Trädfällning (arborist)

Fastfälld av vinden

94 inlägg 25723 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fastfälld av vinden

thomasmq  
#639154 Hej!

Vinden har blåst en tall in i en annan hos oss, se bild. Kommer ni på ett bättre sätt att få ner den än att kapa nere och vrida ner som i denna video? Tyvärr ligger stammarna ganska mitt på varandra, ingen uppenbar sida att välja.

1587459044_fastvind.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

morco  
#639155 Jag skulle ta denna med ett vändband, lägg ett vanligt fällskär och såga sedan bort brytmånen så du bara sparar en 3-5 cm på den sida du vill vrida ner trädet. Trädet står kvar på den klacken och du vrider ner det med en massavedsbit, blir en duktig hävarm och du står långt från stubben.

Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

thomasmq  
#639162 Tack! Det var så jag menade med videon. Ska provas på detta viset! 👍

/thomas

   TS
Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

morco  
#639165 Ahh, läste slarvigt och såg inte att du länkade till lösningen! Så länge det inte hänger i en klyka kommer det går bra, ta det lugnt och försiktigt!

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

bgl  
#639166 Finns en skillnad mot demofilmen.
Det lutande trädet har fortfarande rotkontakt, jämfört med demofilmens träd som bara har brytmånen kvar.
När det lutande trädet också får bara brytmånen kvar blir belastningen på trädet bakom högre, det trädet böjs mer och risk för stambrott och spjälkning ett stycke upp på stammen ökar.
Vid kapning varning för det belastade trädet!

Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

thomasmq  
#639177 Tack! Ja, jag har funderat på trädet bakom, det är nog skadat redan ändå. Men om man skulle fälla det först för att få ned båda, står man ju i området dit det andra faller, så det känns fel. Men att det kan bryta under processen är en varning jag tacksamt tar emot! 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Avslutat-02  
#639182 Jag skulle kapa riktskär och fällskär i båda, och lämna en rejäl brytmån, och om de inte ramlar själva, så skulle jag fälla ett träd till rakt på dessa, då rasar de garanterat.

Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

Ängagärdet  
#639187 Fast det är väl inget bra för en som är lite nybörjare, vilket jag får intrycket av här? ^#(^

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Avslutat-02  
#639191 Hoppsan tänkte inte på det.... :oops:

Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

anersimyra  
#639198 Gör om möjligt ett genomgående instick i den tänkta fallriktningen och slå i en kil, såga sen ett vinklat snitt på båda sidor i små steg tills trädet är lossågat från stubben så riskerar du inte att klämma fast sågen. För att säkerställa att stammen inte skjuter bakåt vinklar man med fördel insticket på så sätt att det ligger högre i bakkant.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

anersimyra  
#639199 Att börja såga i det påhängda trädet i det här läget är förstås det absolut riskablaste man kan göra då risken för en spjälkning minst sagt ligger i farans riktning.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Blivande snickare  
#639200
vinterrojarn skrev:Jag skulle kapa riktskär och fällskär i båda, och lämna en rejäl brytmån, och om de inte ramlar själva, så skulle jag fälla ett träd till rakt på dessa, då rasar de garanterat.

Riskera få en tall i nacken?
Det borde väl du om någon vara sista att rekommendera..

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Avslutat-02  
#639201 Jag har inte rekommenderat något utan skrev hur JAG skulle HA gjort.

Ska jag rekommendera något så blir det att banda av och vänta tills vinden gjort jobbet.

Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639206 Kana på slana funkar på den. Tämligen säker och det finns bra med reträttvägar.
Kapa trädet med vanligt rikt skär mot tallen den hänger i. Viktigt med rak brytmetoder. Gör ett instick och såga ut en kvadrat som är så stor som trädets diameter tillåter. Kapa till en slana 12-15 cm i diam se till att trädet kan löpa fritt senare och inta fastna på vägen.
Kapa sedan brytningen på båda sidorna och slå en kil med slagen bort från trädet det hänger i. Funkar riktigt bra och jag har själv fått ner60 cm granar som hängt på detta viset.

Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639207 Här är en film som visar hur.



Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).