Trädfällning (arborist)

Fastfällt av vinden (2)

2 inlägg 3296 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fastfällt av vinden (2)

buskmann  
#647302 Vinden har blåst en tall över en stig. Det har varit så här i några månader nu. Tallen står mot en annan tall. Den verkar stå ganska stabilt (centrerat) mot den andra tallen, men vandrare är förmodligen lite oroliga för att gå under detta.

Jag överväger att ta ner denna tallen, innan någon får den i hovudet eller den spärrar stigen. Ingen tillgänglighet på maskiner på den här platsen.

Jag är måttligt van vid motorsågar. Manuell vedfällning i liten skala och liknande.

Är detta hög risk, eller kan tekniker användas som gör det möjligt?

Hälsing från Norge

1590750965_dsc_0070[1].jpg
1590750969_dsc_0072[1].jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fastfällt av vinden (2)

nilsszzon  
#647303 Risk finns alltid vid hantering av såg , får du ta ner den överhuvudtaget? går det inte att uppmärksamma markägaren som kanske inte sett detta?

annars så kan man ju humpa ner bit för bit i botten , ser inte ut som den sitter så fast att den inte kan rulla över på ngn av sidorna och sedan lägga sig

alternativet är att såga med en stångsåg så man står på behörigt avstånd , räcker kanske att med kastlina vara ett par stycken på backen som gungar trädet lite och det är tillräckligt för att det ska börja "knaka" lite i toppen och dimpa ner ( här får man ha lite i beaktande att om det inte kommer ner ska man kanske sätta ngn slags avspärrning så det inte trillar ner efteråt

ser det absolut inte som ett "svårt" träd men risken finns där

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).