Trädfällning (arborist)

Försäkring vid fällning av fel träd.

28 inlägg 9626 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Försäkring vid fällning av fel träd.

Ekkah  
#777168 Hej!
Har haft eget företag med trädfällning i drygt 3 år, jobbat lite kväll/helg bredvid mitt vanliga kontorsjobb. Sedan start har jag en vanlig företagsförsäkring (ansvar + rättskydd, ska täcka upp till 10 miljoner per jobb).
Nu blev det olyckligt idag, ingen skada på person eller material - men jag fällde fel träd på en privat tomt. Jag känner kunden lite privat och har gjort två jobb där tidigare.
Kunden var inte hemma när jag fällde, och det var helt enkelt ett missförstånd - jag trodde alla tre hägg-stammar skulle ned, men de hade bara önskat en av stammarna.
Det tråkiga här är att de nyss byggt ett uterum bakom häggen; de hade tänkt att kvarvarande träd skulle ge skugga - men nu kommer det blir bastu där när solen trycker på.

Jag kommer kontakta mitt försäkringsbolag och höra vad som ev kan täckas av försäkring. Antar att en viktig punkt är att om min försäkring ska täcka kostnad så bör felet vara mitt, så jag tänkte bara höra om någon varit i liknande sits och har är bra (och regelrätt!) strategi.
En ev återställning har jag dålig koll på; men allt från parasoll/segelduk/återplantering-litet-el-stort-träd är kanske något.

mvh en med klump i magen...



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Försäkring vid fällning av fel träd.

anersimyra  
#777206 Eftersom det var frågan om en Hägg så är det lite tur i oturen då det snabbt skjuter nya skott från stubben och de växer snabbt. I somras råkade vi fälla en ca 7-8 meter hög gran på en privat tomt, vi har erbjudit oss att återplantera med valfri barrväxt i tvåmetersklassen men husägarens särbo har beslutat sig för att ställa oresonligt höga krav på återplantering av ett minst lika högt träd. Respektive försäkringsbolag är involverade men ännu har vi inget hört i ärendet. Men rent generellt så är det den skadedrabbades försäkring som ska täcka skador som uppstår på fastigheten, du ska helt enkelt uppmana din kund att kontakta sitt bolag som i sin tur kontaktar ditt bolag. Hur bolagen ställer sig i ditt fall är ju svårt att säga när beställningen varit såpass oklar att det slutade som det gjorde..🤔

Avatar Fallback

Re: Försäkring vid fällning av fel träd.

Hema  
#777212
anersimyra skrev:Eftersom det var frågan om en Hägg så är det lite tur i oturen då det snabbt skjuter nya skott från stubben och de växer snabbt. I somras råkade vi fälla en ca 7-8 meter hög gran på en privat tomt, vi har erbjudit oss att återplantera med valfri barrväxt i tvåmetersklassen men husägarens särbo har beslutat sig för att ställa oresonligt höga krav på återplantering av ett minst lika högt träd. Respektive försäkringsbolag är involverade men ännu har vi inget hört i ärendet. Men rent generellt så är det den skadedrabbades försäkring som ska täcka skador som uppstår på fastigheten, du ska helt enkelt uppmana din kund att kontakta sitt bolag som i sin tur kontaktar ditt bolag. Hur bolagen ställer sig i ditt fall är ju svårt att säga när beställningen varit såpass oklar att det slutade som det gjorde..🤔

Särbon? Vad drabbar det henne om hon inte bor där? Folk asså..

Användarvisningsbild

Re: Försäkring vid fällning av fel träd.

anersimyra  
#777218
Hema skrev:
anersimyra skrev:Eftersom det var frågan om en Hägg så är det lite tur i oturen då det snabbt skjuter nya skott från stubben och de växer snabbt. I somras råkade vi fälla en ca 7-8 meter hög gran på en privat tomt, vi har erbjudit oss att återplantera med valfri barrväxt i tvåmetersklassen men husägarens särbo har beslutat sig för att ställa oresonligt höga krav på återplantering av ett minst lika högt träd. Respektive försäkringsbolag är involverade men ännu har vi inget hört i ärendet. Men rent generellt så är det den skadedrabbades försäkring som ska täcka skador som uppstår på fastigheten, du ska helt enkelt uppmana din kund att kontakta sitt bolag som i sin tur kontaktar ditt bolag. Hur bolagen ställer sig i ditt fall är ju svårt att säga när beställningen varit såpass oklar att det slutade som det gjorde..🤔

Särbon? Vad drabbar det henne om hon inte bor där? Folk asså..

Särbon är en ovanligt magsur gubbe..😂

Avatar Fallback

Re: Försäkring vid fällning av fel träd.

uffejohan  
#777225 Utan att veta detaljer är detta sannolikt inte en försäkringsfråga. Din ansvarsförsäkring täcker person- och/eller sakskada. Här har ingen eller inget skadats eller gått sönder. Däremot har du utfört jobbet på fel sätt och då är det frågan om fel levererad tjänst eller produkt och då gäller inte gängse ansvarsförsäkring.

