Trädfällning (arborist)

Köpa verktyg etc på firman

18 inlägg 12162 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa verktyg etc på firman

Sigges  
#763648 Hej!

Har en EF som håller på med trädfällning. Jag är lite osäker på vad för inköp jag kan göra på firman.
Jag servar mina motorsågar själv och kommer även sköta service av släpvagn och kanske ATV om sådan köps in i framtiden.
Kan jag då köpa in en verktygsvagn för ca 20.000kr? En sån på hjul som har det mesta i verktygsväg.
Kan jag köpa in en kompressor med blåsutrustning?

Jag kommer behöva verktygen för service av företagets utrustning, jag behöver kompressor för att blåsa rent motorsågarna.

Jag kan, precis som med all annan utrustning jag har i firman, möjligheten att använda dessa privat. Ska jag tänka så kan knappt några inköp göras. Men hur bör jag själv resonera här om vad som är rimligt och rätt?

Vill inte behöva köpa saker privat jag kommer använda i företaget.

Hur har ni gjort?

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Köpa verktyg etc på firman

Blondin 750  
#763656 De saker du räknar upp ska nog inte vara några problem överhuvudtaget med tanke på verksamheten. Ett exempel som kanske kan vara en smula utmanande för Skatteverket är väl att tex köpa en billyft och hävda att man byter till vinterdäck på firmabilen själv, och att man sedan har entusiastbilar som hobby, då får man nog vara beredd på att förklara sig.
Så länge det är rimligt och att verksamheten genererar överskott så är det nog lugnt med mycket bra-att-ha-saker som även kan användas privat.

Användarvisningsbild

Elis76  
#763663 Skatteverket gör/kan göra en skälighetsbedömning för avdrag i enskild näringsverksamhet.

Många glömmer lätt bort att det kommer in mer och mer AI "Artificell Intelligens" i de algoritmer som scannar av de inkomna deklarationerna. Det är sedan länge inte enbart ett mänskligt öga som utför granskningen.

Något annat som blir mer och mer vanligt är visselblåsare som tipsar Skatteverket.

Att som @Blondin 750 skriver:
- Så länge det är rimligt och att verksamheten genererar överskott så är det nog lugnt med mycket bra-att-ha-saker som även kan användas privat.

är inget jag skulle skriva då det inte följer skattelagstiftningen. Det är att uppmana till skattefusk att skriva att man kan köpa "bra-att-ha-saker" för att använda privat och yrka på avdrag härom i den enkilda näringsverksamheten.

Har man en gång hamnat under Skatteverkets lupp kan man räkna med hårfin granskning i framtiden. SKV drar sig inte för att kontinuerligt följa upp någon som man fastnat intresse för.

Tänk även på att om Du använder Dig av ett ombud/revisor vid upprättande av din bokföring/deklaration som tidigare fått nedslag av SKV, är sannolikheten stor att även Du blir extra kollad.

Vi diskuterade skattegranskning vid Norras senaste medlemsträff i Stockholm i våras, och exempel kom fram på skogsägare som vittnade om enskilda skattegranskare i bygden som bevakade dem.

Är Du osäker på vad Du kan begära avdrag för så ring skatterådgivningen, det är de de är till för.

Blondin 750  
#763675 Givetvis så menar jag just att vissa inventarier KAN användas privat, inte att det är huvudsyftet!! Självklart så vill ju ingen hamna under luppen och man måste alltid ha goda argument för sina avdrag.
Det är ju också olika förutsättningar om man bedriver en verksamhet med ett väldigt snävt verksamhetsområde och bor i en lägenhet kontra jord- och skogsbruk med en gård som bas. Det är ju milsvid skillnad i vad som behövs för ”verksamheten” och vad som KAN nyttjas för privata ändamål. Men för att säkra det så har jag givetvis en privat skruvdragare och även en i verkstan.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#763680 Tänker du skaffa ATV så ska du absolut kontakta skatteverket innan eventuellt köp och detsamma gäller om du skaffar en aldrig så liten och billig båt om en sådan kan komma att användas i verksamheten.

alias  
anersimyra skrev:Tänker du skaffa ATV så ska du absolut kontakta skatteverket innan eventuellt köp och detsamma gäller om du skaffar en aldrig så liten och billig båt om en sådan kan komma att användas i verksamheten.

Fanns det inte rätt stora skillnader på verksamhetsformerna enskild firma och aktiebolag, i vart fall när det gällde ATV (om det kan ha varit fenomenen uttagsbeskattning v.s. förmånsbeskattning)?

Kan det ha varit @Svampbob som skrev något om detta för ett antal år sedan?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Sigges  
#763690 Tack för era svar.

Jag har alltså inte för avsikt att köpa bra-att-ha-saker för privat bruk utan tanken är att inköp även ska klara en granskning.
Jag behöver verktyg i verksamheten och även kompressor. Tänker att det funkar lika som företagets släpvagn. Det är klart att denna kan nyttjas privat. Likaså kan mina motorsågar också användas privat.
Förstår att det är en bedömningsfråga men är ute efter lite vad som är ”standard” och lite hur ni andra gjort.

