Trädfällning (arborist)

Häckklippningsutrustning

2 inlägg 4176 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Häckklippningsutrustning

RTH  
#733512 Hej
Kanske inte direkt "skogsrelaterat" men någon av forumets arborister känner säkert til den här biten.
Sysslar med en del trädbeskärningar åt grannar och närområdet och många vill också ha sina häckar klippta. Har inte varit så sugen på dessa jobb och har bara en billig gammal sak som knappt duger till hemmabruk.

Om det blir aktuellt att ta emot häckklippningsjobb behövs bättre grejer. Vad rekommenderas? Kollat på både Husqvarna https://www.husqvarna.com/se/grasmatta- ... ksaxar/och Stihl. Har ingen aning om vad dessa kraftigare maskiner klarar av, topparna i en gamml granhäck blir ju lätt tjocka.
Klarar man alla arbetsmoment med tex 525HE långrigg eller behövs en sk "motorsågsmodell" som verkar ha kraftigare knivbalk? Kanske blir den långriggade också tyngre att arbeta med trots att vikten på ett ungefär är densamma?

Trevlig helg
Tobbe



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Häckklippningsutrustning

JensSkoog  
#733771 Jag har klipt några kilometer häck genom åren, och i det jobbet använder jag Stihls kombimaskin, KM130 R, med häcksaxförsats och bärselan RTS. Funkar hyfsad på normala häckar och bärselan letnar jobbet mycket. Om häckarna är höga, sätter jag på en förlängare, så når jag det mesta, Grova toppar och grenar tar jag med stamkvistarutrustningen på samma maskinen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).