Användarvisningsbild

Re: Försäkring vid fällning av fel träd.

anersimyra  
#777227
uffejohan skrev:Utan att veta detaljer är detta sannolikt inte en försäkringsfråga. Din ansvarsförsäkring täcker person- och/eller sakskada. Här har ingen eller inget skadats eller gått sönder. Däremot har du utfört jobbet på fel sätt och då är det frågan om fel levererad tjänst eller produkt och då gäller inte gängse ansvarsförsäkring.

Trädet har ju i högsta grad ”gått sönder”..🙂

Avatar Fallback

Re: Försäkring vid fällning av fel träd.

uffejohan  
#777228 Nja, uppdraget var ju att fälla trädet och i den meningen gick det inte sönder…..hade han däremot fällt trädet och det i sin tur slagit sönder huset, hade nog försäkringen täckt skadorna på huset, inte själva trädet. Vårdslöst kanske, men orsak och verkan….

Användarvisningsbild

Re: Försäkring vid fällning av fel träd.

Elis76  
#777229 Jag tror nog också att @uffejohan har rätt att detta inte är någon försäkringsfråga.

Om målsägaren däremot skulle stämma den som sågat ner kärandes träd och begära skadestånd, skulle den svarande eventuellt kunna åberopa rättskyddet i sin försäkring.

Att såga ner grannens träd är ett vanligt tvistemål i domstolarna. Dock är rättsläget solklart och alla mål som jag följt de senaste 25 åren har utfallit till sakägarens fördel. Dvs, den svarande har tvingats ersätta målsägaren enligt skadeståndsrättsliga principer och även bära dennes juridiska kostnader.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/fyllesagning-upp-i-hd
Senast redigerad av Elis76 mån 31 okt 2022, 09:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Försäkring vid fällning av fel träd.

Ekkah  
#777230 Tack för att ni delar erfarenheter, mycket värdefullt.
Jag kan förtydliga att det i mina ögon är ett missförstånd; min uppfattning är alltså att den kommunikation vi haft kan tolkas till bådas fördel. Å ena sidan kan man alltså tolka att jag fällt träd enligt önskemål, men å andra sidan kan man tolka att jag har fällt mer än som önskats. Jag har svårt att se att man entydigt kan peka på någon parts 'fel' här.
Hur som helst, jag och kunden ska talas vid och förmodligen gör vi som @anersimyra föreslår - kundens försäkringsbolag får driva frågan.
Kan posta vidare här hur det går för den nyfikne.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Försäkring vid fällning av fel träd.

Otik  
#777231 Skulle bli mycket förvånad om din ansvarsförsäkring inte täcker eventuella kostnader minus självrisk. Ring ditt försäkringsbolag och kolla vad som gäller. Tror du kan vara helt lugn men blir intressant att följa.

Avatar Fallback

Re: Försäkring vid fällning av fel träd.

Hema  
#777236
anersimyra skrev:
Hema skrev:
anersimyra skrev:Eftersom det var frågan om en Hägg så är det lite tur i oturen då det snabbt skjuter nya skott från stubben och de växer snabbt. I somras råkade vi fälla en ca 7-8 meter hög gran på en privat tomt, vi har erbjudit oss att återplantera med valfri barrväxt i tvåmetersklassen men husägarens särbo har beslutat sig för att ställa oresonligt höga krav på återplantering av ett minst lika högt träd. Respektive försäkringsbolag är involverade men ännu har vi inget hört i ärendet. Men rent generellt så är det den skadedrabbades försäkring som ska täcka skador som uppstår på fastigheten, du ska helt enkelt uppmana din kund att kontakta sitt bolag som i sin tur kontaktar ditt bolag. Hur bolagen ställer sig i ditt fall är ju svårt att säga när beställningen varit såpass oklar att det slutade som det gjorde..🤔

Särbon? Vad drabbar det henne om hon inte bor där? Folk asså..

Särbon är en ovanligt magsur gubbe..😂

Illa att jag hade fördomar. Ska uttrycka mig visare framöver. 👍 🙂

Användarvisningsbild

Re: Försäkring vid fällning av fel träd.

anersimyra  
#777237 Att det är ett försäkringsärende råder det ingen som helst tvekan om. Vi har just exakt ett sådant pågående ärende där personal på det företag jag arbetar åt på grund av otydlig kommunikation felaktigt fällt ett träd.

Avatar Fallback

Re: Försäkring vid fällning av fel träd.

uffejohan  
#777312 Alltid kul med folk som är tvärsäkra👍👍

Användarvisningsbild

Re: Försäkring vid fällning av fel träd.

anersimyra  
#777316
uffejohan skrev:Alltid kul med folk som är tvärsäkra👍👍

Vad är det du har så svårt att fatta..🤣 felfällningen som jag berättat om här ovan ledde till ett nu pågående försäkringsärende och att det ligger till på det sättet är jag jävligt tvärsäker på.

Avatar Fallback

Re: Försäkring vid fällning av fel träd.

tallen100  
#777319
anersimyra skrev:
uffejohan skrev:Alltid kul med folk som är tvärsäkra👍👍

Vad är det du har så svårt att fatta..🤣 felfällningen som jag berättat om här ovan ledde till ett nu pågående försäkringsärende och att det ligger till på det sättet är jag jävligt tvärsäker på.

Det kan du försäkra 😉 😂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).