Trädfällning (arborist)

Fastfälld av vinden

94 inlägg 25350 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Avslutat-02  
#639271
halvproffs skrev:Till TS; om du har någon i närheten du känner som är erfaren och kanske även har en traktor så ta hjälp av denne.

Till röjan; när du skriver så enormt med inlägg så blir det fel då o då. Ta då och backa från det felaktiga och skriv att det var inte riktigt genomtänkt i stället för att med en envishet hävda något annat. Då är det ju ur världen direkt. 👍


Ta och läs vad folk skriver istället.
Jag utgår alltid från mig själv och ingen annan, trots det att jag gjort detta jobbet massor av gånger och gör fortfarande, är inget mer än att det fungerar för MIG, och det var det jag skrev, hur ni andra läser får ni ta med optiker och läs pedagog, för egen del så har jag inga besvär med att fälla träd som står farligt till eller att jag utsätter mig själv för fara, för det drabbar mig i främsta led.

Så använd mina inlägg som avskräckande exempel om ni vill, det struntar jag fullständigt i.
Anledningen till att man fortfarande diskuterar mina inlägg är för att man inte vill förstå vad jag skriver, och det vet du lika bra som jag eller hur?

Vad det gäller att besvara mina frågor,är ni fullt kapabla till att avgöra själva om ni vill eller inte, men tydligen så är man fullständigt dum i huvudet.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

anersimyra  
#639275
tallen100 skrev:
vinterrojarn skrev:Jag skulle kapa riktskär och fällskär i båda, och lämna en rejäl brytmån,

Så här skrev röjaren.

Att det är farligt det borde både amatör och proffs begripa själva..
Men huggarna fick iaf något att hugga på :mrgreen:

Nej, såhär skrev ” röjaren ” och det är från första till sista stavelsen ordagrant.. :mrgreen: ... Jag skulle kapa riktskär och fällskär i båda, och lämna en rejäl brytmån, och om de inte ramlar själva, så skulle jag fälla ett träd till rakt på dessa, då rasar de garanterat.

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Avslutat-02  
#639277 Bra vissa kan ju läsa..

Vad betyder detta nu då?
Jo att jag har gjort detta massor av gånger, många gånger som man blivit utringd för att fälla åt skördare in efter ledning eller hus mm, jag har sällan haft någon vetskap om detta innan, men ut ska man och få jobbet gjort... sällan man fått hjälp att knuffa på med skördaren, utan man har fått sköt sig själv, vad ger då detta?
Jo en hög kunskap om hur,var,när man ska fälla dessa träd och andra.

Att man sedan önskar att jag ska be om ursäkt för den jag är...
Eller att tro vissa saker, när JAG rekommenderar någon något om något då skriver JAG,,, JAG REKOMMENDERAR...är det så förbannat svårt att begripa?
Så vart fan skrev jag det? Ja inte fan var det om att fälla båda träden på mitt sätt eller hur? Utan det var att låta vinden sköta jobbet.

Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

Erre  
#639280 Tagga ner nu vinterrojaren.

Du skrev på ett sätt som jag tror 99% av alla som läste det tolkade det som att det är så det ska göras.
Är väl inget med det. Bara att stå för det.
Det kan få bli fel.
Ingen är felfri.

Men det är tråkigt att höra att du jobbar på detta sätt.
För även om du tycker att det bara drabbar dig så vet jag att du har fru och barn som till 100% tycker något annat.
=Det skulle drabb dom med om något händer dig.

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Avslutat-02  
#639282 I första led skrev jag...
Jag är väl medveten om riskerna varje dag jag åker till jobbet...
Att man väljer att tyda något som någon skriver på helt fel sätt kan man vända hur man vill, men jag rekommenderar er sällan något, och de få gånger jag gör det så skriver jag "JAG REKOMMENDERAR"
Då först rekommenderar man någon något om någonting, jag gör inte det, utan beskriver bara vad,hur när jag gör saker, aldrig påtvingar någon mitt sätt.

Att 99% skulle valt att tolka på detta sätt, betyder inte mer än att i text kan saker missuppfattas, i verkliga livet lever man efter kunskap och erfarenhet.

De träd jag har fällt mina dagar som fällare skulle fått många att avstå och skaka på huvudet, men jag har gjort dessa jobb och lever ännu, visst har jag sett och varit med om olyckor, men det är tyvärr verkligheten ibland att de sker, inget har jag orsakat någon annan, ingen har blivit skadad/ dött pga mig eller mina handlingar.

Våra verkligheter skiljer sig, och det är ju tur det, men vad det gäller dessa träd för att komma tillbaka dit.


Om vederbörande är orolig för att fälla just dessa, men fler träd ska ner, fäll på dessa.
Rakt på och banda av, sätt upp skylt, tar inte lång stund att skriva ett par tre skyltar.
Så kommer tyngden och vinden göra resten.

