Trädfällning (arborist)

Bästa allroundsåg för klättring

8 inlägg 7670 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bästa allroundsåg för klättring

volvo_per  
#701664 Hej!

Har precis börjat klättra och utför mest fällningsjobb. I dagsläget har jag en stihl 201 (ej topphand) som klättersåg men söker nu en ny topphandsåg då det verkar smidigare. Vad rekommenderar alla här på forumet? Har jag förstått det hela rätt så verkar det som man ska ha husqvarna om man tänkt köra batteri och annars stihl eller?

Har både stihl och husqvarna sågar förövrigt så vilket märke spelar ingen roll. dock inga batterimaskiner sedan tidigare.
Klarar man en lite större fällning på ett batteri?

Tacksam för alla tips.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bästa allroundsåg för klättring

Pamf  
#701669 Kanske kan ge något tips:

Avatar Fallback

Re: Bästa allroundsåg för klättring

nilsszzon  
#701670 jag har ofta kontakt med arborister i mitt jobb och de flesta har gått över till batteri, de brukar dock ha ett bra gäng med batterier.
samtliga har haft husqvarna rakt igenom ( tyvärr då jag själv enbart kör stihl ) och de kör alla grenar med batteri och sen i regel har de en 550/560 de använder sig utav när de gör stamkapen och lumpar ner stammen

Användarvisningsbild

Re: Bästa allroundsåg för klättring

Klyv Bixby  
#701707 Har ingen egen erfarenhet i frågan men bjuder på en till film😉

Avatar Fallback

Re: Bästa allroundsåg för klättring

masyngel  
#701733 Jag skulle absolut skaffa en batterisåg, är dock totalt okunnig om vilken.

Själv har jag klättrat med ms 200 och hqa 425, båda topphand.
En vanlig såg skulle jag aldrig ta upp i ett träd, har provat en gång, livsfarligt enligt mig.

Varför batteri?
Att starta en såg i trädet är ett extra riskmoment.

Visst man ska ju ha någon på mark som startar sågen och sedan fira upp den, i teorin...

Avatar Fallback

Re: Bästa allroundsåg för klättring

Ferguson system  
#701805 Stihl ms 201T er ei fin sag til seksjonsfelling med 12" eller 14" sverd. Til beskjæring ville jeg ha valgt ei litt mindre sag som f.eks Echo 2511TES eller Stihl MS 151T med 8-10" sverd.

Avatar Fallback

Re: Bästa allroundsåg för klättring

nilsszzon  
#701807
masyngel skrev:Jag skulle absolut skaffa en batterisåg, är dock totalt okunnig om vilken.

Själv har jag klättrat med ms 200 och hqa 425, båda topphand.
En vanlig såg skulle jag aldrig ta upp i ett träd, har provat en gång, livsfarligt enligt mig.

Varför batteri?
Att starta en såg i trädet är ett extra riskmoment.

Visst man ska ju ha någon på mark som startar sågen och sedan fira upp den, i teorin...



att man ska ha ngn som startar sågen på marken åt en när man själv är uppe i trädet stämmer väl ändå inte riktigt?... för att klättra och såga bör man vara utbildad och med erfarenhet så att starta en såg uppe är inget riskmoment , men däremot en arbetsmiljöfråga , enklare att bara trycka på en knapp och dra igång

Användarvisningsbild

Re: Bästa allroundsåg för klättring

erraaa  
#711510 Nä är ju inga problem att starta en såg i trädet om man är försiktig.. Men man spar ju rätt mycket energi om man bara kan trycka på knappen. Blir lätt nästa klättersåg köp. 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).