i XP som kallas 542i XP. Det är enligt Husqvarna världens första batterisåg med koppling. Sågen är främst avsedd för arborister och den finns både som "vanlig" motorsåg och som topphandsåg (T542i XP). Tidigare batterisågar har inte haft någon cetrifugalkoppling (som finns på alla bensinsågar) utan kedjan har gått igång eller stoppat direkt när man tryckt in eller släppt gasen. Husqvarna 542i XP blir nu den första batterisågen med koppling och det här ska enligt Husqvarna öka precisionen i arbetet. Något som är efterfrågat från arborister.

De nya batterisågarna finns även i en XPG-version som har handtagsvärme.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

anersimyra  
#799254 Det var mycket märkligt då samtliga användare av batterisågar som jag hilltils träffat (och de är många) påtalat just att precisionen vid uppstart är minst lika bra som på en såg med koppling..🤔 dessutom skriver jag själv under på att en koppling absolut inte behövs för det som påstås.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

tallen100  
#799256
anersimyra skrev:Det var mycket märkligt då samtliga användare av batterisågar som jag hilltils träffat (och de är många) påtalat just att precisionen vid uppstart är minst lika bra som på en såg med koppling..🤔 dessutom skriver jag själv under på att en koppling absolut inte behövs för det som påstås.

Det är som jag misstänkt, det går inte att lita på er 😆😉

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799258 Just frånvaron av koppling gör ju att underhållet och slitage minskar. Har de kedjebroms med bromsband nu också då, som måste rengöras och ibland går sönder.

Enda fördelen är väl om kedjespäninnge blir bättre än på 535i, vet inte hur den ser ut på 540i?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

anersimyra  
#799259
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Det var mycket märkligt då samtliga användare av batterisågar som jag hilltils träffat (och de är många) påtalat just att precisionen vid uppstart är minst lika bra som på en såg med koppling..🤔 dessutom skriver jag själv under på att en koppling absolut inte behövs för det som påstås.

Det är som jag misstänkt, det går inte att lita på er 😆😉

Den dagen de prissänker sågen till det rätta värdet och inte tar ut fantasipriser på de få ingående kineskomponenterna så kan jag tänka mig att köpa en ny. Men då ska styrenheten som är den del som i de flesta fall fallerar vara ordentligt kapslad mot väta. Uppe på det så får de se till att luftfiltret ingår i en del som är försedd med snabbspännen så att man lätt kommer åt att blåsa rent runt själva motorn. Snacket om att arborister ”efterfrågar” en såg med koppling tror jag inte för ett ögonblick på av det enkla skälet att precisionen redan är lika bra, eller t.o.m bättre än på en såg försedd med koppling. Fixar de inte till sågen på det sätt som jag beskrivit så kommer jag aldrig i helvete att köpa en ny och resten av mina batterimaskiner kommer fortsatt att vara förvisade till utrymmet där jag förvarar mina trädgårdsmaskiner..😎

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

anersimyra  
#799261
Mangan skrev:Just frånvaron av koppling gör ju att underhållet och slitage minskar. Har de kedjebroms med bromsband nu också då, som måste rengöras och ibland går sönder.

Enda fördelen är väl om kedjespäninnge blir bättre än på 535i, vet inte hur den ser ut på 540i?

Bromsband finns även på 540i och övriga batterisågar..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799263 Jasså? Inte på 535i i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799290 Vi får väl avvakta Skogsforums test med den nya 542i XP och se hur den står sig mot 543:an och inte minst den gamla 242:an i prestanda.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

anersimyra  
#799294
Mangan skrev:Jasså? Inte på 535i i alla fall.

Det har du rätt i, på 535 är det en fjäderbelastad tapp som låser motoraxeln..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799371 Tydligen så ska 542i XP få SP33G-kedjan (1,3 mm 0.325" X-cut), enligt Husqvarnas pressrelease Nonkan - Husqvarna släpper 560 XP och 562 XP Mark II
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

Williamm  
#799407
Niking skrev:Tydligen så ska 542i XP få SP33G-kedjan (1,3 mm 0.325" X-cut), enligt Husqvarnas pressrelease Nonkan - Husqvarna släpper 560 XP och 562 XP Mark II
/Niklas

Det låter lovande.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799447 Frågan är ju om 542i XP så småningom kommer i en triobrake-version.

242:an fanns ju med TAC, föregångaren till triobrake, vilket är bra.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#804109 Maskinklippet har den listad som slutsåld. Och deras tool only-pris är 10995 kr.
https://www.maskinklippet.se/skog/motor ... rimotorsag
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#819587 Maskinklippet har nu 540 för 8289:- och 542 för 9590:-

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

hva555  
#836368 Var ute och rensade bort ris o pinnar efter vårens vedfällning så bara 542an var med. På hemvägen passerade jag en gammal torrek som legat över muren till grannen i några år och passade på att prova lilla batterisågen. Tog bara 1 snäpp på elsoppamätaren med lilla batteriet för alla pinnar och eken. Den gick rätt bra även om det inte är en 346a.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).