TrÀdfÀllning (arborist)

Manuell vinsch

70 inlĂ€gg 25742 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

anersimyra  
#687433
Mikey_AX skrev:
anersimyra skrev:https://www.srms.se/ 🙂👍


Jag hitta aldrig din vinsch till försÀljning.

Vad jag vet sĂ„ Ă€r den inte sĂ„ld men jag kollar och Ă„terkommer under morgondagen..👍🙂

Husqvarna motorsÄgar
AnvÀndarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

JensSkoog  
#687445
Mikey_AX skrev:Ni fÄr sÀga vad ni vill men jag köpte dena vinsch.

DÄ vill jag sÀga grattis till köpet, @Mikey_AX :-bd

Finns sÀkert olika kvalitear pÄ sÄdana spakblock, men det Àr en enkel konstruktion som man
kan lita pÄ, och med 11mm wire skulle den orka mer Àn du kan makta lÀgga i av krafter :wink:

AnvÀndarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

Skogshenke  
#687454 Vilken storlek pÄ spakblock behöver det vara, rÀcker det med den som klarar 800kg?

AnvÀndarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

Mikey_AX  
#687507
Skogshenke skrev:Vilken storlek pÄ spakblock behöver det vara, rÀcker det med den som klarar 800kg?


Jag funderade och funderade fram och tillbaks pÄ vilken storlek jag skulle vÀlja.
Jag övervÀgde till och med att köpa den största vinschen pÄ 3200Kg.
Men i efterhand Àr jag glad att jag inte gjorde det.
Mellan varianten pÄ 1600kg kommer att rÀka gÄtt och vÀll till alla jobb jag kommer att göra.

Hade jag tittat pÄ dem i en affÀr innan jag skulle köpa dem sÄ hade jag nog kunnat konstatera att 800kg skulle ocksÄ rÀcka.
Men visst att dubbla upp Ă€r inte fel. 😉

Men vilken du skulle vÀlja Àr helt beroende av vilka typer av jobb som ska göras.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

Skogshenke  
#688734 Har ni anvÀnt denna wirevinsch nÄgot för att dra ut stockar eller Àr det alldeles för lÄngsamt med dessa vinschar?

AnvÀndarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

anersimyra  
#688736
Skogshenke skrev:Har ni anvÀnt denna wirevinsch nÄgot för att dra ut stockar eller Àr det alldeles för lÄngsamt med dessa vinschar?
Varje pumptag dĂ€r rörelsen i toppen pĂ„ spaken blir ca en halv meter matar in vajern nĂ„gon enstaka centimeter sĂ„ att anvĂ€nda den till lunning Ă€r helt enkelt inte möjligt..😳

AnvÀndarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

Skogshenke  
#688737
anersimyra skrev:
Skogshenke skrev:Har ni anvÀnt denna wirevinsch nÄgot för att dra ut stockar eller Àr det alldeles för lÄngsamt med dessa vinschar?
Varje pumptag dĂ€r rörelsen i toppen pĂ„ spaken blir ca en halv meter matar in vajern nĂ„gon enstaka centimeter sĂ„ att anvĂ€nda den till lunning Ă€r helt enkelt inte möjligt..😳

Är den mer bara för att rikta om en stock eller fĂ„ den tillgĂ€nglig för motor driven vinsch?

AnvÀndarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

anersimyra  
#688755
Skogshenke skrev:
anersimyra skrev:
Skogshenke skrev:Har ni anvÀnt denna wirevinsch nÄgot för att dra ut stockar eller Àr det alldeles för lÄngsamt med dessa vinschar?
Varje pumptag dĂ€r rörelsen i toppen pĂ„ spaken blir ca en halv meter matar in vajern nĂ„gon enstaka centimeter sĂ„ att anvĂ€nda den till lunning Ă€r helt enkelt inte möjligt..😳

Är den mer bara för att rikta om en stock eller fĂ„ den tillgĂ€nglig för motor driven vinsch?

Nja, en spaklyfttalja anvĂ€nds frĂ€mst nĂ€r man behöver en stor kraft vid lyft eller korta drag. Den Ă€r alltsĂ„ frĂ€mst anvĂ€ndbar vid fĂ€llning av trĂ€d dĂ€r man behöver stor kraft för att fĂ„ omkull trĂ€det. Men sjĂ€lvklart sĂ„ KAN man anvĂ€nda ett spakblock som du beskriver vid enstaka tillfĂ€llen. BetĂ€nk att du ska flytta en rejĂ€l stock en strĂ€cka av tio meter och att varje fullt pumptag som blir runt en meter frĂ„n Ă€ndlĂ€ge till Ă€ndlĂ€ge möjligtvis flyttar lasten fem centimeter sĂ„ förstĂ„r man att man har att göra i Ă„tminstone tjugo minuter att flytta lasten tio meter, gĂ„r det riktigt tungt sĂ„ att du tvingas att anvĂ€nda dubbel lina sĂ„ halveras linhastigheten. Och hur som helst sĂ„ Ă€r det tungt att ” pumpa spakblock ” varför man tvingas vila med jĂ€mna mellanrum. Jag fĂ€llde en gĂ„ng fast en stor asp som tog mig dryga tvĂ„ timmar att vinscha ur det pĂ„hĂ€ngda trĂ€det med en 1600 tirfor med dubbel lina..😬

AnvÀndarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

anersimyra  
#688759
HĂ€r ser du att jag enbart anvĂ€nder tirfortaljan som mothĂ„ll men drar omkull trĂ€det med en motorvinsch som gör jobbet betydligt snabbare Ă€n tirfortaljan, Ă„ andra sidan hade det fungerat utmĂ€rkt att vinscha omkull trĂ€det med handkraft..🙂

AnvÀndarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

Skogshenke  
#688780
anersimyra skrev:http://www.youtube.com/watch?v=lNpYWCB4irk HĂ€r ser du att jag enbart anvĂ€nder tirfortaljan som mothĂ„ll men drar omkull trĂ€det med en motorvinsch som gör jobbet betydligt snabbare Ă€n tirfortaljan, Ă„ andra sidan hade det fungerat utmĂ€rkt att vinscha omkull trĂ€det med handkraft..🙂


Ser bra ut, slÄr mig en tanke att anvÀnda vajern med block som linbana och dra ut stockar i luften. TvÄ block med en timmersax och en kedja sÄ hÀnger stocken i luften och sÄ drar man ut den. Borde fungera?

AnvÀndarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

anersimyra  
#688782
Skogshenke skrev:
anersimyra skrev:http://www.youtube.com/watch?v=lNpYWCB4irk HĂ€r ser du att jag enbart anvĂ€nder tirfortaljan som mothĂ„ll men drar omkull trĂ€det med en motorvinsch som gör jobbet betydligt snabbare Ă€n tirfortaljan, Ă„ andra sidan hade det fungerat utmĂ€rkt att vinscha omkull trĂ€det med handkraft..🙂


Ser bra ut, slÄr mig en tanke att anvÀnda vajern med block som linbana och dra ut stockar i luften. TvÄ block med en timmersax och en kedja sÄ hÀnger stocken i luften och sÄ drar man ut den. Borde fungera?

Det Àr absolut ingen dum idé.. :-bd

AnvÀndarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

Skogshenke  
#688794
anersimyra skrev:
Skogshenke skrev:
anersimyra skrev:http://www.youtube.com/watch?v=lNpYWCB4irk HĂ€r ser du att jag enbart anvĂ€nder tirfortaljan som mothĂ„ll men drar omkull trĂ€det med en motorvinsch som gör jobbet betydligt snabbare Ă€n tirfortaljan, Ă„ andra sidan hade det fungerat utmĂ€rkt att vinscha omkull trĂ€det med handkraft..🙂


Ser bra ut, slÄr mig en tanke att anvÀnda vajern med block som linbana och dra ut stockar i luften. TvÄ block med en timmersax och en kedja sÄ hÀnger stocken i luften och sÄ drar man ut den. Borde fungera?

Det Àr absolut ingen dum idé.. :-bd


MĂ„ste prova, bestĂ€llde precis en repvinsch. Har en del björk som jag inte har sett att jag kan fĂ„ ut, Ă€r för lĂ„ngt att dra dem och lite för tunga. Vill inte fĂ€lla mer trĂ€d Ă€n nödvĂ€ndigt för att fĂ„ ut dem sĂ„ jag hade tĂ€nkt lĂ„ter dem ligga. Är perfekt till ved.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

Mikey_AX  
#688806 Vad bestÀllde du för repvinsch??
Denna lösning vill vi se lite bilder pĂ„ nĂ€r den Ă€r klar. 😉 đŸ’Ș 😎

AnvÀndarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

Skogshenke  
#688833
Mikey_AX skrev:Vad bestÀllde du för repvinsch??
Denna lösning vill vi se lite bilder pĂ„ nĂ€r den Ă€r klar. 😉 đŸ’Ș 😎


Absolut, ska ta bilder.
Köpte en pÄ vidaXL som tar 800kg, kosta 1.309kr inklusive frakt. Har ett block med 11mm spÄr sÄ denna blir bra till 8mm wire. Storleken större har för tjock wire för blocken jag har. TÀnkte anvÀnda rundsling i olika lÀngd för en eller flera stockar/stammar och karbinhake. TÀnkte att Àr ena Ànden högre upp av linbanan sÄ nÀr man spÀnner den sÄ kommer stocken av sig sjÀlv, ena Ànden i backen för att avlasta och bromsa. Borde fungera.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

Skogshenke  
#690577
Mikey_AX skrev:Vad bestÀllde du för repvinsch??
Denna lösning vill vi se lite bilder pĂ„ nĂ€r den Ă€r klar. 😉 đŸ’Ș 😎

Absolut, ska ta bilder.
Köpte en pÄ vidaXL som tar 800kg, kosta 1.309kr inklusive frakt. Har ett block med 11mm spÄr sÄ denna blir bra till 8mm wire. Storleken större har för tjock wire för blocken jag har. TÀnkte anvÀnda rundsling i olika lÀngd för en eller flera stockar/stammar och karbinhake. TÀnkte att Àr ena Ànden högre upp av linbanan sÄ nÀr man spÀnner den sÄ kommer stocken av sig sjÀlv, ena Ànden i backen för att avlasta och bromsa. Borde fungera.


Fick vinschen idag, vilken super grej. Verkligen imponerande, fungerar super. VĂ€ldigt imponerad av denna vinsch och konstruktion.m

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).