Trädfällning (arborist)

Bok/Blodbok/Halvblod?

6 inlägg 5841 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bok/Blodbok/Halvblod?

Haze  
#718359 Står en liten bok i hagen här...Alla andra är antingen röda eller gröna, men den ena här är halvblodbok...nån som vet om det fenomenet?
😎 tacksam för svar



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bok/Blodbok/Halvblod?

JensSkoog  
#718553 Bok och blodbok är samma art, Fagus Sylvaticus. Blodbok har bara mycket röda pigmenter.
Finns många mellanstadier mellan röd och grön, och enligt dom som vet är det olika gener som styr det hela. Ålder på trädet kan också ha betydelse, och växtplats, samt vilken tid på året det är, isär med unga träd.

Användarvisningsbild

Re: Bok/Blodbok/Halvblod?

Haze  
#718599 Tack för svaret. Den sticker bara så otroligt mycket ut mot dom andra bokarna..som är från samma mammaträd. Och alla växer under mamma med samma förutsättningar, men det är bara den ena här som är delt 😊 den ska fredas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bok/Blodbok/Halvblod?

Brozzlaren  
#763286 Lånar tråden.
Har en 45 årig blodbok som för första året sätter en massa ollon. Hur gör jag bäst för att försöka gro dessa?
Funkar dom ungefär lika som ekollon bör det ju inte vara så svårt, eller måste man göra på annat sätt?
Ligger på Bokens nordgräns, har ett par mil till bokskogen i Molla.

Användarvisningsbild

Re: Bok/Blodbok/Halvblod?

JensSkoog  
#764452
Brozzlaren skrev:Lånar tråden.
Har en 45 årig blodbok som för första året sätter en massa ollon. Hur gör jag bäst för att försöka gro dessa?
Funkar dom ungefär lika som ekollon bör det ju inte vara så svårt, eller måste man göra på annat sätt?
Ligger på Bokens nordgräns, har ett par mil till bokskogen i Molla.

Ser att ingen andra har gett dig något svar @Brozzlaren, så jag ska berätta
vad jag vet, även om jag inte är någon expert på bok, hellre en bokmarodör
som ogillar att boken här och var tar sig in och bekämpar annan skog där
den får en chans.
Sanka i hop ollon och få dom ner i jord strax de faller ner. Plantera dom bara så
jorden täcker ollonet, och om du använder någon sorts krucka eller dyl. så måste
den vara djup, eftersom boken utvecklar en pålerot rakt ner. Senn gör ollonet jobbet
själv om den får en kall vinter på sig, lite vatten och lite solsken. Lämna skalet
på ollonet. Det skyddar och spricker.
Boken mår bra i de flesta sorters jord, men ogillar om är vattensjukt.
Plantera gärna tre-fyra ollon saman, så kan du välja bort när tiden kommer.

Edit: Glömde skriva att när ollonet skickar ner en pålrot så är det för att det skal göra sig ett "ankarare" i jorden, eftersom det till vanligt spirar från där det ligger på marken. Senn skickar det ut röter som är mycket grunda. Därför ska man inte plantera i hård jord, men hellre i kompost av löv och lätt jord/sand. Om man har fått fram småplantor som ska planteras ut från kruckorna, gör man stort hål i marken och fyller i med lövkompost så det går lätt för röterna att hitta vägen utöver, annars får man en boll av röter tät intil plantan.

Användarvisningsbild

Re: Bok/Blodbok/Halvblod?

Brozzlaren  
#764471 Ska prova detta, får väl försöka vänta tills ollonen släpper. Va lite inne på att plocka dom jag når men svårt att avgöra mognaden.
Tack för Informationen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).