Trädfällning (arborist)

Blodbok-häck och ekträd

5 inlägg 2909 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Blodbok-häck och ekträd

Rödskägg  
#664326 Hej

Vi har tre gamla ekar som står i rad och vill nu sätta en blodbok-häck som går åt andra hållet...så att det blir som ett hörn liksom.
Hur nära eken kan man sätta häcken?

Tacksam för svar



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Blodbok-häck och ekträd

anersimyra  
#664338 Det beror lite på hur mycket ljus häcken kommer att få men även på hur planteringen kommer att utföras och efterföljande skötsel. Är läget skuggigt och ingen ordentlig planteringsgrop anläggs så gå inte för långt under ekens grenverk med plantorna. Får häcken skapligt med ljus och det finns möjlighet att anlägga en ordentlig planteringsgrop, eller snarare ett planteringsdike så kan man ju prova att gå så nära stammen som möjligt..👍🙂

Användarvisningsbild
Rödskägg  
#664362 😀 Ok, Tusen Tack! Jag är egentligen mest orolig för om det kan bli problem på rotnivå och om häcken t.o.m kan skada eken!?
Vet Du om Det Kan bli problem? Frun dödar mig om eken skadas 😎Ljusmässigtt så kommer häcken få 50/50 med sol o skugga.. ekarna är flera hundra år

   TS
Användarvisningsbild
anersimyra  
#664378
Rödskägg skrev:😀 Ok, Tusen Tack! Jag är egentligen mest orolig för om det kan bli problem på rotnivå och om häcken t.o.m kan skada eken!?
Vet Du om Det Kan bli problem? Frun dödar mig om eken skadas 😎Ljusmässigtt så kommer häcken få 50/50 med sol o skugga.. ekarna är flera hundra år

Det enda som säkert som amen i kyrkan tar död på en ek är granen..👹 att häckens rötter skulle påverka eken negativt har jag svårt att tänka mig..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Blodbok-häck och ekträd

Rödskägg  
#664448 Det ända positiva med julen är att massevis av gran kapas! Jag tänker sätta den häcken och be en stilla bön. Blodboken är ju så extremt vacker att det inte går att låta bli 😇
Tack för hjälpen

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).