Trädfällning (arborist)

Skogstomt, ca 60 träd, kostnad att fälla?

12 inlägg 10289 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogstomt, ca 60 träd, kostnad att fälla?

Daymaker  
#755336 Hej!

Jag hoppas att jag är på rätt forumdel.

Jag håller på och tittar på en tomt i Stockholm som är på ca 2500m2.
Tomten har ca 60-70 träd, några aspar, mest tallar och några björkar (som vi vill spara). Inget hus eller liknande på tomten idag.

Jag försöker nu skapa mig en uppfattning om hur mycket det skulle kosta att få bort dessa träd?

Om möjligt så skulle jag vilja ta vara på virket för panel eller golv.

Aspar har en omkrets på 220cm och tallarna 120cm. Längden är svår att uppskatta men omkretsen kanske säger en del om längden.

Någon som kan tipsa vart jag ska vända mig till?
Kan t.ex. husföretag som vi ska bygga med hantera detta? Eller är det utanför deras område?

Tacksam för alla svar:)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skogstomt, ca 60 träd, kostnad att fälla?

Ltjas  
#755339 I Stockholms området är det dyrt jämfört med övriga landet. Det finns en uppsjö med trädfällare också.
Med tanke på att det är en obebyggd tomt så får du inte dra Rut vilket man annars gör för trädfällning.
Kul att du vill ta hand om virket, det sker alldeles för sällan. Tyvärr är det inget din byggare kan använda då det inte är certifierat för hållbarhet/bärighet. Men det går bra att bygga altan o dyl som inte behöver bära något, med eget virke. Har du den tanken så rekommenderar jag att du köper ett eget sågverk från t ex Logosol.

Det är omöjligt att säga något pris. Manuell huggning från 600:- plus moms per timme.

Jag skulle kontakta 4-5 trädfällare och begära offerter. De är alltid gratis och är de inte det så är det ingen seriös trädfällare.
Se till att vara med när de kommer och tittar, det kan ge nya ”inputs” på lösningar. Begär att få fällningen separat och efterhanteringen separat på offerten så du inte behöver bestämma dig för en total lösning.

Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Skogstomt, ca 60 träd, kostnad att fälla?

Bax  
#755410 Lindveden - Slutavverkning Ekerö Rimligt pris?

Kanske den här tråden kan vara till lite hjälp om man bortser från diskussionen om entreprenörens offerter.

Användarvisningsbild

Re: Skogstomt, ca 60 träd, kostnad att fälla?

Älgfoderodlare  
#755435
Daymaker skrev:Hej!

Jag hoppas att jag är på rätt forumdel.

Jag håller på och tittar på en tomt i Stockholm som är på ca 2500m2.
Tomten har ca 60-70 träd, några aspar, mest tallar och några björkar (som vi vill spara). Inget hus eller liknande på tomten idag.

Jag försöker nu skapa mig en uppfattning om hur mycket det skulle kosta att få bort dessa träd?

Om möjligt så skulle jag vilja ta vara på virket för panel eller golv.

Aspar har en omkrets på 220cm och tallarna 120cm. Längden är svår att uppskatta men omkretsen kanske säger en del om längden.

Någon som kan tipsa vart jag ska vända mig till?
Kan t.ex. husföretag som vi ska bygga med hantera detta? Eller är det utanför deras område?

Tacksam för alla svar:)


Tomten ska väl bebyggas antar jag. Då det både tar tid o kräver kostnaden att ta hand om virket för att göra "nytta" i det nya / tänkta huset ( samt att det mesta , mer än 50 % går bort vid upparbetning ). Så skulle jag nog göra följande; Om ni INTE har bestämt läge än på huset på tomten, ta reda på HUR mycket som behöver tas bort i första skedet ( för huset, byggväg, VA, väderstrecksläge etc. ). Med de arter du säger finns där, så kan det i framtiden vara klart billigare o lönsammare att låta fler träd stå kvar som du kan ta till ved i framtiden ( vilket förutsätter att man installerar en kamin / vedspis ) för att spara energikostnader.
Så istället för en dyr Logosåg, köper du dig en billig motorsåg o har lite fritidssysselsättning under fina försommardagar.
Det kommer ju förmodligen inte att vara värt det att "invänta" den tid det tar för att du ska få till byggvirke av de träd du ämnar ta ner, alt. byta in mot virke. Men planera o se till att du / ni får huset färdigt först, o ta resten av tomten / veden allt eftersom.
Min ena syster gjorde ett liknande val, o jag tror inte de har ångrat sig. De har ved för myskvällar i kalla perioder o hade huset färdigt i tid ! Den andra tog ner allt för mycket för ljus o utsikt o tänkte göra ett byte, det ångrar de nog idag. Dyrt, onödigt dyrt !
Tid, planering o eko. är nog viktigare, än att se till ev. brukbar byggvara av eget virke.
" A man should broaden his horizons ! " D.v.s; Tänk väl i allt !

Avatar Fallback

Re: Skogstomt, ca 60 träd, kostnad att fälla?

jannee  
#755459 Ställer bara till med en massa besvär att ha stora träd på en tomt.
Ta bort alla som du vill kunna tänka dig avvara under den närmaste 40 års perioden.
Kostar skjortan att ta ned ett träd på en villatomt - om du måste leja in någon.
Gå i stället ut på sociala medier om att du kan tänka dig skänka/sälja bort ett 50 tal träd på en obebyggd villatomt.
Ta de även med sig riset kan det vara värt att ge bort alltihop.
Sanningen är så pass enkel att du ska vara själaglad om du kan bli kvitt träden och riset utan att det kostar dig ett femsiffrigt belopp.

