Trädfällning (arborist)

Död fastnad vindfälla.

9 inlägg 5593 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Död fastnad vindfälla.

haqvor  
#744169 Jag har ett vindfälle som måste tas om hand men som jag gärna vill ha en liten koll på om jag tänker rätt. Det är ett dött träd som fastnade på ett annat friskt träd när det föll. Det blev en variabel för mycket för att jag ska känna mig helt bekväm.
Toppen av trädet splittrades när det föll och ligger utspridd på marken, trät i roten är väldigt poröst. Jag är orolig för vad som händer när jag sätter sågen i den.

Vad jag tänker är att eftersom stammen inte ligger emot någon annan stam så har jag förmodligen inte några spänningar i sidled och eftersom roten är död så har jag inte heller några större spänningar som vill dra tillbaka roten. Rotänden ligger dels på en sten en liten bit upp och dels på de rötter som är kvar i marken och med tanke på hur resten av roten ser ut så är de sannolikt avbrutna. Toppen har fastnat på några grenar och även om det inte är så mycket kvar av det som föll så är jag tveksam till om det går att vrida ner efter att stammen är kapad. Stämmer det är det bara rena böjspänningar i stammen med tryck på ovansidan och drag i undersidan.

1642450147_snitt.png


1642450145_snitt2.jpg


Trädet har fallit över en stengärdsgård och på andra sidan är det en slänt. Jag tänker att jag gör ett stormkap vid pilen/strecket men att jag står på ovansidan eftersom det är plan mark. Jag är medveten om att det egentligen är fel sida men att det är bättre än att stå i en slänt och nedanför trädet. Jag vill inte heller stå för nära roten eftersom den sannolikt faller framåt och möjligtvis kan rotera mot mig om jag står där. Eftersom veden är död så sparar jag ca 5 cm uppe och nere och avslutar med att kapa från ovansidan efter att ha tagit ett steg tillbaka. Om inte toppen faller kapar jag en längd till på samma sätt. Vill det inte då försöker jag vrida eller baxa det bakåt på en slana. Det är några torra grenar jag får se upp med vid det andra försöket. Verkar det här rimligt eller är det något jag borde göra annorlunda?

1642450145_topp1.jpg


Här sitter toppen fast.

Det är ingen större brådska men det borde vara nere innan helgen.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Död fastnad vindfälla.

anersimyra  
#744171 Den där ser tämligen ofarlig ut då den saknar spänningar och dessutom hänger lågt och någon farlig välta finns heller inte. Se bara till att stå på så sätt att stammen inte kan träffa dig om den hasar något i sidled..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Död fastnad vindfälla.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744172 Du har ingen vinsch? Ser ut som man kan dra ner med rot och allt...

Avatar Fallback

Re: Död fastnad vindfälla.

Elmhult  
#744189 Måste det bort? Låt det vara. Till våren kan det ha löst sig själv.

Avatar Fallback

Re: Död fastnad vindfälla.

jannee  
#744192 Av bilderna får man uppfattningen att trädet är helt dött (torrt), är då inte så tungt.
Du kan lugnt börja kapa upp stammen från rotänden.
Sågar du underifrån lär risken för att klämma var minimal.
Till slut har du bara torrskaten som hänger där uppe i skyn.
På sikt ramlar den troligtvis ned av sig själv, kan visserligen ta allt från dagar till flera år.

Användarvisningsbild

Re: Död fastnad vindfälla.

Sjögården  
#744197
Mangan skrev:Du har ingen vinsch? Ser ut som man kan dra ner med rot och allt...

En stropp i frontlastaren och dra bakåt så klarar du stengärdesgården också.
Låt den sedan ligga till mångfalden.. 😉

Avatar Fallback

Re: Död fastnad vindfälla.

haqvor  
#744318 Tack för alla svar!
Den måste tyvärr ner av flera anledningar och det faller på mig att få det gjort. Med lite tur så kanske det blåser lite till de närmaste dagarna så det sköter sig självt men innan helgen så behöver den ligga i backen. Den är helt död och torr så den saknar värde för andra än de som vill leva i den så efter att den ligger ner och roten är kapad så får den ligga kvar.
Det finns rotben som går ner en bra bit i marken och åt andra hållet ligger den mot en sten så att dra ner den utan att kapa roten först går inte med de grejer vi har.
Vinsch är en bra idé. Vi har en handvinsch som vi kan använda och det står en ek ganska bra till som vi kan fästa den i. Jag tänker mig att jag kapar roten som tidigare och försöker dra ner stammen i sidled. Grenarna den hänger på är inte så grova så de borde ge med sig om inte stammen går av istället, men då är ju problemet löst och vi står en bit ifrån.

   TS
Avatar Fallback

Re: Död fastnad vindfälla.

Piraboin  
#744327 jag rekommendera en vinsch på minst 1.5 t drag / lyftstyrka för att var säker på å dra till hela trädet har landat på marken efter du kapa av den se bar till att du har tillräckligt starka spännband / bogserlinor

Avatar Fallback

Re: Död fastnad vindfälla.

haqvor  
#744554 Ibland ska man ha lite tur. Det blåste mera här och grenen stammen hängde på gick av och allt låg på marken i morse. Att kapa upp så mycket så den blev ofarlig var helt odramatiskt. Det hela får ligga kvar till djuren som vill ha den. Tack för alla tips, de kommer säkert till användning!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).