Trädfällning (arborist)

Har någon tips på bra prognoser för vind / blåst?

10 inlägg 4587 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Har någon tips på bra prognoser för vind / blåst?

Anders44  
#690158 Jag tycker det är svårt att få bra prognoser för vindstyrka och blåsigt det ska bli. Brukar kolla på SMHI men där tycker jag att det ofta väldigt står 5 / 10 dvs 5 m/s med byar på upp till 10 m/s. Ibland är det knappat vind alls och ibland far man som en vante i toppen... 😅
....men det står ändå 5 / 10... är det fler som känner igen det?

Jag vill inte klättra om det blåser mer än 10 m/s, tycker det blir stressande när det gungar... 😬

Finns det bättre prognosmakare? Sjörapporterna har väl inte så mycket fokus på villaområdena?....

Mvh
Anders



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Har någon tips på bra prognoser för vind / blåst?

Fredrik Reuter  
#690160 Har du testat: https://windy.app/forecast2/spot/4913/Karlstad som exempel?

Avatar Fallback

Re: Har någon tips på bra prognoser för vind / blåst?

Anders44  
#690164 Aha, jo inte så dumt, jag ska kolla om den är lite mer exakt! Tack för tips! 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har någon tips på bra prognoser för vind / blåst?

Pamf  
#690185 Har du testat SMHIs app o kikat i diagrammet ist för tabellen? Tycker den funkar rätt bra även om det kan ändras en hel del från dag till dag

Avatar Fallback

Re: Har någon tips på bra prognoser för vind / blåst?

axwell  
#690209 Kan det här vara idé att kolla på, vindanimation tex.

Min dagstidning har den här nu, tidigare var det Forca.

https://www.vackertvader.se/uppsala

Användarvisningsbild

Re: Har någon tips på bra prognoser för vind / blåst?

Vardon  
#690215 Från tiden jag flög ballong och man dessutom var kittslig med riktningen har man fått sin beskärda del.

Grundregel för alla prognoser är att ju färskare desto bättre.

Bäst tycker jag nog om att följa vindkartor på tex wetterzentrale. Färgkodningar och pinnar som visar styrka, ju fler ju kvistar desto blåsigare.

Tex https://www.wetterzentrale.de/de/topkar ... &mv=0&tr=3

Men just att man kan stega sig framåt för oftast stämmer prognosen det är bara tiden när den inträffar och är man då med på att vinden ska vrida och sen öka kan man ge sig tusan på att ökningen kommer efter vridningen.


Även att hitta lufttryckskartorna, var hög och låg trycken ligger är knepigt idag, man kan få 1000 punktprognoser men ingenting om väderläget i stort.

Flyplatsernas taf och metar. Metar är aktuella värden på flyplats, rapporteras typ 2 ggr per timme. Taf är en 6 h prognos. Det är hopplöst kryptiska att läsa. Fast nu hittade jag på nätet läsbara men helt otelegrafbara sidor tex

ESGG 291620Z 07007KT 9999 -RA FEW006 SCT008 BKN012 03/02 Q0986 R03/29//95

Molnigt i landvetter

https://sv.allmetsat.com/metar-taf/norg ... ?icao=ESGG

Avatar Fallback

Re: Har någon tips på bra prognoser för vind / blåst?

Anders44  
#690301 Hej

Tack för bra svar, får kolla upp detta 👍🏻

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har någon tips på bra prognoser för vind / blåst?

onceagain  
#690316 Titta på Findwind och windguru om det kan fungera för dig , speciellt windguru fungerar för mig vinden kommer och går väldigt ofta precis som prognosen säger

Användarvisningsbild

Re: Har någon tips på bra prognoser för vind / blåst?

Vardon  
#690319
onceagain skrev:Titta på Findwind och windguru om det kan fungera för dig , speciellt windguru fungerar för mig vinden kommer och går väldigt ofta precis som prognosen säger


Ja windguru glömde jag

Avatar Fallback

Re: Har någon tips på bra prognoser för vind / blåst?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#690436 Gäller det aktuella vindar så är SMHI's sida med aktuella observationer det självklara valet.
Gäller det prognoser så är det normalt den vädermodell med högst upplösning som fungerar bäst och för Skandinavien är det SMHI, DMI! met.no och FMI. GFS modellen är en global modell med sämre upplösning och är inte lika tillförlitlig.
Det är bra att kolla isobarerna som @Vardon skriver och dessa kartor kan man hitta under 10-dygnsprognoser/karta/mateorologkarta.
Man får komma ihåg att terrängförhållanden har stor betydelse och då är det bra med lokalkännedom.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).