Användarvisningsbild

Re: Skogstomt, ca 60 träd, kostnad att fälla?

anersimyra  
#755478 Fördelen av att tomten är belägen i Stockholm är tätheten av entreprenörer vilket ökar konkurrensen. Föreställningen om att priserna är höga just i Stockholm stämmer helt enkelt inte men ska kanske inte jämföras med en liten glesbygdskommun…🤑🤑🤑 ett tips är att du ringer mina kamrater på Handen skog som ordnar allt från fällning till borttransport..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Skogstomt, ca 60 träd, kostnad att fälla?

Daymaker  
#755557 Tack alla för svar och synvinklarna.
Träffade en trädfällare idag på tomten för att få ett hum om vad det kan tänkas gå på.
Ringde även runt till några andra som gjorde en grov uppskattning och dom låg rätt lika varandra. Dessa ville dock inte komma ut förrän jag köpt tomten.

Offerten landade iaf på 48000kr, då ingår fällning, moms och uppläggning vid tomtgräns. Förhoppningsvis går det att sälja riset och timmer för att täcka transporten. Några mindre sparar jag för att ta själv som ved i framtiden.

En sak som slog mig nu när jag läste tråden som länkades ovan var stubbrytning, misstänker att det behövs för att kunna få marken byggbar, lägga gräsmatta, bygga växthus, garage etc.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogstomt, ca 60 träd, kostnad att fälla?

jannee  
#755560 Eftersom du ska göra en byggnation måste du i vilket fall som helst ha dit en grävmaskin och denne kan enkelt ta bort stubbar och göra den grovplanering som kommer att behövas = allt görs samtidigt och borttransporteras/grävs ned (många stenar kan en duktig maskinist gräva ned (gömma), du minimerar kostnaden.
Virke men även riset bör du få lagt i vägkant = bilen som ska tugga i sig groten kan då stå på vägen.

Användarvisningsbild

Re: Skogstomt, ca 60 träd, kostnad att fälla?

anersimyra  
#755566
Daymaker skrev:Tack alla för svar och synvinklarna.
Träffade en trädfällare idag på tomten för att få ett hum om vad det kan tänkas gå på.
Ringde även runt till några andra som gjorde en grov uppskattning och dom låg rätt lika varandra. Dessa ville dock inte komma ut förrän jag köpt tomten.

Offerten landade iaf på 48000kr, då ingår fällning, moms och uppläggning vid tomtgräns. Förhoppningsvis går det att sälja riset och timmer för att täcka transporten. Några mindre sparar jag för att ta själv som ved i framtiden.

En sak som slog mig nu när jag läste tråden som länkades ovan var stubbrytning, misstänker att det behövs för att kunna få marken byggbar, lägga gräsmatta, bygga växthus, garage etc.

Slå bort tanken på att få något betalt för riset då det pris vi fick för flis från träddelar av grov barkborregran blev 5 kr kubiken färdigt flis och då var risvältan på närmare 1000 kubikmeter löst mått. Det finns ett fåtal flisbilar som kör i Stockholmstrakten men då eldningssäsongen slutar den 15 april så kan det ta lång tid att få dit dem och den som möjligen kan vara intresserad måste ha möjlighet att lagra flisen en längre tid. Den största aktören har nyligen sålt flisverksamheten till nya aktörer och jag är osäker på om de har möjlighet att lagra. Smidigast är att få en totalentreprenad som omfattar allt från fällning till borttransport av det fällda och då även brytning av stubbar och då får jag återigen rekommendera mina kamrater på Handen skog. Ring Mattias, Roger eller Jonny och hälsa från Anders..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Skogstomt, ca 60 träd, kostnad att fälla?

hfab  
#755567
Daymaker skrev:Tack alla för svar och synvinklarna.
Träffade en trädfällare idag på tomten för att få ett hum om vad det kan tänkas gå på.
Ringde även runt till några andra som gjorde en grov uppskattning och dom låg rätt lika varandra. Dessa ville dock inte komma ut förrän jag köpt tomten.

Offerten landade iaf på 48000kr, då ingår fällning, moms och uppläggning vid tomtgräns. Förhoppningsvis går det att sälja riset och timmer för att täcka transporten. Några mindre sparar jag för att ta själv som ved i framtiden.

En sak som slog mig nu när jag läste tråden som länkades ovan var stubbrytning, misstänker att det behövs för att kunna få marken byggbar, lägga gräsmatta, bygga växthus, garage etc.


Om jag hade fått 800kr/träd så skulle jag ha dragit in över 2 miljoner hittills i veckan.
För 48000 skulle jag nästan kunna traila ner en skördare från Norrbotten

Användarvisningsbild

Re: Skogstomt, ca 60 träd, kostnad att fälla?

Daymaker  
#755569 När vi gick igenom så tror jag det blev några fler träd än 60st. Men när/om detta sker så tar jag in några fler offerter och kontaktar Handen Skog 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstomt, ca 60 träd, kostnad att fälla?

anersimyra  
#755572
Daymaker skrev:När vi gick igenom så tror jag det blev några fler träd än 60st. Men när/om detta sker så tar jag in några fler offerter och kontaktar Handen Skog 😉

Ok, då blir det möjligen jag som fäller..😅👍 var är förresten fastigheten belägen?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).