Trädfällning (arborist)

Jobbigt vindfälle

9 inlägg 4577 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jobbigt vindfälle

Heba  
#694942 Hej är det någon som kan ge råd om hur man tar ned trädet i bilderna nedan? De röda pilarna visar hur vindfället ligger mot de två granarna som viker sig åt ena hållet och björken i mitten som viker sig åt det andra hållet. Vindfället ligger stabilt som i en kil.

Ta ner björken? Såga av vindfället på mitten vid björken med en stångsåg?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jobbigt vindfälle

tallen100  
#694948 Svårt att se, men tror du inte den går i marken om du kapar av vid roten?

Avatar Fallback

Re: Jobbigt vindfälle

Heba  
#694959 Ah, det syns inte på bilderna, men jag har kapat nere vid midjehöjd så den hänger verkligen i luften just nu
Jag har vinsch och funderar även på att dra den från roten sett, men det är något svårtillgängligt där

   TS
Avatar Fallback

Re: Jobbigt vindfälle

jannee  
#694963 Den ser ut att hänga "bra".
Såga loss den, därefter kan du utan att oroa dig såga av alltefter du når.
Troligtvis blir den hängande där den är om du inte drar ned, bort den.
Låt annars den hänga där den hänger, gör inte mer "skada" än vad den redan gjort.
Troligtvis gör den mer nytta där den nu är, finns insekter(smådjur) som gillar sådant.
För övrigt duger bara virket endast till vedbrand, dessutom en dålig sådan.

Användarvisningsbild

Re: Jobbigt vindfälle

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694974 Jag hade försökt dra den bakåt. Antingen med traktor eller vinsch/spakblock.

Om det är trångt så gör hellre plats bakåt än försök med annat. Den där kommer ner fort om du fäller björken, du riskerar livet.

Avatar Fallback

Re: Jobbigt vindfälle

Heba  
#695055 Det är bara ett litet stenkast från sommarstugor. Känns inte bra att ha sådant hängande uppe i luften
Dra bakåt med vinschen är nog säkrast som ni säger, får prova det

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jobbigt vindfälle

Pamf  
#695060 Kan du inte komma åt bakifrån så kan ett rätt dimensionerat block göra stor nytta för att ändra dragrikning så du kan ställa traktorn där det är enkelt att komma fram
Om du hade haft tillgång till en kastsåg hade det med varit en lösning för att kapa den på några väl valda ställen

Avatar Fallback

Re: Jobbigt vindfälle

Richard B  
#695251 Den är för lång och ligger lite i en vagga så du har för många spänningar att hantera, du förstör träden som är kvar om du vinchar allt mot rotens håll. Mellan pilarna som går åt olika håll så hade jag lagt ett snitt för där är man skyddad och sen vincha ut rotstock mot roten och se vart toppen landar någonstans och ta ett nytt beslut ang den. Det viktigaste är att kapa trädet och kapa där du står säkert och även kapa där trädet kilar fast mellan två träd så du blir av med spänningar. Stångsåg blir jättebra.

Användarvisningsbild

Re: Jobbigt vindfälle

JensSkoog  
#695440 Jag skulle gjort som "Richard B" förespråkar. Användt stångsåg och
lumpat lite, så kommer den ner. Är lite skeptisk till att bara lita på råa
krafter med traktorwinch eller dylika. Har sett några fall där det bara var
tur att det gick bra, när man har körd för hårdt med traktorwinch.
Har ett vindfälle som liknar, men jag har inte rotkapat det. Ska heller
använda min HT, teleskopsåg och kapa. Det svåra här är att det är en
tvillinggran som har gått och kilt sig fast mellan några andra träd.
1611174822_2021.01.20_rodder_ikke_idag_(5).jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).