Då kan man bara kap loss efteråt..
Och är man orolig över detta så finns det ju sätt att lösa det också eller hur?

Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

anersimyra  
#639288
vinterrojarn skrev:I första led skrev jag...
Jag är väl medveten om riskerna varje dag jag åker till jobbet...
Att man väljer att tyda något som någon skriver på helt fel sätt kan man vända hur man vill, men jag rekommenderar er sällan något, och de få gånger jag gör det så skriver jag "JAG REKOMMENDERAR"
Då först rekommenderar man någon något om någonting, jag gör inte det, utan beskriver bara vad,hur när jag gör saker, aldrig påtvingar någon mitt sätt.

Att 99% skulle valt att tolka på detta sätt, betyder inte mer än att i text kan saker missuppfattas, i verkliga livet lever man efter kunskap och erfarenhet.

De träd jag har fällt mina dagar som fällare skulle fått många att avstå och skaka på huvudet, men jag har gjort dessa jobb och lever ännu, visst har jag sett och varit med om olyckor, men det är tyvärr verkligheten ibland att de sker, inget har jag orsakat någon annan, ingen har blivit skadad/ dött pga mig eller mina handlingar.

Våra verkligheter skiljer sig, och det är ju tur det, men vad det gäller dessa träd för att komma tillbaka dit.


Om vederbörande är orolig för att fälla just dessa, men fler träd ska ner, fäll på dessa.
Rakt på och banda av, sätt upp skylt, tar inte lång stund att skriva ett par tre skyltar.
Så kommer tyngden och vinden göra resten.

Då kan man bara kap loss efteråt..
Och är man orolig över detta så finns det ju sätt att lösa det också eller hur?

Varför beskrev du inte från början hur man tar ner ett träd på ett säkert sätt utan ger dig på att beskriva en av de mest korkade och riskabla sätt man kan tänka sig?

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Avslutat-02  
#639290 Ja varför? Det är för dig att fråga och för mig att grubbla på om jag känner för det...

Annars går det bra med V-skär, men då bör vederbörande även där veta vad denne håller på med.
Finns flera sätt om man ger sig fan på att få ner trädet...en rejäl vinch med en rejäl vajer löser också mycket...går att spela den åt sidan utan att ens kapa loss före...
Men då må man ju ha tillgång till även detta...

En man jag kände använde alltid sprängmedel till såna här jobb...
Men det är inte heller att rekommendera, för det låter en hel del, och sprider mycket flis som kan skada...

Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639302 Det var inte din bästa dag idag wr?🤔Men du fick ihop en massa tecken och nya inlägg!👍👍😊

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Robertberg  
#639304
thomasmq skrev:Kommer ni på ett bättre sätt att få ner den än att kapa nere och vrida ner som i denna video?


Vinsch eller vändband är nog det bästa, om du inte har tillgång till maskin.

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Avslutat-02  
#639305 Äsch...

Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

anersimyra  
#639327 Nu ser man förstås på bilden att tallen troligen skulle gå lätt att fälla i sidled med hjälp av en vinsch.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Blivande snickare  
#639339
vinterrojarn skrev:ingen har blivit skadad/ dött pga mig eller mina handlingar.

Fast nu ljuger du ju igen?
Du har ju till och med haft en egen tråd om det.. :roll:

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Avslutat-02  
#639340 Jasså annars var och är det fastställt av rätten att det var dennes EGEN handling som orsakade den olyckan.

Så nej det var varken jag eller mina handlingar som gjorde detta.

Men tack för att man ännu en gång, bevisat att man ska trycka ner en person, för då blir det mycket bättre.

Annars så försöker jag hålla mig till att alla är oskyldig tills motsatsen är bevisad, och inget är klart innan dom har vunnit laga kraft.

Tack för att du visar vilken person du är.
Tack för detta.
Då vet jag min plats.
Förra gången jag blev ifrågasatt över detta om det ens hade hänt, då fick någon spader och låste och kastade bort tråden...bara för att jag visade bilder från förundersökningen och domslutet...

Seriöst.... Då blev verkligheten för verklig.
Ta och sätt dig på en pinne och rotera åt valfritt håll...

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Avslutat-02  
#639341
Blivande snickare skrev:
vinterrojarn skrev:ingen har blivit skadad/ dött pga mig eller mina handlingar.

Fast nu ljuger du ju igen?
Du har ju till och med haft en egen tråd om det.. :roll:


Förtal och förolämpning, trevligt...bara för att du inte klarar av att läsa..
Bra.

Ljuger gör jag inte,varför skulle jag göra det?...
Och inte behöver jag trycka ner människor heller...

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Blivande snickare  
#639342
vinterrojarn skrev:Ta och sätt dig på en pinne och rotera åt valfritt håll...

:lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).