Trädfällning (arborist)

Riset?

5 inlägg 3967 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Riset?

SäkSvan  
#662705 Vad kan man ha för användningsområde för ris?

Tänker tex om man behöver ta ner 10st träd blir det en hel del ris över. Men vad kan man göra med det för nytta, utan att behöva elda upp det på plats.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Riset?

svampbob  
#662736
SäkSvan skrev:Vad kan man ha för användningsområde för ris?

Tänker tex om man behöver ta ner 10st träd blir det en hel del ris över. Men vad kan man göra med det för nytta, utan att behöva elda upp det på plats.


Väldigt lite.
Jag tog skotaren till skogen igår och gallrade ut 7-8 granar i massaveds dimension. Lastade upp dom okvistade. Lastade av dom i hästhagen och kvistade dom där. Riset la jag in i hästhuset i botten så att det inte ska bli så blött där inne i höst. La sedan halm ovan riset. Av massaveden byggde jag idag en ställning så att jag kom åt att måla upp i nock ovanför farstukvisten. Nu är bara vindskivorna kvar och sedan hamnar massaveden i vältan.

Användarvisningsbild

Re: Riset?

Vardon  
#662738 Hlb bygger vägar över mossar. Är det mycket går det ju att flisa

Sen är det klart man kan göra björkriskvastar och sälja till gaturenhållningen i göteborg ( björkris) eller granrismattor men det känns som tillgången överstiger efterfrågan

Användarvisningsbild

Re: Riset?

SäkSvan  
#662795 Är det ingen som eldar med det då? Om man torkar det innan

   TS
Avatar Fallback

Re: Riset?

Avslutat-02  
#662798 Jopp.
Jag binder ihop Björkris till knippen när det är färskt, låter det torka och tänder i pannan med det..
Gran går bra lika så tall.
Men de släpper dock mycket barr..
Blir mycket i vedboden..
Brukar kapa igenom en del genom kapen..
Det öser jag sedan i hinkar av plåt och öser in i med en liten spade... 👍 Tidskrävande dock..
Men blir fint som tändvirke... 👍 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).