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
anersimyra skrev:Tänker du skaffa ATV så ska du absolut kontakta skatteverket innan eventuellt köp och detsamma gäller om du skaffar en aldrig så liten och billig båt om en sådan kan komma att användas i verksamheten.

Efter vad jag hört så ska man skita i båten sålänge man inte har yrkesfiskarlicens. Dykfirmor med flera anställda har nekats avdrag för båt. Resonemanget är rätt lika det för ATV i AB, förmånsbeskattningen blir så orimlig att folk ledsnar.

Användarvisningsbild

anersimyra  
busholle skrev:

Efter vad jag hört så ska man skita i båten sålänge man inte har yrkesfiskarlicens. Dykfirmor med flera anställda har nekats avdrag för båt. Resonemanget är rätt lika det för ATV i AB, förmånsbeskattningen blir så orimlig att folk ledsnar.

Jag har själv en liten snurrebåt inköpt på företaget då jag själv sysslar med dykeriverksamhet men vid en kontroll från myndigheten så åker jag dit på förmånsvärde oavsett om den enbart används i verksamheten. På västkusten åkte en entreprenör på förmånsbeskattning för en motoriserad arbetspråm så kravet för att slippa förmånsbeskattas för båt är tämligen höga..😳

Användarvisningsbild

anersimyra  
alias skrev:

Fanns det inte rätt stora skillnader på verksamhetsformerna enskild firma och aktiebolag, i vart fall när det gällde ATV (om det kan ha varit fenomenen uttagsbeskattning v.s. förmånsbeskattning)?

MVH
Alias

Det var som sagt ”svampbob” och jag hade ett likadant ekipage som jag skyndade mig att sälja.

Användarvisningsbild

JerryH  
Sigges skrev:Tack för era svar.

Jag har alltså inte för avsikt att köpa bra-att-ha-saker för privat bruk utan tanken är att inköp även ska klara en granskning.
Jag behöver verktyg i verksamheten och även kompressor. Tänker att det funkar lika som företagets släpvagn. Det är klart att denna kan nyttjas privat. Likaså kan mina motorsågar också användas privat.
Förstår att det är en bedömningsfråga men är ute efter lite vad som är ”standard” och lite hur ni andra gjort.

Har man en jord- o skogsbruksfastighet så är det som tidigare nämnt lite större behov av maskiner o utrustning att hålla byggnader etc vid liv jämfört med att bo i lägenhet. Sen vad verktygsvagnen kostar är väl av mindre vikt, om det inte redan är så att du köpt verktyg för lika mycket. Är det de första verktygen du köper så blir det ju större summor. Och kompresser är la ändå ett måste att ha, man kan ju itne stå med en cykelpump när man behöver pumpa däcken på traktorn.

Användarvisningsbild

svampbob  
anersimyra skrev:
alias skrev:

MVH
Alias

Det var som sagt ”svampbob” och jag hade ett likadant ekipage som jag skyndade mig att sälja.

Hade jag haft ATV på enskild firma så hade det nog gått bra men min stod på mitt AB. LRF stred för min sak hela vägen upp. Vill minnas att det slutade med två mot ett i sista instansen. Jag fick säkert böta 10 000 för att jag hade haft möjlighet att nöjjesköra.

Användarvisningsbild

svampbob  
JerryH skrev:

Har man en jord- o skogsbruksfastighet så är det som tidigare nämnt lite större behov av maskiner o utrustning att hålla byggnader etc vid liv jämfört med att bo i lägenhet. Sen vad verktygsvagnen kostar är väl av mindre vikt, om det inte redan är så att du köpt verktyg för lika mycket. Är det de första verktygen du köper så blir det ju större summor. Och kompresser är la ändå ett måste att ha, man kan ju itne stå med en cykelpump när man behöver pumpa däcken på traktorn.

Jag har pumpat skogsvagnen ute i skogen med cykelpump. Det resulterade i ömma muskler.

Användarvisningsbild

JerryH  
svampbob skrev:
JerryH skrev:

Jag har pumpat skogsvagnen ute i skogen med cykelpump. Det resulterade i ömma muskler.

Uppenbart arbetsmiljöproblem mao :)

Användarvisningsbild

Elis76  
#763769 Bakgrunden till det stränga regelverket för ATV:s torde härledas till att allt för många som deklarerade enskild firma köpte dessa mestadels för nöjes skull utan ett strikt behov för att idgka sin näring. Tacka f**n att Skatteverket drog åt tumskruvarna.

Motsvarande tuffa regler gäller numera även för: snöskotrar, snöslungor, gräsklippare, sky-lifts etc.

Nystartade näringsverksamheter verkar vara föremål för hårdare skattegranskning än äldre verksamheter.

Det är banne mig inte lätt att driva eget, vare sig man är aktiv eller passiv. Själv drar jag en lättnadens suck varje år när jag vet att min deklaration har gått igenom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).