Trädfällning (arborist)

Fastfälld av vinden

94 inlägg 25695 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

isteskog  
#639343 Men ge er nu! Nu börjar personangreppen hagla. Kom med seriösa förslag hur trådskaparen ska få hjälp i stället....... 🙃

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Avslutat-02  
#639346 Vad finns från TS sida att tillgå?

Traktor?
Vinsch?

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Avslutat-02  
#639348 Hur många tallar på bilden ska ner?

1587538233_1587459044_fastvind.jpg


Alla?
Bara den som hänger?

Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

fendt311  
#639352 Men släpp det där nu. TS måste ju börja undra vad ni håller på med.
vinterrojarn skrev faktisk bara hur han skulle göra. Inte att "så här ska du göra" ,"jag rekommenderar att du gör". Sedan att han kommer med en farlig lösning på hur han skulle göra. Blev ju ifrågasatt och omedelbart avrådande till TS. Det borde räcka med det.
Bättre att lägga energi på att komma med säkra lösningar och hjälp. Relevanta frågor på en gång till TS.
Tex.
Har du erfarenhet av fällning med såg?
Har du tillgång till expert hjälp?
Har du vinsch?
mm

Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

thomasmq  
#639355
vinterrojarn skrev:Vad finns från TS sida att tillgå?
Traktor?
Vinsch?


Ingendera, tyvärr.
Men att dra trädet åt sidan hade jag också tänkt som möjlighet - ett rejält spännband finns...

vinterrojarn skrev:Hur många tallar på bilden ska ner??


Egentligen bara den som hänger. Den påfallna också om den skada(t)s, men inga fler i närheten.

Jag ska dit först till helgen igen och tror jag har fått synpunkterna jag var ute efter, så jag tackar så länge!
:smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

Brozzlaren  
#639506 Varför är det helt nödvändigt att fälla den överhuvudtaget?

Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

thomasmq  
#639514
Brozzlaren skrev:Varför är det helt nödvändigt att fälla den överhuvudtaget?


Bra fråga! Svar 1 är nog att den ska ner snart ändå, alltså innan vanlig avverking. Att göra inget mer än att banda av har jag funderat på.
Men: Svar 2 är att jag inte gärna tillbringer tid inom fallradien av dessa träd, och det finns några andra vindfällen som ligger där, som jag gärna vill ta hand om ganska snart. Men helst inte med dessa träd hängande ovanför mig alltså, även en dag det inte blåser mycket. :|

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

bodaedet  
#639559
Blivande snickare skrev:
vinterrojarn skrev:ingen har blivit skadad/ dött pga mig eller mina handlingar.

Fast nu ljuger du ju igen?
Du har ju till och med haft en egen tråd om det.. :roll:


Det där var väl ett förbannat onödigt inlägg iaf :((

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

tallen100  
#639561
bodaedet skrev:
Blivande snickare skrev:
vinterrojarn skrev:ingen har blivit skadad/ dött pga mig eller mina handlingar.

Fast nu ljuger du ju igen?
Du har ju till och med haft en egen tråd om det.. :roll:


Det där var väl ett förbannat onödigt inlägg iaf :((

Instämmer, har för mej att snickaren flera gånger poängterat åt andra att läsa igenom vad man skrivit innan man trycker på skicka, för att hålla en god ton.
Det tycker jag han ska börja praktisera själv.

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Avslutat-02  
#639564 Äsch det är inget att hetsa upp sig över...jag blev lite irriterad tidigare när han skrev detta och då skrev jag några fula ord.

Det ber jag om ursäkt för.

Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

machonisti  
#639633 Nu verkar det lossna lite, det verkade väldigt fastkört i den fastfällda tråden.

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

jannee  
#639652 Är man orolig över hur man ska ta ned den hängande tallen ska man nog ej heller ge sig på den.
Ett djupt fällhugg därefter såga loss den för att se vad som händer.
Hänger den fortfarande kvar? Koppla traktorn (fyrhjulingen) och dra ned trädet, ja du måste i vilket fall som helst nyttja något fordon för att transportera bort timret.
Hålla på med slanor eller vrida hit och dit är bara att ödsla tid.
Vill man få något gjort gäller det att nyttja de redskap som finns tillgängliga.

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

slatte  
#639654
jannee skrev:Är man orolig över hur man ska ta ned den hängande tallen ska man nog ej heller ge sig på den.
Ett djupt fällhugg därefter såga loss den för att se vad som händer.
Hänger den fortfarande kvar? Koppla traktorn (fyrhjulingen) och dra ned trädet, ja du måste i vilket fall som helst nyttja något fordon för att transportera bort timret.
Hålla på med slanor eller vrida hit och dit är bara att ödsla tid.
Vill man få något gjort gäller det att nyttja de redskap som finns tillgängliga.


Håller inte riktigt med i resonomanget.
Ramlar den inte av sig själv går det alldeles utmärkt och effektivt sätt att vrida ner trädet, som någon tidigare beskrev utförligt hur man går tillväga.

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Robertberg  
#639667 Och man behöver inte ens något vändband, en vanlig stropp funkar lika bra.

Får man inte stroppen att sitta fast kan man använda stroppen ihop med kroken.

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

jannee  
#639675 När jag reder upp vindfällen (ströträd) har jag alltid traktorn och vagnen med mig, av den orsaken slipper man problem som TS tydligen har. Har "lite" svårt att förstå varför man först ränner runt med motorsågen (motorsågarna) för att i ett senare skede transportera bort ströträden, gör allt samtidigt så glömmer du ej heller något.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).