Trädfällning (arborist)

Avbruten Asp

8 inlägg 5854 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Avbruten Asp

MrOlsson  
#695865Bra idéer på hur jag säkrast/enklast får ner den här aspen önskas.

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Avbruten Asp

nilsszzon  
#695867kasta upp rep runt rotänden så att säga och försöka dra denne till dig så den glider rakt ner.
låna en polares stångsåg , sekt. kapa ner den i mindre bitar

nilsszzon  
#695868går inte ovan , så vet jag hur jag själv skulle gjort men det vågar jag inte skriva här inne ( arbetsmiljö deluxe... )

Användarvisningsbild

machonisti  
#695882Är det bråttom blir det jobbigt om det skall vara säkert.
I annat fall tar naturen hand om problemet.

Användarvisningsbild

MrOlsson  
#695899Idén med repet är ungefär vad jag kommit på själv. Jag har väntat nästan 6 månader på att den ska ramla ner. Det är lite olustigt när hundarna är ute på gårn med den där dödsfällan i närheten. Så nu måste jag ta tag i problemet.

TS
Användarvisningsbild

TrioBrake  
#695924Kasta upp ett rep i toppen och koppla till traktor/bil eller lug-all och dra ner?

Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
#696041Fäll en annan asp på den.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#696235Upphängd asp sitter alltid rent för bra, och den lossnar näst till aldrig.
Jag skulle fått kastat ett rep över ändan på den så jag fick det skickligt fast. Senn fästa det i ett annat träd och strama repet så hårdt det går. Om man då tar tag och drar sidovägs i repet blir man jättestark och det ska mycket till för att man inte får loss det man drar i. Ofta får man strama upp repet undervägs. Har användt den metoden många gånger eftersom allt man behöver är ett bra rep med en schackel i ändan som man kastar upp och över.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
<FTG
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).