anersimyra skrev:Tänker du skaffa ATV så ska du absolut kontakta skatteverket innan eventuellt köp och detsamma gäller om du skaffar en aldrig så liten och billig båt om en sådan kan komma att användas i verksamheten.
anersimyra skrev:Tänker du skaffa ATV så ska du absolut kontakta skatteverket innan eventuellt köp och detsamma gäller om du skaffar en aldrig så liten och billig båt om en sådan kan komma att användas i verksamheten.
busholle skrev:anersimyra skrev:Tänker du skaffa ATV så ska du absolut kontakta skatteverket innan eventuellt köp och detsamma gäller om du skaffar en aldrig så liten och billig båt om en sådan kan komma att användas i verksamheten.
Efter vad jag hört så ska man skita i båten sålänge man inte har yrkesfiskarlicens. Dykfirmor med flera anställda har nekats avdrag för båt. Resonemanget är rätt lika det för ATV i AB, förmånsbeskattningen blir så orimlig att folk ledsnar.
alias skrev:anersimyra skrev:Tänker du skaffa ATV så ska du absolut kontakta skatteverket innan eventuellt köp och detsamma gäller om du skaffar en aldrig så liten och billig båt om en sådan kan komma att användas i verksamheten.
Fanns det inte rätt stora skillnader på verksamhetsformerna enskild firma och aktiebolag, i vart fall när det gällde ATV (om det kan ha varit fenomenen uttagsbeskattning v.s. förmånsbeskattning)?
Kan det ha varit @Svampbob som skrev något om detta för ett antal år sedan?
MVH
Alias
Sigges skrev:Tack för era svar.
Jag har alltså inte för avsikt att köpa bra-att-ha-saker för privat bruk utan tanken är att inköp även ska klara en granskning.
Jag behöver verktyg i verksamheten och även kompressor. Tänker att det funkar lika som företagets släpvagn. Det är klart att denna kan nyttjas privat. Likaså kan mina motorsågar också användas privat.
Förstår att det är en bedömningsfråga men är ute efter lite vad som är ”standard” och lite hur ni andra gjort.
anersimyra skrev:alias skrev:anersimyra skrev:Tänker du skaffa ATV så ska du absolut kontakta skatteverket innan eventuellt köp och detsamma gäller om du skaffar en aldrig så liten och billig båt om en sådan kan komma att användas i verksamheten.
Fanns det inte rätt stora skillnader på verksamhetsformerna enskild firma och aktiebolag, i vart fall när det gällde ATV (om det kan ha varit fenomenen uttagsbeskattning v.s. förmånsbeskattning)?
Kan det ha varit @Svampbob som skrev något om detta för ett antal år sedan?
MVH
Alias
Det var som sagt ”svampbob” och jag hade ett likadant ekipage som jag skyndade mig att sälja.
JerryH skrev:Sigges skrev:Tack för era svar.
Jag har alltså inte för avsikt att köpa bra-att-ha-saker för privat bruk utan tanken är att inköp även ska klara en granskning.
Jag behöver verktyg i verksamheten och även kompressor. Tänker att det funkar lika som företagets släpvagn. Det är klart att denna kan nyttjas privat. Likaså kan mina motorsågar också användas privat.
Förstår att det är en bedömningsfråga men är ute efter lite vad som är ”standard” och lite hur ni andra gjort.
Har man en jord- o skogsbruksfastighet så är det som tidigare nämnt lite större behov av maskiner o utrustning att hålla byggnader etc vid liv jämfört med att bo i lägenhet. Sen vad verktygsvagnen kostar är väl av mindre vikt, om det inte redan är så att du köpt verktyg för lika mycket. Är det de första verktygen du köper så blir det ju större summor. Och kompresser är la ändå ett måste att ha, man kan ju itne stå med en cykelpump när man behöver pumpa däcken på traktorn.
svampbob skrev:JerryH skrev:Sigges skrev:Tack för era svar.
Har man en jord- o skogsbruksfastighet så är det som tidigare nämnt lite större behov av maskiner o utrustning att hålla byggnader etc vid liv jämfört med att bo i lägenhet. Sen vad verktygsvagnen kostar är väl av mindre vikt, om det inte redan är så att du köpt verktyg för lika mycket. Är det de första verktygen du köper så blir det ju större summor. Och kompresser är la ändå ett måste att ha, man kan ju itne stå med en cykelpump när man behöver pumpa däcken på traktorn.
Jag har pumpat skogsvagnen ute i skogen med cykelpump. Det resulterade i ömma muskler.