Trädfällning (arborist)

Manuell vinsch

70 inlägg 25704 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Manuell vinsch

sveakatten  
#676442 Ok, något sånt här.
Jag tycker däremot att snöskrapan funkar rätt bra, bara man kommer på hur man ska göra.
1603900007_20201028_162018[1].jpg

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

JensSkoog  
#676443
sveakatten skrev:Ok, något sånt här.
Jag tycker däremot att snöskrapan funkar rätt bra, bara man kommer på hur man ska göra.
1603900007_20201028_162018[1].jpg

Ja, det liknar absolut den jag har.
Men snöskrapan gick sönder första gången jag
använde den. Tung blötsnö blev lite för hårdt.
Senn är det bara att träna på tekniken. Tog lite tid första gången :wink:

Användarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

Mwelander82  
#676521
anersimyra skrev:
Mwelander82 skrev:
anersimyra skrev: dock minns jag från det militära att 750 kilos tirfortaljornas säkerhetspinnar var tämligen enkla att dra sönder.


Hur fungerar säkerhetspinnarna, är det lite som säkringar i elcentralen? 😊

Det är en bra liknelse..👍🙂

Behöver man byta dem med intervall eller först när de går sönder?

Hur reagerar vinschen då, förblir den låst men man kan inte förflytta vajern något ytterligare förrän det är bytt?

Går det att byta med spänd vajer eller får man problem att fullfölja trädet man har i spänn om säkerhetspinnen lägger av mitt i jobbet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

anersimyra  
#676526 Pinnarna behöver enbart bytas om och när de går sönder, att vi knäckte pinnarna på 700 taljan berodde på att vi var två man vid spaken vilket inte rekommenderas på de minsta taljorna, i övrigt är de lätta att byta även om taljan är fullt belastad då pinnarna endast har som funktion att utgöra ett förband mellan spak och axel..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

Mikey_AX  
#678770 Jag skulle vilja ha tag på en liknande vinsch fast som tar rep istället. jag har 16mm 14mm och 12mm Draglina med Polyesterkärna.
Är det något som någon har sätt??

Användarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

anersimyra  
#678855
Mikey_AX skrev:Jag skulle vilja ha tag på en liknande vinsch fast som tar rep istället. jag har 16mm 14mm och 12mm Draglina med Polyesterkärna.
Är det något som någon har sätt??

Med lina behöver du då en motorvinsch med en kapstannock. Men du som håller till i Eskilstuna har ju nära till Sörmlands maskin & fritid i Råby där jag på lördag kommer att lämna in en 1500 tirfor med en 30 respektive 50 meter vajer till försäljning..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

JensSkoog  
#678862 Det är som "anersimyra" skriver. Med rep behöver man nån sorts nock/trumma som repet vindas om. Spakblock behöver wire eftersom principet är att det är klämbackar som nyper fast wiren och drar den in. Rep skulle väl inte tola det, vill jag tänka.
Själv har jag en liten, bärbar Honda, capstanwinch. Väger inte stort, och med 50 meter rep gör den jobbet när jag behöver wincha fram saker, men den kostade rent för mycket, men som tur är kan man skriva av om man är egenföretagare. Men när jag fäller träd, använder jag min Svero spakblock med 8mm wire. Känns mycket säkert.

Användarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

Mikey_AX  
#678879
anersimyra skrev:
Mikey_AX skrev:Jag skulle vilja ha tag på en liknande vinsch fast som tar rep istället. jag har 16mm 14mm och 12mm Draglina med Polyesterkärna.
Är det något som någon har sätt??

Med lina behöver du då en motorvinsch med en kapstannock. Men du som håller till i Eskilstuna har ju nära till Sörmlands maskin & fritid i Råby där jag på lördag kommer att lämna in en 1500 tirfor med en 30 respektive 50 meter vajer till försäljning..👍🙂


Okej.... Jag vill helst använda mig av mina befintliga linor, men visst skulle det kunna vara intressant.
Vad tror du den kommer att kosta??
Jag fäller inte så mycket så jag känner att en Motorvinsch är lönsamt.
Jag har för mig att jag har sätt en vinsch lik din 1500 Tirfor fast för linor.

Användarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

Mikey_AX  
#678880 Denna skulle kunna vara något. 😀
Lite för klen bara. 😉
Skulle vilja ha denna variant som passar mina 16mm linor.
https://skogma.se/mini-bull-spakdragblock-201849001001/?gclid=CjwKCAiAkan9BRAqEiwAP9X6UZIBozrfkcfF39Q8ObNEjc9tlEtngx8cWppnte1P8LYkC7kyDRI6pxoCv9MQAvD_BwE

Jag har detta Dragblock
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/vinschar/taljor/dragblock-009840/#tab04
Men jag tycker det är lite för kort vajer ibland när jag drar.
den bli bara 1,5m när man dubblar till 4 ton
Sen vil jag inte lite på Jula saker när det blir riktigt tungt. 😉

Användarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

anersimyra  
#678891 Skogma vinschen ser ju bra ut och den relativt klena dragkraften fördubblas med ett kastblock. Uppgiven dragkraft kan dessutom betyda att en vinsch orkar förflytta en uppgiven vikt med en viss friktion på en plan yta. De uppgivna 250 kilo som anges för Skogmas vinsch kan mycket väl innebära att den orkar lyfta 250 kilo från marken. Som exempel finns billigt krafs med 4 mm linor med en uppgiven ” kraft ” på 1500 kilo, men det säger ju sig själv att en 1500 tirfor med en 12 mm vajer är oändligt starkare än det billiga krafset..😀

Användarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

Mikey_AX  
#678899 Skogmas Vinsch, det står att det inte är för lyft. Absolut, den är för klen.
Visst vore en 1500 Tirfor perfekt, finns ingen osäkerhet då.
Men om man ska köpa en sådan så får jag fälla träd i 10år för att tjäna tillbaks det. (Skämt och sido) 😀 🙂

Men bra saker och en bra försäkring kostar.

Användarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

anersimyra  
#678904
Mikey_AX skrev:Skogmas Vinsch, det står att det inte är för lyft. Absolut, den är för klen.
Visst vore en 1500 Tirfor perfekt, finns ingen osäkerhet då.
Men om man ska köpa en sådan så får jag fälla träd i 10år för att tjäna tillbaks det. (Skämt och sido) 😀 🙂

Men bra saker och en bra försäkring kostar.

Du får hålla koll på vad som kommer ut till försäljning kommande vecka från Henrik Kindeborg på maskin & fritid i Råby, dit har du som sagt inte långt att åka..👍🙂.

Användarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

anersimyra  
#678906 https://www.srms.se/ 🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

Mikey_AX  
#687431
anersimyra skrev:https://www.srms.se/ 🙂👍


Jag hitta aldrig din vinsch till försäljning.

Användarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

Mikey_AX  
#687432 Ni får säga vad ni vill men jag köpte dena vinsch.
https://www.vidaxl.se/e/8720286044827/vidaxl-vajervinsch-1600-kg

Rätt så bra kraft i den + 20m 11mm vajer som följde med.
Det var ett monster att bära runt på (12KG)

Har inte hunnit prova denna vinsch ännu.
Men den är bra att ha i back up när man är ute.

Jag vet att vidaXL inte säljer dem bästa kvalitets sakerna men, om den vinschen klarar vad den säger att den ska så är jag imponerad.
Konstruktionen och byggkvalitén verkar finnas där. 😉

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).